Annons:
Etikettdebatt
Läst 1790 ggr
Emo
1/17/20, 9:45 AM

Lämnar ni hunden bunden ensam ute?

När jag läste detta tänkte jag på allt vad många sagt till mig eftersom jag vägrar att lämna mina hundar ensamma ute eller i bilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GlGMR/hunden-tage-stals--har-aterforenas-han-med-matte

Hur gör ni?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Fisherling
1/17/20, 9:49 AM
#1

Jag blir lika förbannad varje gång någon låter sin hund bli stulen/lössläppt/misshandlad genom att binda upp den själv utan uppsikt. Idiotiskt beteende som hundarna får lida för.

Emo
1/17/20, 10:06 AM
#2

Jag tror att matten fick lära sig något. Hoppas det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
1/17/20, 10:48 AM
#3

Definitivt inte! Bilen ja, på vissa ställen men uppbunden utanför affär - aldrig! Förutom att den kan bli stulen eller lössläppt så kan någon vara elak mot den (en gubbe ställde sig tex och pissade på hundarna när de och jag satt i bilen med öppen baklucka!😲) eller faktiskt av snällhet ställa till det. En unge som kommer fram och ger en hårdhänt kram, någon som ger dem vindruvor…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
1/17/20, 11:51 AM
#4

Absolut aldrig, varken i bilen eller ute. Minns de som fick sin bil stulen, de fick aldrig sin hund tillbaka. Bilar kan börja brinna eller sättas eld på. Samt hur fort en bil blir överhettad.

Man kan aldrig vara nog försiktig. Det finns så grymma människor att man aldrig kan lita på att ingen skadar hunden då den står bunden ute. Vad har hunden för glädje av det? Ska det räknas som promenad då? Hunden har det tryggast hemma.

Jag har fått påhopp då jag sagt till barn som kastar sig på hundar ute för att gosa, hundar kan bli trängda. Var rädd om din hund i alla lägen….Mvh/WL🌺

Emo
1/17/20, 11:56 AM
#5

Roligt att läsa att fler förstår att det är människor och inte hundar som är farliga. När jag satte upp ett extra staket en bit från vägen. så undrade flera varför och blev förvånade när jag förklarade att det var för att skydda hunden från farliga människor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kinjelooo
1/17/20, 12:44 PM
#6

Blir alltid lika förbannad när jag läser liknande historier. 

Hundar som stjäls pga att de sitter bundna ensamma, stjäls från bilen, springer iväg efter vilt eller pga raketer på Nyårsafton. ALLA dessa olyckor går att förebygga med minsta lilla förnuft.

Annons:
Haifa
1/17/20, 1:59 PM
#7

Det mest korkade jag varit med om var när två hundar stalls utanför samma affär med lite mer än en veckas mellanrum, båda händelserna hamnade i den lokala tidningen och båda ägarna kunde inte förstå hur någon kunde stjäla deras hundar. Kan tillägga att området den här butiken ligger i var då ett område med mycket problem, inget område man gärna gick själv i när det blev mörkt.

Känner en vars hund blev förgiftad medan han var inne och betala pizzan, han märkte heller inget förrän det var försent. Saker kan gå fel så fort, speciellt om man har en hund som gillar människor och som äter allt.

Det intressanta i detta är att alla de som lämnar sin hund utanför, skulle de även lämna bilen/cykeln olåst utanför?

Calcifer
1/17/20, 2:24 PM
#8

Då vi bor i liten och nästan brottfri stad så har hunden fått sitta i bilen någon liten stund om vi bara ska snabbhandla. Men bunden utanför affär? Nä, aldrig. Ska jag in på affärer och är själv så följer hunden inte med utan får stanna hemma. Och på sommaren får hon aldrig sitta i bilen själv heller, med tanke på värmen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JoannaLi
1/17/20, 3:48 PM
#9

Jag lämnar hundarna i bilen ensamma, ofta och länge. Att inte våga lämna sin hund i en låst bil känns överdrivet. Däremot väljer jag väl var och när jag lämnar de bundna utomhus,som nyligen då jag satte dem utanför en restaurang så jag såg dem hela tiden, eller när jag snabbhandlar på lokalbutiken och sätter dem inne i ett skogsparti.

Lussan20
1/17/20, 5:01 PM
#10

#9

Jag tror du skämtar med oss. Varför lämnar du hundarna länge i bilen? Det får man inte. Lämnar dom i skogen? Nej det tror jag inte du gör om du älskar hundar. Varför är de inte hemma då du är på krogen? Nej detta är hitte på va?

hemul
1/17/20, 6:10 PM
#11

Varför skulle det vara ett skämt? Bilen är väl inget problem om hunden trivs med det och det inte är varken för varmt eller för kallt. Och utanför ett fönster där man hela tiden ser hunden ser jag heller inget problem med.

Joyous
1/17/20, 6:20 PM
#12

#10 Ser ingenting i #9 inlägg som tyder på att det skulle vara på skämt. Jag lämnar också hunden i bilen regelbundet. I stort sett dagligen faktiskt. Längden varierar. I somras satt han i bagaget med luckan öppen när jag satt på en uteservering, kunde se bilen hela tiden. Är det fel för att det var ”på krogen”? Eller tycker du allmänt att hunden lider av att sitta i bil? Och varför hunden inte är hemma istället? För att han trivs minst lika bra i bilen som hemma, men betydligt mycket mindre ensamtid om han följer med och vi kan vara effektiva och klämma in fler saker under en körning istället för att åka fram och tillbaks.

Joyous
1/17/20, 6:30 PM
#13

#4 Risken att en stillastående bil skulle börja brinna är minimal om vi ser till antalet bilar där det händer och skulle nog påstå att det är minst lika stor risk att det börjar brinna hemma. Bor du i lägenhet kan du exempelvis aldrig veta vad dina grannar gör och huruvida dessa glömmer levande ljus eller somnar med en cigg. Största risken med bilen utsätter du dock hunden för när du kör, med ditt sätt att tänka bör hunden aldrig befinna sig i en bil. Eller bli lämnad ensam överhuvudtaget.

Annons:
JoannaLi
1/17/20, 8:00 PM
#14

#9 Länge är subjektivt, och visst är det väl 3 timmar enligt JBV som är ok? Oavsett så ser jag hellre till vars mina hundar har det bäst, och hellre då ex 3 timmar i bilen, än 5 timmar ensamma hemma. Och krogen var en omskrivning - det var en lunchrestaurang, om det nu gör skillnad. Noterade du att jag kunde ha ögonkontakt hela tiden? Och min tik har separationsångest när hon lämnas inomhus, men tyckte att det var en kul utflykt att få ligga bunden utanför och kika på folk tillsammans med min hane som känner detsamma.

Hornslandet
1/18/20, 12:02 AM
#15

Jag lämnar min hund i bilen rätt ofta också. Vanligtvis är det när jag handlar mat. Men har även förstås gjort det när jag tex är på roadtrip och går in nånstans och äter. Eller vid träning där man kör en hund i taget, då kan han sitta kanske 2h som mest. 

Vi har även sovit i bilen tillsammans, han och jag.

Ser inga som helst problem med det. Han är alltid cool i bilen, han har gott om plats och ligger och vilar i sin lilla "lya". För kallt kan det aldrig bli för honom i bilen, och självklart lämnar jag inte honom så att det kan bli för varmt tex på sommaren. Är han i bilen på sommaren kör jag bilen i skuggan + silverduk över hela bilen och öppna dörrar/baklucka. Ibland tom en dunk med fruset vatten för lite extra svalka. Samt har koll på honom. Ingen fara alls.

Är inte rädd alls att nått just ska hända när han sitter i en låst bil utanför en ica-butik heller. Då finns det 100 andra saker som är större risk.

Egentligen tycker jag det inte är ett problem att lämna hunden bunden heller. Men idag går det inte, folk är för stora idioter. Ser det dock alltför ofta vid min lokala ica.

Jojaton
1/18/20, 1:19 AM
#16

Skulle aldrig binda utanför en mataffär, mööööjligen någonstans där jag kan ha uppsikt hela tiden och snabbt kan ta mig ut om det är något, och såklart om det är ett snabbt ärende - men bara i absoluta nödfall och under väldigt specifika omständigheter. Har inga problem med att lämna i bilen och gör det ofta.

Johanna - Instagram

JoannaLi
1/18/20, 4:29 AM
#17

#10 Ursäkta, glömde adressera skogspartiet. För att det är precis bakom personalparkeringen på mitt Ica, och det är där de är bäst utom synhåll, och därmed utsatta för minsta risk. Det är samtidigt så pass vältrafikerat runt om att om de skulle bli utsatta för något så ser eller hör förbipasserande det, det är bara hundar av mina färger som är kamouflerade i buskage.

Lussan20
1/18/20, 8:22 AM
#18

Jag tror det beror på vad hunden betyder och har för uppgift i ens liv. Jag är 72 år och synskadad och haft flera stroke. För mig är hon allt. Det viktigaste. Jag är barnpedagog och har fyra barn  barnbarn. Men hunden är den som alltid är vid min sida. Visst brinner bilar två stycken här i torsdags. Bilar blir påkörda stulna och hundar i baklucka kan stjälas, misshandlas. För många avskyr hundar pga människans slarv med sina hundar.

Varje år dör hundar och barn i överhettade bilar, visst kan hundar frysa i kalla bilar om de ligger stilla många timmar. Dessutom  så väntar dom på sina ägare. Hemmet är trots allt den säkraste platsen för en hund.

Jag röker varken i mitt hem eller i bilen, ljus tänder jag under ansvar. Jag är hemma om inte hunden kan följa med, jag har hundvakt om jag måste vara borta mer än 3 timmar. Jag slår mig inte för bröstet, men det viktigaste i mitt liv blir behandlad så.

Jag har haft hund ar hela mitt liv och sett det mesta av hundägare så det finaste hos människan är hunden….

Haifa
1/18/20, 2:58 PM
#19

#18 Hemmet är inte så säkert som man tror, just nu stinker min hall/kök rök för att någon idiot i en annan lägenhet hade råkat bränna en skärbräda i plast.                    Nyligen har hundar blivit stulna i deras hem, hundar har tidigare blivit förgiftade i deras egna trädgård. Så oavsett var man lämnar hunden är den aldrig 100% säker. De flesta här inne vill sina djur väl och på ett sätt som är bäst för hunden, som är en individ med olika behov.

Visst kan man ifrågasätta hur vissa tänker men så länge man inte vet eller varit där så ska man vara väldigt försiktig med rena anklagelser och dumförklaringar. Man behöver heller inte äga en hund för att se vilka idioter som inte borde ha hund, har själv träffat på en del både innan och efter jag själv blev med hund.

Lussan20
1/18/20, 4:25 PM
#20

Jag vill inte dumförklara någon alls, men jag trodde faktiskt att det var helt klart att ingen lämnade sin hund bunden utanför butiker mm.

Att rädda en hund ur bil har vi gjort flera gånger under mitt liv, sprungit efter folk som slagit sina hundar, eller lämnat dom i snön då man ätit själv inne i värmen.

Att rädda en hund ur en lägenhet är mer troligt än ur en brinnande bil. Men visst händer bränder i lägenheter, det vet jag. Katter som gömmer sig under sängar osv.

Mitt mål att arbeta för djurens bästa hela livet har varit att sätta katten tex i bättre värde. Att skärpa brotten för djurmisshandel. Jag blir alltid väldigt ledsen då jag ser djur fara illa! Hundar som  inte respekteras.

Jag har mitt sätt att se på djurhållning, andra har sitt. Min hund får hela min kärlek tiden vi har kvar. Hon blir 14 år i april, jag har min trasiga hjärna. Men ibland kan man få folk att tänka till, det får vara nog så….

Annons:
Hornslandet
1/18/20, 4:59 PM
#21

#18
Det är härligt att du bryr dig så mycket om din hund, verkligen!

Men jag ser inte poängen med att säga "det beror på vad hunden betyder" ungefär som att andras hundar här inte betyder mycket/lika mycket för dem. Risker finns i livet, precis som påtalats här så är ingenting 100% säkert, nånsin. 

Lämnar man hunden hemma? Hemmet kan börja brinna. Du kan få inbrott. Hunden KAN skada sig på nått hemma. Osv, etc. Mycket liten sannolikhet förstås.

Lämnar du hunden i bilen? Nån KAN jävlas med bilen. Väldigt liten sannolikhet på en ICA-parkering att nån ska stå och försöka bryta sig in i en bil med en hund som kanske skäller loss rejält inuti.

Varje år dör hundar i överhettade bilar, men hur många i Sverige? Inte många. Och hur många hundar dör i en varm bil där ägaren sett till att bilen står i skugga med öppen lucka/fönster/med silverduk, osv? Ingen jag hört talats om, alls, nånsin faktiskt.

"För många avskyr hundar pga människans slarv med sina hundar."
Håller med, men det är just slarvet vi ska få folk att fixa, inte att man inte ska kunna lämna sin hund ensam. Det är en del av mitt och min hunds liv att han är ensam några timmar ibland. Vanligtvis när jag tränar, då är han ensam ca 2-2.5h, tre gånger i veckan. Plus diverse 20-30minutare när jag handlar i närmaste ICA, osv.

Min hund kan inte frysa i min bil, verkligen inte om jag lägger in lite filtar åt honom. Jag är övertygad om att han skulle kunna sova ute i snön (men det är ju ingen nyhet att det finns hundar som gör det utan problem). Vi har gått på fjället i -30 och blåst när han var ett år gammal med mindre päls än nu, och han har inget problem i bilen även vid kalla temperaturer som sagt. Fördelen är att när det är kallt, så är det torrt.

Haifa
1/18/20, 5:53 PM
#22

Har sett en del hundar som ser ut att må rätt bra även om de blir bundna utanför affärer, visst är det en risk men att man gör det är inte samma som att vara en dålig ägare. Visst kan jag tycka att det är korkat att göra det men finns många saker som man gör som är korkat utan att för den sakens skull att hunden far illa.

Som tur är går samhället framåt och kan tänka mig att vissa saker var vanligare förr än det är idag, på gott och ont.

Sen vilket som är lättast mellan en bil och en lägenhet beror på omständigheter, precis som alla andra situationer.

För mig räcker det att hunden mår bra, djurhållning är inte svart eller vitt eftersom hundar är individer. Vilket gör att sitt egna synsätt på djurhållning kanske inte passar alla hundar. När det gäller våra trevliga lagar som ska vara så bra så är där rätt många undantag och flera lagar är ren misshandel mot djurs naturliga behov. På grund av detta så blir en skärpning av brotten inte så effektivt, då det finns lite kryphål och oftast utgör åtalen av ord mot ord.

Hornslandet
1/18/20, 5:57 PM
#23

#22 De flesta hundar klarar det jättefint att bli bunden utomhus och vara ensamma en stund. Risken är liksom inte att hunden skulle må dåligt av just det, det är att folk jävlas med dem.

Haifa
1/18/20, 6:13 PM
#24

#23 Det var den risken jag mena, att det finns människor som inte kan lämna andras hundar ifred. Min hund hade inte alls varit bekväm med det, men hon är obekväm även om man själv sitter bredvid henne.

LBB
1/18/20, 7:13 PM
#25

Skulle aldrig lämna hunden bunden utanför en butik i stan. Ja jag har hundarna med mig i bilen. I en rejäl hundbur som är låst separat. Detta under förutsättning att väder o temperatur tillåter detta.  Orsaken att jag inte lämnar hunden bunden ute på stan är ju bla för att jag är ansvarig i fall ngt händer. Säg , en femåring går fram gör hunden illa, nyper eller petar den i ögonen, och jycken nyper till och ena hörntanden river bort ett öga på ungen……Nej tack jag avstår.

hemul
1/19/20, 6:20 PM
#26

Apropå den andra tåden om ensamträning… Hade en hund som hade svårt att vara ensam på kvällarna trots att det gick bra på dagarna. Lösning blev till slut att han fick ligga i bilen om jag skulle ut och han inte kunde följa med. Han älskade nämligen bilen och var helt obrydd. Alltid lugn som en filbunke och oftast yrvaken när jag kom tillbaka. Mycket trevligare för båda parter än att möta en hysterisk och stressad hund vid hemkomsten, som dessutom säkert stört grannarna.

Man får utgå från hunden, inte från sig själv och vad man tror är bäst. Hundar visar ju väldigt tydligt hur den mår. JAG skulle inte vilja sitta i en bil och glo flera timmar. För min hund var det däremot en favvis. Kan förstå det, ut hundperspektiv. Full möjlighet att kolla in folk som går förbi, sniffa genom fönstersrpingan o.s.v. Säger inte alla hundar gillar det, men min gjorde det.

Hornslandet
1/19/20, 6:29 PM
#27

#26 Min hund kunde definitivt vara ensam i bilen tidigare än han klarade det hemma.

Annons:
Oklartliv123
1/19/20, 7:38 PM
#28

Jag kan ibland binda upp hundarna utanför ica när jag snabbt ska handla något. Lugnt område och dom flesta känner (ish) varandra. Brukar handla på tiderna då det är minst folk där mest för min egen skull. Funkar bara bra. Blir högst typ 7min dom får sitta där ute, aldrig varit problem. Såklart bara dom det är lagomt väder, annars cyklar jag.

Upp till toppen
Annons: