Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1221 ggr
Äppelsnäckan
2020-01-20 00:57

Tips på vettigt foder (studentbudget)

Hej!

Jag har en 5-månaders vit herde som just nu äter Appettitt large breed puppy. Vad jag förstått ska fodret vara fritt från spannmål bortsett från ris.

Jag tänkte dock kolla läget om det finns andra foder som innehåller mindre mängd/inget spannmål som kanske är billigare? Fodret jag köper nu kostar 500:- för 12 kg och räcker knappt en månad.

Tänker dock inte byta till ett skitfoder bara för att pressa priset, men finns det andra bra produkter på marknaden får ni gärna tipsa mig!

Sedan undrar jag även om någon har koll på det billigaste (bra) färskfodret på marknaden? Innan fick hon både Priima NK Special och Appettitt, men nu har det blivit bara torrfoder.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Äppelsnäckan
2020-01-20 01:43
#1

Nu när jag dubbelkollar så verkar Appettitt innehåller olika stärkelser (är det spannmål?) är detta "dåligt"/mindre bra? 

Här är innehållsförteckningen:

"Torkat animaliskt protein från kyckling, stärkelse från ärtor, ris, hydrolyserat animaliskt protein från kyckling, animaliskt fett från kyckling, stärkelse från potatis, torkad krill (Euphausia superba), hydrolyserat marint protein från lax, torkat marint protein från hel fisk, lignincellulosa, torkad betmassa från sockerbeta, fiskolja, monokalciumfosfat, kalciumcarbonat, frukto-"

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Äppelsnäckan
2020-01-20 01:46
#2

Fast det står på Granngårdens hemsida att Appettitt är spannmålsfritt? 🤪

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Sugar Mist
2020-01-20 01:57
#3

#2 Ris ingår i ”spannmål” i hundfodervärlden, men granngården anser inte det. Jag har pratat med dom flertal gånger men dom står fast vid det :)

-

kinjelooo
2020-01-20 07:55
#4

Det finns Standardt foder som prismässigt ligger på samma nivå men har betydligt enklare innehållsförteckning. Det innehåller ris men inga ärtor, sockerbetor eller annat utfyllnad. Det har bara 8 ingredienser.

kinjelooo
2020-01-20 07:56
#5

Kan inte redigera på tel: Spannmål är ju inte alltid dåligt, om din hund funkar bra på det och har ”fin” avföring så behöver du inte oroa dig för ris :)

Jojaton
2020-01-20 08:42
#6

Real (finns på bland annat ÖB) är nog bland de billigaste färskfoderna du kan hitta, drygt 33kr/kg. De flesta sorterna innehåller ris men som sagt, det behöver inte vara dåligt och det viktigaste är ju att din hund mår bra på fodret.

Johanna - Instagram

Annons:
Grace2009
2020-01-20 09:08
#7

Jag kollade på spannmålsfritt färskfoder i juli 2019 och billigast var Priima special NK 1kg korvar (19,67kr/kg). Andra plats Pondus (500g korv, 36kr/kg) och tredje Real basic (400g korv, 44,69kr/kg). Nu kan priserna såklart ha ändrats sedan dess för jag har inte uppdaterat min lista.

Grejte
2020-01-20 13:13
#8

Purizon på zooplus.se kostar typ samma. Spannmålsfritt.

Dooley
2020-01-20 20:01
#9

Har inte jättebra koll men använder själv Priima färskfoder och tycker det är helt klart bättre än torrfoder för min hund. Innan åt hon ekanuba för stor ras valpar. När hon var 4-5 månader bytte jag till Priima färskfoder. Hon musklar sig mycket finare nu än innan samt är finare i pälsen. Då vi har 4 hundar och allt inte platsar i frysen köper jag 7 lösa per vecka annars finns 14 pack lite billigare. 7 st kostar för mig runt 163 tror jag. :)

ipopuma
2020-01-20 20:10
#10

#6 faktiskt ända ned till 27,25 / kg 😎👌om du köper 4 kg korv. Brukar jag göra ibland, kanske inte det bästa färskfoder men på studentbudget känns det ändå ok 😊

Äppelsnäckan
2020-01-20 20:16
#11

Tack för alla era svar!

#7 Oj vad billigt med 19:-/kg för Priima, vart kostar de det? På min lokala återförsäljare tar de 30:-/kg om jag minns rätt.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Jojaton
2020-01-20 20:24
#12

#10 Ännu bättre! 😉😁

Johanna - Instagram

Grace2009
2020-01-20 21:52
#13

#11 Kommer inte alls ihåg. Kan ha varit någon butik här eller online någonstans. Var ett halvår sedan jag kollade upp. Men det gäller 1 kilos korvarna och antagligen hel kartong.

Annons:
lizton
2020-01-21 21:13
#14

Simpsons Premium foder är mycket bättre än Arions. Jag skulle inte vilja ge ett foder med ris pga arsenik som finns i allt ris. Det är inte bra att äta ris varje dag enligt livsmedelsverket. Hundar äter samma foder flera gånger om dagen så det blir mycket. Simpsons Premium mättar mer än Arions foder eftersom Simpsons är köttrikare. En av våra hundar åt lammfodret i flera år och funkade bra på det. Simpsons har olika sorter och också ett valpfoder. Har dock inte testat valpfodret. Här kan du läsa om Simpsons som finns hos Bitiba (för 509 kr för 12 kg) och hos Zooplus (529 kr för 12 kg)

https://www.bitiba.se/shop/hundfoder/torrfoder/simpsons_premium

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive

Om du vill ge svenskt med 100 % svenska råvaror finns Magnussons. Deras vuxenfoder kan man ge valpar av storvuxen ras. Magnussons har både med spannmål och spannmålsfritt. Min kräsna tik gillar det med spannmål, men inte det spannmålsfria. Magnussons finns i ett flertal nätbutiker t ex vetzoo. Just nu rabatt hos vetzoo 416 kr för 14 kg för Magnussons vuxen. Fodret är ugnsbakat och kan därför vara skonsammare för magen än vad andra torrfoder är. Vi har vuxen som godisfoder.

https://vetzoo.se/magnussons-vuxen?gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB37230EO2L7WZ819u8H0Dgu0yjpeOAOUFkTcxA5wpNmpJDVGgGFojn3RoCTC0QAvD_BwE#!child=5103

Upp till toppen
Annons: