Annons:
Etikettövrigt
Läst 1483 ggr
Honestyisdead
1/19/20, 1:56 PM

Kämpa för ett förbud

Hjälp till att försöka få till ett totalförbud av av raketer! Det är dags att tänka på alla djur och människor som lider av det. Att tänka på naturen. https://www.skrivunder.com/totalforbud_att_salja_kopa_importeraoch_anvanda_fyrverkerier_i_sverige?uv=19862514#share

Annons:
Lillyrod
1/19/20, 2:06 PM
#1

Skrivit på.

Herveaux
1/19/20, 2:15 PM
#2

Jag och maken har skrivit på.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lussan20
1/19/20, 2:27 PM
#3

Jag har också skrivit på. Det är på tiden att detta upphör. Varför ska hundägare behöva fly för detta vansinne? Mvh/WL🌺

Sabah
1/19/20, 2:44 PM
#4

Har skrivit på!! Har flytt i många år för mina djurs skull! Ett år var jag nära att träffas av en missriktad raket. Det är farligt på många sätt med dessa raketer för oss alla, djur, människor och natur!


💖🧡💛💚💙💜

Chinesecrestedlover
1/19/20, 3:21 PM
#5

Skrivit på. Trött på att "ta  skydd" flera gånger varje år för att det måste smällas så fort något ska firas…märkligt.

MonicaLagerquist
1/19/20, 3:47 PM
#6

Skrivit på.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Honestyisdead
1/19/20, 4:25 PM
#7

Härligt att ni skriver på. Dela gärna :)

hemul
1/19/20, 5:56 PM
#8

Har redan skrivit på den här som är bättre formulerad.
https://www.skrivunder.com/begransa_fyrverkerierna

Som den där är skriven låter det ju som om hen vill förbjuda raketer bara under ett år. Även om man tolkar det välvilligt är det en dum idé att skriva NÄR det ska förbjudas. Så fort mal inte kvarnarna.

Herveaux
1/19/20, 6:39 PM
#9

#8 Jag och gubben skrev under där också. Tack för tipset!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Chinesecrestedlover
1/19/20, 6:43 PM
#10

#8 Står ju dock där att den insamlingen lämnades in 2012…så vet inte om den är så aktuell längre.

hemul
1/19/20, 6:47 PM
#11

Ojdå! Det var iofs nåt år sedan jag skrev på, men inte SÅ länge sedan. 😂

Honestyisdead
1/19/20, 6:47 PM
#12

#8 Nästan 4000personer verkar dock ha förstått vad det gäller. Din är väldigt gammal och bara 600 något som skrivit på.

hemul
1/19/20, 8:35 PM
#13

Det är inte de som skriver på som ska förstå. Utan de listan senare kommer att lämnas till. 😎

Annons:
Honestyisdead
1/19/20, 9:21 PM
#14

#13 Och det går utmärkt att förtydliga när det är aktuellt. Om man nu inte förstår vad det gäller efter att ha läst hela texten.

hemul
1/19/20, 9:35 PM
#15

Visst Hera. Du har så klart fullständigt rätt. När man talar till makten behöver man inte vara så noga. Men kan ju alltid förklara sig senare. Dumt att mig att tro att man bör uttrycka sig tydligt. 🙂

Honestyisdead
1/19/20, 9:40 PM
#16

#15 Nu läste du lite slarvigt. Läs inlägg 14 igen, första meningen.

Honestyisdead
1/19/20, 9:47 PM
#17

För övrigt går det utmärkt att kontakta den som skapat insamlingen om man ser felaktigheter. Hjälper ju inte att skriva det här menar jag :)

[Shettisar]
1/22/20, 10:14 AM
#18

Tror det är ganska verkningslöst att göra listor, eftersom EU reglerna följs gällande tillåtna raket/smällare etc.  https://www.msb.se/fyrverkerier            Citat:Varken MSB eller den svenska regeringen kan förbjuda fyrverkerier som är godkända för EU-marknaden. Det MSB gör är att föreskriva om tillståndsplikt och utbildningskrav för fyrverkerier där riskerna vid användning anses för stora för att de ska få hanteras fritt. Detsamma gäller för smällare där regeringen har bestämt att de inte ska få användas fritt. Alla regleringar måste dock övervägas noga. Nyttan av regleringen måste vägas mot inskränkningen i människors frihet och näringslivets villkor som blir följden. Myndigheterna måste ta hänsyn till att det även finns många som tycker att fyrverkerier är något bra och trevligt

keithan
1/22/20, 10:38 AM
#19

Tycker det är så synd att vi inte kommit längre med att hitta på något annat än högljudda (ibland livsfarliga) raketer under nyår. Blev imponerad av Shanghai som bestämde sig för att använda sig av drönare istället för vanliga raketer, även om detta påhittet var ”fake”—alltså förinspelat. Utöver hundar och diverse djur finns det även barn och vuxna som blir skräckslagna av raketer… Jag själv är väldigt känslig för höga ljud och blir dessutom stressad, just därför är inte nyår den mest njutbara högtiden för mig, även om jag tycker det är en häftig och fin upplevelse rent visuellt.

Hornslandet
1/22/20, 10:43 AM
#20

#18 Jag håller inte med. Det som allt sånt här bidrar till är att ändra kulturen, och sprida information. Jag är personligen inte för ett förbud i nuläget, men jag är för att övertala fler personer till att förstå problemen och därmed välja att smälla mindre och smartare. Inte för att de är tvingade av staten, utan för att de förstår att grannens hund blir jätterädd.

Annons:
-Aida-
1/22/20, 11:56 AM
#21

Har skrivit på. Tyckte den senaste regleringen av raketer att man är tvungen att gå en kurs, inte hjälper nånting alls. Det tar inte bort problemen de orsakar. Alla kommer gå kursen ändå och får smälla oavsett. I min kommun får man smälla från 20:00, det utgör ett väldigt stort problem med alla djurägare som inte ens hinner ut på sista promenaden med hunden och måste hålla utekatten inne mot sin vilja tills nyåret är över.

Många jag känner är inte emot raketer och jag förespråkar varje år för ett totalförbud men ändå får man höra: "tycka vad man tycka vill men det är så himla fint", aa men till bekostnad på andras liv, både mäniskor och djur lider av smällarna. Djur som är dräktiga föder för tidigt och förlorar sina ungar, hur kan man då säga att det är ett fint nyår?

[Shettisar]
1/22/20, 4:39 PM
#22

Visst håller jag med om ett totalstopp för eländet. Men det är samma info varje år och jag har inte märkt någon förändring tvärtom. Tycker det smälls mer och tidigare för vart år. Har själv nu en skotträdd hund och varje år är samma oro. Men när det är EU regler inblandat så känns det hopplöst för det ska till så mycket mer än protest listor.

Hornslandet
1/23/20, 10:05 AM
#23

Det bästa vore nog om alla djurägare/andra som bryr sig om problemet helt enkelt gick över till alla sina grannar och vänner innan varje nyår och berättade för dem om hur hundar och andra far illa, och helt enkelt bad dem vänligt att hålla nere smällandet. Och framförallt begränsa smällandet till en stund runt tolvslaget.

Honestyisdead
1/23/20, 10:43 AM
#24

Enligt mig hade det bästa varit att kommunerna ordnade lasershower på platser som är lättiljängliga.

-Aida-
1/23/20, 8:20 PM
#25

Kommuner har redan tagit steget att förbjuda och ordna eget istället. Tycker det är ett steg i rätt riktning men tyvärr går det allt för långsamt. Min kommun bryr sig inte alls om såna saker…

Honestyisdead
1/23/20, 10:59 PM
#26

#18 Om inte annat så visar sådana listor att många vill att det förbjuds.

Upp till toppen
Annons: