Annons:
Etikettövrigt
Läst 1232 ggr
forgetflower
1/20/20, 10:19 AM

20 timmar tågresa med hund?

Jag funderar på att åka till Narvik i Sommar och ta med mig hunden (han fyller 1 år i Mars). I alla fall - hur klarar man av en 20 timmar non-stop tågresa med en hund?

Annons:
molam
1/20/20, 10:25 AM
#1

Nonstop är inte att rekommendera, hunden måste får möjlighet att lufta sig och kissa/bajsa, min har åkt på en 10 timmar som mest, men det var tre stopp, kortaste stoppen var 30 min, längste nästa 2 timamr tror jag, funkade toppenbra och kan kunde rastas av på stoppen =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Retriever456
1/20/20, 10:31 AM
#2

Låter nästan omöjligt haha, om det är helt utan stopp hur ska hunden då kissa och bajsa? Röra på sig? 

Om det finns möjlighet skulle jag rekommendera att resa på ett annat sätt!

forgetflower
1/20/20, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja jag måste nog hitta ett tåg med stopp helt enkelt. Det enda alternativet jag ser på SJ är med ett stopp men det är ju ändå väldigt långa åktider..

ipopuma
1/20/20, 10:58 AM
#4

Men finns det inte längre pauser. Reste tåg med mina ena hund då hon var 8 månader. Var drygt 16 timmar har jag för mig, rastade henne på stoppen o bytena. Det gick bra 😊

Jojaton
1/20/20, 11:30 AM
#5

Nog måste det väl vara stopp i alla fall under den resan? 20h med bara kortare stopp hade jag inte gjort, utan hade försökt boka in längre stopp/byten så man har tid att rasta ordentligt - och sen gjort snabba rastningar på stoppen.

Johanna - Instagram

oh-la
1/20/20, 12:27 PM
#6

Om du söker fram resan för hela vägen på SJ kommer hemsidan leta upp snabbaste och rakaste resan. Inte alltid hundanpassat mao. Bättre är om du söker med delmål och bokar separata resor som är lagom långa. Restiden blir ju betydligt längre, men det är ju ett måste med tågresa så långt. Eventuellt får du kanske boka med en övernattning på vägen om det blir för lång restid.

Annons:
Hornslandet
1/20/20, 2:13 PM
#7

Boka in tåg med byten/stopp så går det fint. Gör som #6 sa så kan du nog knåpa ihop en resa!

forgetflower
1/20/20, 5:36 PM
#8

okej det blir nog bra

JoannaLi
1/20/20, 7:19 PM
#9

Det är fullt möjligt att rasta på Norrlandstågen. Pauser på upp till 30 minuter i bla Sundsvall, och kortare i Gävle, Övik mm om jag minns rätt. Det går super.

Changrila
1/21/20, 5:53 AM
#10

Det brukar inte vara några som helst problem bara man planerar lite. Tex när man åker sträckan Sthlm - Boden så stannar tåget till i ca 10 minuter på vissa stationer. Håller man sig beredd och går av först så hinner man springa till något ställe där hunden kan kissa lite och sedan hoppar man på tåget igen. Väl inne i tåget så sover ju hundarna mest och ger man då måttligt med vatten och mat brukar det gå bra.

Just sträckan Boden - Sthlm har jag rest många(!) gånger med hund, även med småvalpar på 8-10 veckor. Det har gått finfint.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
1/21/20, 8:41 AM
#11

#10 Förhoppningsvis har man en hund som är beredd att kissa direkt bara :P Men håller med om att det säkerligen går fint.

forgetflower
1/21/20, 10:47 AM
#12

okej tack för att ni deltog med era erfarenheter om den tågsträckan för det känns ju som om sthlm - boden borde funka då i alla fall

Upp till toppen
Annons: