Annons:
Etikettaktivering
Läst 1367 ggr
Kristallkronan
2020-01-15 21:57

Övningar

Skulle vilja ha tips på massa enklare övningar och träning som man kan göra hemma och utomhus. Tipsa även gärna om ni vet någon hemsida eller bok där man kan hitta mycket!

Annons:
Hornslandet
2020-01-15 22:25
#1

Enkelt att köra hemma:
Uppletande av föremål.
Nosework. 
Apportering - utmana med svårare och konstigare föremål.

Sunflower_
2020-01-16 14:45
#2

På vanliga promenader brukar jag köra en del ”dogparkour” (vet egentligen inte vad som krävs för att det ska få kallas dogparkour), men helt enkelt övningar där jag använder mig av saker utomhus för att träna hundens balans/styrka/kroppskontroll. Tex balansgång/sitt/ligg/sitt fint på fallna träd. Upp med framtassarna på rörliga objekt, typ ett rep eller en gunga. Eller bara så enkelt att hoppa/klättra upp på höga stenar. Man kan ju välja svårighetsgraden helt själv. Också väldigt enkelt och roligt att köra amatör variant av föremålssök, otroligt enkelt att börja med ifall man har en hund med stort föremålsintresse. Det kan man även köra inomhus. Brukar också köra lite minut-övningar för att förstärka kommandon som sitt/ligg/stanna med belastning. Man kan ju försvåra det genom stökigare miljö, större belastning, svårare kommandon etc. Finns ju otroligt mycket man kan göra till övningar för hunden, tex bara att slänga ut maten på gräsmattan ger ju någonting mer än att bara äta ur skålen. Eller kasta ut några mat/godisbitar på ett större fält så hunden får använda nosen. Nosework är också superbra, enkelt och man kan köra både inomhus och utomhus.

Jojaton
2020-01-16 15:17
#3

VI kör mycket kroppskontroll och balansövningar både inomhus och utomhus. Balansera på stenar och stockar, backa upp på säker, vända på trånga utrymmen, skritta i mossa och blåbärsris mm. Inomhus använder jag mycket balansbollar och cavaletti. Det blir dom trötta av både i kropp och knopp, och bygger både självförtroende och muskler, minskar skaderisk osv.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: