Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1436 ggr
CayKantos
1/17/20, 9:29 PM

Ensamträning

Undrar hur ni med TVÅ HUNDAR har tränat på ensamträning? Jag vet hur man tränar o så, men är lite osäker på om jag vill/bör ha hundarna tsm eller i var sitt rum. Hunden jag har nu sover basically hela perioden jag e borta, men om han skulle vara ensam med en valp är jag osäker på om han kan låta bli o börja leka konstant, då jag aldrig har haft två hundar förr tänker jag kanske hundar inte brukar vara lika aktiva med sin familj inne? Kommer i regel inte få leka inomhus men man vet ju att många hittar pp saker när man ej är där ;) OBS. Ursäktar dåligt med svar i denna och tidigsre tråden.. Jag har jättemckt problem med sidan, både för att göra inlägg och kommentera, jag läser allt! ☺️

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
jenmjao
1/17/20, 10:03 PM
#1

Nej jag tror inte dom skulle leka om du går, det har iallafall jag aldrig varit med om. De brukar lägga sig ner och vänta eller om man har otur bita sönder saker 😂 Men leka med varandra tror jag inte dom gör, men man kan aldrig veta men tror chansen är väldigt liten iallafall.

kinjelooo
1/17/20, 10:18 PM
#2

Av säkerhetsskäl skulle jag lämna dem i avskilda rum eller iaf haft valpen i någon hage. Det är ändå djur det handlar om, och fall där hundar har rykt ihop ensamma hemma råder det ingen brist på.

Hornslandet
1/17/20, 11:57 PM
#3

#2 fattar inte riktigt.. Skulle du sätta valpen i hage/ensam i ett annat rum och den vuxna hunden i enskilt rum tex när du går hemifrån ? Det låter faktiskt superkonstigt för mig. Valpen ska ju sjutton inte "ryka ihop" med en vuxen hund på det sättet. Man får ju ändå anta att den vuxna hunden är den som faktiskt bestämmer… och de bor ju tillsammans, så det vet man ju hur de funkar tillsammans.

JoannaLi
1/18/20, 4:31 AM
#4

#2 Visst finns det en risk att hundarna slåss, och märker man att ens hundar har tendenser till det så bör man såklart separera dem, men även det här tycker jag är överdrivet - att separera dem i någon form av förebyggande. Jag har upplevt att mina hundar ändå har funnit mycket trygghet i varandra när de lämnats ensamma tillsammans, och skulle inte vilja ta ifrån dem det bara för en mycket liten risk för slagsmål.

kinjelooo
1/18/20, 7:54 AM
#5

#3 nej, valpen ryker visst inte ihop, men man kan inte veta hur de två funkar ihop förrän man har levt med valpen ett bra tag. Storleksskillnad mellan en vuxen hund och en valp kan ju vara en avgörande faktor. De behöver inte ryka ihop för att valpen ska bli skadad. Du får tycka att det är konstigt, men jag har hört för många sådana historier för att kunna stänga av min fantasi. #4 som jag skrev ovan, allt beror ju på storleksskillnaden, hur trygg man kan känna sig.

Frida B
1/18/20, 2:07 PM
#6

Jag har lämnat dom både ihop och var för sig. När jag lämnat valpen själv har han fått ett ben… Som du säkert vet har det gått bra ;) Nu ska jag åka iväg och handla. Då lämnar jag dom i vardagsrummet.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Honestyisdead
1/18/20, 3:54 PM
#7

#5 Och eftersom man inte ska lämna valpar ensamma på ett bra tag så lär ta hinna se hur dom fungerar ihop.

Frida B
1/18/20, 7:20 PM
#8

#7 lämnade min ensam, visserligen med min vuxna hund, redan dag 3. Han är nu tryggare än min vuxna hund med att va ensam. Tror man får se till individ där.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
1/18/20, 8:52 PM
#9

#8 Håller inte med. Små valpar ska inte lämnas ensamma. Absolut inte innan dom bott in sig och det gör dom inte på 3 dagar.

kinjelooo
1/18/20, 10:17 PM
#10

#9 men ska hon inte gå på toa/ut med sopor/till tvättstugan? Visst lämnar man inte valpen ensam i timmar men det kan inte gå in i absurdum.

Honestyisdead
1/18/20, 10:23 PM
#11

#10 går man på toa är valpen inte ensam. Ägaren ska vara hundens trygghet och en valp ska få landa i sitt nya hem med den tryggheten innan man börjar ensamhetsträna. Det är absolut inte absurdum!

Frida B
1/19/20, 10:37 AM
#12

#9 där håller jag inte med dig. Väntade med min äldre, och han utvecklade separationsångest. Är individen trygg i sig själv, bör (i min åsikt) ensamhetsträning vara lika självklart som alla annan träning och uppfostran. Precis som att jag börjar med relationsbyggande övningar direkt. Livet ser ofta inte ut så att man kan vänta med ensamhetsträning. För nyfikenhetens skull, undrar jag hur du hade tänkt man skulle kunna åka och handla om man inte får lämna valpen själv? Jag bor själv, och har inte hundvakt som står redo så fort det är någonting.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
1/19/20, 1:36 PM
#13

Pratade nyligen med ngn om detta. Och då pratade vi om det med att vad är värst, att först dra valpen från morsan för att sedan ta hem den och bygga ett starkt band med den för att sedan kräva den ska kunna vara ensam när den precis har blivit trygg igen? Istället tckr jag det låter mer vettigt att bygga upp dens nya liv både så den är trygg för sig själv och med nya familjen, alltså träna från dag 1. Jag pratar inga långa stunder men bara sånt som att vara i ett rum medan man hår runt, går ut med sopor, handlar, etc. Det blir lixom inte två gånger men drar den ur tryggheten, lika bra att använda det morsan hade börjat med då mamman också håller sig borta från valparna för egen tid desto äldre dom blir, varför backa bandet? Jag gick från dag ett runt i huset medan apan bara var i mitt rum, gnällde en gång men slutade fort, sen inga problem. Han är däremot också en välsigt självsäker och trygg individ i sig själv så där får man ju också ha lite koll..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Honestyisdead
1/19/20, 2:03 PM
#14

#12 Nog kan man planera sina inköp för bra mycket längre än 3 dagar. Snackar inte månader. #13 Det är inte att rycka bort tryggheten att börja ensamhetstränat när valpen bott in sig. Man börjar försiktigt. Att rycka undan tryggheten vid flytt är enormt. Kommer aldrig se det som positivt att direkt lämna valpen ensam hemma, hur trygg man än tror att den är efter något dygn.

hemul
1/19/20, 6:05 PM
#15

#12 #13

Enig.

Har gjort samma misstag som Frida B. Var med valpen 24/7, kunde ha honom med på jobbet o.s.v. Nu hade jag "tur" för han klarade senare fint att vara ensam dagtid, men blev nojig på kvällarna, så det var inte helt kört. Men pubbesöken blev klart lidande. 😉

Kommer också att börja direkt med nästa valp. Hur ofta och hur länge får styras av valpen, men definitivt gå utanför dörren redan från början. Avdramatisera, det tror jag på numera.

Speciellt som jag inte längre arbetar tror jag detta är något jag bör ägna en hel del energi för att få till bra. Hunden kommer väldigt sällan att behöva vara ensam, mer än när jag handlar, så jag lär få hitta på situationer så det inte kommer som en chock för den att vara ensam lite längre stunder när det väl behövs.

En grej jag tänkt på är att man kanske kan låna en sån där babyvakt eller vad det heter av någon som nyss haft småbarn så man kan höra om valpen är orolig och helt enkelt sätta sig och fika utanför huset ett stund.

Honestyisdead
1/19/20, 6:15 PM
#16

Själv har jag väntat några veckor, inga problem.

Frida B
1/19/20, 7:23 PM
#17

#14 Skulle du vilja vara så snäll att svara på min fråga, om att hur tycker du att man skall göra om man bor ensam och måste handla?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
1/19/20, 7:25 PM
#18

#17 Trodde det var tydligt. Man handlar för en längre tid än 3 dagar.

Oklartliv123
1/19/20, 7:42 PM
#19

Vi ensamtränade valpen både med den äldre hunden(som redan är ensamtränad) och ensam. De kommer ju att vara tillsammans om vi ska åka bort men kändes ändå bra att lillen kunde vara helt själv också, om något skulle hända eller så. Har inte varit några problem! Tycker att valpen har tagit allt med ro, det är nog den stora hundens förtjänst. Hans lugn smittar nog av sig.

kinjelooo
1/19/20, 8:24 PM
#20

#18 du tycker ju att man ska vänta några veckor, så hur löser man det då? Industrikylskåp?

Annons:
Frida B
1/19/20, 8:29 PM
#21

#18 men fortfarande, jag kan ju inte handla för ett par veckor? Det går inte. Då jag bor själv har jag dessutom litet kylskåp. Och en till fråga, vad är skillnaden på att sätta sig på utsidan i 20 min med en kopp kaffe, mot att duscha i 20 min? Jag hittar nämligen inga svar på dessa frågor, därför jag undrar hur andra tänker.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
1/19/20, 9:28 PM
#22

#21 Är man i duschen hör och/eller ser valpen en. Och duscha i 20 min? Jag antar ju att de flesta har åtminstone både kyl och frys och det är inga problem att i en sådan handla till åtminstone 1,5 veckor. Jag bor också själv och har en delad kyl och frys. Kyl där uppe frys där ned till. Och man hoppas ju att alla som skaffar djur har någon som kan hjälpa till om det behövs. För hur gör man annars vid tex sjukdom? Låter valpen sitta hemma?

kinjelooo
1/19/20, 10:07 PM
#23

#22 men ska du börja ifrågasätta hur länge folk duschar…? Skönt för dig att du har ditt liv så perfekt ordnat men vi andra lever i verkligheten, och den ser inte ut så som du beskriver det.

Honestyisdead
1/19/20, 10:13 PM
#24

#23 Det handlar inte om "perfekt ordnat" utan om framförhållning och synsätt. Ställer man frågor till mig svarar jag på dom.

Frida B
1/19/20, 10:24 PM
#25

#22 självklart duschar jag i 20 min. Har man långt hår behövs det :p men ja, då vet jag hur du tänker iaf. Helt orealistiskt för min livssituation, men funkar det för dig så är väl det bra.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
1/19/20, 10:29 PM
#26

Jag får det att funka helt enkelt :)

Frida B
1/19/20, 10:31 PM
#27

#26 ja, jag fick svar på mina frågor iaf. Men är fortfarande lika förundrad haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Honestyisdead
1/19/20, 10:47 PM
#28

Ja alla är vi olika ;)

Upp till toppen
Annons: