Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1035 ggr
Dooley
2020-01-19 22:57

Dogo canario

Hej! Ni som äger en Dogo canario (eller liknande raser). Hur gör ni med uppfostran? Är det sant att denna ras kräver dominans och hårda tag för att bli en bra välfungerande hund? Hur har ni gjort? Har nämligen en egen och hört det ena och andra om denna typ av ras uppfostran. Vad säger ni?

Annons:
Jojaton
2020-01-19 23:02
#1

Jag tror inte att någon hund, varken ras eller individ, kräver vad de flesta förknippar som dominans och hårda tag, utan att belöningsbaserad inlärning med konsekventa(!) krav och tydliga ramar skapar en välfungerande hund.

Johanna - Instagram

Dooley
2020-01-19 23:08
#2

#1 Jag håller med. Har du någon gång upplevt skillnad på en hund som dominerats till lydnad eller tränats mjukt till att bli bra? Vill verkligen tro att mjuka metoder ger en mjukare och lyckligare hund.

Sunflower_
2020-01-19 23:17
#3

Alltså hela dominans-tänket och såna typer av träningsmetoder har ju blivit starkt motbevisade och är förlegad och felaktig information. Om jag inte är helt ute och cyklar så baseras detta tänk på en liten studie gjord på Vargar i fångenskap. Problemet blev då att 1. Vargar i fångenskap beter sig inte som vilda vargar 2. Hundar är inte vargar. Idag är detta motbevisat och därför borde man inte tillämpa den teorin på någon ras. Så skippa hela dominans-delen. Dock tror jag att vissa hundar (inte endast rasbaserat utan beror även på individ) kan behöva mer strikta regler och man kan behöva ha ett tydligare förhållningssätt till vissa hundar. Om din hund eller Dogo canario som ras generellt behöver det vet jag inte.

Dooley
2020-01-19 23:26
#4

#3 Tack för ditt svar! Tror också en del hundar kräver lite strängare regler, men det är nog upp till hunden och dess ägare. Huvudsaken är att hunden förstår vem som bestämmer, har schyssta levnadsförhållanden och mår bra för att fungera. Intressant att veta hur andra ser på saken. :)

Maleficum
2020-01-20 11:33
#5

Om man nu kan lyckas träna alla former av djur i djurpark med positiva metoder (från strutsar till tigrar) så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle funka på hundar oavsett ras.

https://zoospensefull.com/category/trainertalk/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
2020-01-20 19:22
#6

#3 och som tillägg till tre - 3. Människor är inte heller vargar, 4. Människor och hundar är inte samma art. Så skippa dominansen, och känn ingen press att vara hård med hunden. Tydlig och konsekvent så klarar man det mesta. Och snåla inte med belöningarna!

Annons:
Dooley
2020-01-20 19:56
#7

Ingen som har liknande ras själv och kan intyga detta? (Tvekar inte på vad ni säger men vore kul att höra annat än att man slängt hunden i marken för att få pli på den)

Retriever456
2020-01-20 19:57
#8

Tror alla hundar mår som bäst med en mjuk men tydlig uppfostran. Mycket positiv förstärkning.

hemul
2020-01-21 00:50
#9

Man kan vara bestämd utan att vara hård. Tror det ofta blandas ihop.

Upp till toppen
Annons: