Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1842 ggr
CayKantos
1/15/20, 8:43 PM

Olika

Hur väljer man ens ras? När man gillar olika typer av hundar, vissa egenskaper liknar varann och vissa helt olika. Alla går att träna och tävla i det jag älskar men har olika svagheter och styrkor. 3 kullar detta o nästa år som intresserar mig enormt.. Varje kull olika raser, första kullen är mckt tidigare än jag överhuvudet hade tänkt skaffa valp, och är dessutom låg på pengar just då, men ack vad jag gillar tiken både i ras och individ, ska jag skaffa från den rasen vill jag typ bara ha från tikens linjer.. En ras som jag tror passar mig bra men osäker om det är det jag söker just nu. Rottweiler Andra kullen oxå lite tidigt men känns som det egentligen inte är några problem om jag bara kan lösa ledighet o dagmatte, då pengar inte är ngt problem,ska avlas på en hund från en kull jag gillar enormt mycket. En ras som jag länge har gillat men aldrig vågat skaffa då jag fan inte skulle hplla på med bruks o skydd, mm.. (planen är ffa IGP med nästa hund 😂👌) största problemet där är chansen till valp är LÅG. Många intresserade och oerfaren som jag e blir chansen önnu mindre.. En ras som verkar ha allt jag söker men väldigt osäker om jag passar med den typen av hund. Holländare Tredje kullen också från en tik jag gillar, en ras jag aldrig trodde jag skulle skaffa men började överväga just pga denna tiken och syskonen av henne jag har träffat. Bra kontakt med uppfödaren och passar tidsmässigt mer till när jag hade "tänkt skaffa valp" (vilket enbart beror på att hunden jag har nu fortfarande är ung, 2år). En ras som kan vara enormt olika och kan passa det jag söker men igen väldigt osäker om jag passar med denna typen av hund. Malinois Alla är raser jag vill testa o ha ngn gång men vad ska bli nästa lixom, blev enormt svårt nu när det plötsligt planeras enormt många kullar från linjar jag gillar.. Annars hade jag ju gått på kull lixom.. Har ngn varit med om ngt likn? Hur hanterade ni det? Fördelar och nackdelar för raserna hjälper mig noll även om jag listar upp det.. Väldigt rädd att få in en till individ i hemmet som inte passar mig på en personlig och/eller tränings nivå.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Calcifer
1/15/20, 8:52 PM
#1

Jag är fodervärd åt en äldre amstaff tik. Hade ALDRIG ens tänkt tanken på en amstaff, men när jag började leta äldre omplacering eller dylikt så var det denna hund jag helt enkelt visste skulle passa bäst ihop med mig. Har underbar kontakt med ägarna också, och jag trivs fruktansvärt bra med "min" hund. Men någon amstaff kommer jag aldrig köra på igen utan för mig är det som fungerar så bra just denna individen. 

Har dock lärt mig att det bästa är att just gå efter individ och inte alltid strikt efter ras. Naturligtvis är det inget fel att vara intresserad av en specifik ras, men jag tror också det är väldigt viktigt att just individen passar. Så om jag vore du skulle jag gå lite efter magkänsla och lite efter tidigare linjer, och se hur det ser ut på den nivån.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

soozen
1/16/20, 2:51 AM
#2

Känner igen mej! 

Jag nördade ner mej i flera raser före mitt senaste valpköp.

En grej som hjälpte mej var att föreställa mej "worst case scenario", det vill säga tänk om jag fick ett måndagsexemplar (de flesta raser har ju icke önskvärda egenskaper som ibland slår igenom extra mycket), inom vilken ras skulle jag helst leva med ett måndagsexemplar?

Nu kanske du redan är insatt i raserna du väljer mellan men för mej var det också övervägande  hur lätt det var att få kontakt med folk inom rasen, få överblick över linjer, kontakt med uppfödare osv. Att jag liksom kände mej "hemma" i rasvärlden. Speciellt kontakten med uppfödaren avgjorde, jag hälsade inte på valparna innan pga avstånd utan litade på att uppfödaren skulle kunna välja ut rätt valp åt oss.

Sen om du skulle välja EN ENDA egenskap nästa hund ska ha, vilken ska det vara och inom vilken ras har du störst sannolikhet att få en sån hund?

Majken!
1/16/20, 10:22 AM
#3

Ställ frågan till dina tre närmaste träningskompisar, vilken av dessa tre raser röstar dom på? Utan motivering eller för mycket känslor inblandade. Be bara om ett krasst svar.

CayKantos
1/16/20, 10:34 AM
#4

#3ja jo, har typ bara två stycken som faktisk är insatta i raser.. Ena är Rottisfrälst 😅 "finns ingen annan ras än Rottis" och tror jag skulle krocka huvuden med en malle/hh (hon jag tränar mest med och känner mig bäst) men det är mckt begrundat i att jag har haft en del problem med hunden hemma just nu, dock mycket bättre nu och jag är inte lika dum i huvudet längre, dessa sakerna är även ngt jag är ärlig med uppfödare om. Den andra tycker defintivt HH, ffa på grund av hon själv gillar den typen av hundar, vilket jag också gör. På jobbet så förklarade lite kort men kan återkomma med lite bättre svar

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
1/17/20, 1:38 AM
#5

#4 Kan bara hålla med om att din vän är mycket vis. Varför skulle man vilja ha någon annan ras än Rottweiler? ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
1/18/20, 12:25 PM
#6

#5 man kan umdra varför du tycker så? Man skulle ju nästan tro ni var samma person? 😱 Tackar för allt svar, (tror) jag har bestämd mig 😅 efter att ha tittat bak samt stänga ute allas åsikter, tips, mm blev det rätt klart. Vad JAG vill ha nu och tror jag kommer trivas med, det är ju i slutändan jag som ska leva o träna med hunden som två kloka människor sa till mig 😅 Kommer satsa på holländarkullen då det är linjer jag verkligen tycker om, sen om det ej blir av ska jag kolla om ngt annat med samma linjer planeras längre fram, om inte blir det malle kullen som också är av linjer jag gillar väldigt mycket samt med en uppfödare jag har mckt tycke för 😊👍 Kan bara hålla alla tummar och tår att jag får chansen till valp då chanserna är minimala 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: