Annons:
Etikettdebatt
Läst 3849 ggr
keithan
2020-01-12 23:20

Åsikter kring ”prong collars”?

Såg nyss en video om s.k. ”prong collars”—vad anser ni om dessa? Finns det någon här som använder sig av en sådan? De sägs vara mycket effektiva (mot hundar som drar under promenader). Åsikterna är så pass delade kring dessa och skulle därför gärna vilja höra era! OBS. Inte så att jag tänker skaffa en, endast nyfiken på samtliga åsikter då det verkar vara en ganska stor pågående debatt. Dela era tankar!

Annons:
apportbocken
2020-01-12 23:46
#1

Jag tänker att det verkar gå att lära hundar att gå i koppel utan att utsätta dem för fysisk smärta så jag tycker det verkar som en dum pryl. Det finns hundar som är hopplösa på att lära sig gå i koppel men det beror ju på stress, stor nyfikenhet, stor självständighet, understimulans etc och de faktorerna försvinner ju inte långsiktigt för att ens hund får ont när den drar. Jag är emot att använda sig av fysiskt obehag för att bestraffa hunden generellt och särskilt när man försöker lära hunden att göra något som inte är naturligt för hunden öht, såsom att gå lugnt och fint i ett snöre bredvid oss trots att världen erbjuder massa spännande grejer.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Haifa
2020-01-13 00:00
#2

Det heter stackel på svenska och är förbjudet i Sverige, så om någon här använder det bryter dem mot lagen. Förstår inte riktigt hur det ens kan finnas en debatt om det, att aktivt vilja sätta massa piggar i halsen på sin hund är bara skruvat. Jag vet att piggarna inte ska penetrera huden men det går inte att undvika alltid och det finns så många bättre metoder som är mer skonsamma

Honestyisdead
2020-01-13 00:10
#3

Eftersom det är förbjudet att använda får vi hoppas att ingen här använder det. Idiotiskt redskap som använd av poliser i många länder för att hetsa hundarna.

keithan
2020-01-13 00:40
#4

#1 Håller med dig fullständigt—att lära hund gå fint i koppel kräver konsekvens och tålamod, som med mycket annat. Människor blir dessvärre bara latare och latare. Till skillnad från prong collars är positiv förstärkning det mest lönsamma tycker jag.

keithan
2020-01-13 00:44
#5

#2 Har endast nyligen stött på dem så hade ingen aning om att de är förbjudna i Sverige. Då får man sannerligen hoppas att ingen använder sig av dessa här. Skulle själv aldrig sätta en sådan runt min hunds hals, att hunden kopplar oönskade beteenden till obehag är knappast rätt sätt tycker jag.

keithan
2020-01-13 00:49
#6

#3 Förstår inte varför människor konstant försöker hitta på (dåliga) metoder och mackapärer hela tiden för att underlätta för sig själva istället för att tänka på hundens bästa. Som jag kommenterade ovan—människor har blivit allt för lata, vilket är otroligt sorgligt. Meningen är väl att jobba med hunden på ett mer personligt plan trots att det möjligtvis tar längre tid? Stärker ju även relationen mellan hund och hundförare, kan jag tycka.

Annons:
hemul
2020-01-13 02:17
#7

Det är ju inte direkt så att någon hittat på detta NU. Det är tvärtom ett gammalt redskap. Från den tiden när man pryglade hundar till lydnad. Man gjorde samma sak med barn. Inte satt på dem stackel alltså, men gav dem stryk. Så det är snarare något som tyvärr lever kvar här och där.

Majken!
2020-01-13 07:28
#8

Det är ju verkligen inte en stor debatt, åtminstone inte i Sverige. Som sagt, olagligt hjälpmedel och därför en icke-fråga.

Hornslandet
2020-01-13 09:13
#9

Debatten är nog inte stor i Sverige då det är olagligt och inte används särskilt mycket, åtminstone inte öppet. Sen kan man ju fråga sig hur mycket värre det är än en del stryp/andra "korrigeringar" som folk använder sig av betydligt oftare i Sverige. Att svenska hundar får uppleva någon slags smärta/obehag vid felbeteenden är ju inte ovanligt, frågan blir vart gränsen går.

Lona
2020-01-13 09:46
#10

Instämmer med tidigare inlägg! Dock är det (tyvärr) inte förbjudet att köpa, sälja eller inneha ett stackel. Det är alltså fullt lagligt att sälja dem här men om man ser en svensk butik/nätbutik som har dem i sortimentet så skriv och klaga - och häng ut dem på sociala medier! Skulle ni stöta på en hund som har stackel så försök att fota och anmäl. Dessvärre finns det en del personer som fortfarande använder det (och el), till exempel vid jaktträning där hundarna ska tränas att inte jaga ren etc. Det är väl inget de skyltar med direkt mer än i sina egna kretsar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2020-01-13 10:22
#11

#10 Kan tänka mig att allt möjligt förekommer i tex jaktkretsar. Jag fick en gång tipset om nå "jägarfolk som kan sånt där" som skulle kunna få min hund (som är en extrem jaktgalning/viltfixerad att "aldrig jaga nått igen". Det skulle de tydligen kunna fixa på en vecka eller två, bara man lämnade in hunden till dem. Jag tackade nej.

keithan
2020-01-13 10:30
#12

#8 Syftade snarare på att debatten är stor i USA. Har inte hört mycket annars i Sverige, därav tråden.

keithan
2020-01-13 10:34
#13

#10 Vad tusan, om det nu är olagligt att använda sig av dessa förstår jag inte hur det kan vara lagligt att sälja dem. Vad är syftet med det? Förstör ju hela poängen. Vissa lagar bör finslipas…

Annons:
keithan
2020-01-13 10:45
#14

#9 Metoder som att ge obehag/smärta är ju förlegade. Att hundar kopplar ting till obehag/smärta leder ju bl.a. till inre stress hos hunden, om än dåligt självförtroende och i värsta fall osäkerhet. Skapar även i många fall obalans mellan hund och hundförare. Blir så frustrerad, har sett så många hundförare korrigera sina hundar på kontroversiella sätt.

Hornslandet
2020-01-13 13:04
#15

#14 Ett koppel med halsband ger obehag/smärta, för att ta ett enkelt exempel på nått som alla använder. De flesta "korrigeringar" likaså. Men nånstans drar vi gränsen för en nivå som är oacceptabel - grejen blir ju dock att den gränsen inte är samma för alla. 

En tillsägelse ger också obehag, även om det är mentalt och inte fysiskt. Jag vet inte om jag kan hålla med om att "metoder som ger obehag är förlegade", tycker inte det alltid är fel att säga åt sin hund på mer eller mindre allvar, tex. Ibland kan alternativet vara att riskera större obehag eller faror.

Och samtidigt är vi bara människor, och hundar är bara hundar. Så att säga.

keithan
2020-01-13 17:54
#16

#15 Låt mig utveckla—syftar givetvis på metoder som exempelvis att dra i nackskinnet och trycka ned hunden i sitt eget kiss eller bajs när en olycka hänt inomhus, skrika på hunden för att få den lyhörd eller snärta till den med koppel för att korrigera. Mer ”extrema” metoder så att säga. Inte tillvägagångssätt jag föredrar då dessa kan skapa rädsla alt. självförsvar hos hund. Det är där gränsen mer eller mindre dras för mig. Självklart använder vi människor oss av korrigeringar som är betydligt mer harmlösa i dag. Alla har sina sätt och alla har sina gränser, jag visar min hund vad som inte är tillåtet genom att säga till bestämt men i en lugn ton, vilket för mig har visat sig mest effektivt. Då till skillnad från att låta min frustration gå ut över honom så som att skrika på honom och rycka honom hårt i nacken som jag sett många andra gjort med sina hundar. I vissa sammanhang, vid livsfara säger vi, måste man eventuellt ta till med mer extrema sätt för att lösa situationen så snabbt som möjligt för att hindra skador. Ett gott exempel är när min morbror var tvungen att brotta ned sin omplacerade Schäfer för att rädda mitt liv. Jag var åtta år gammal. Den tiken är även ett gott exempel för vilka konsekvenser man kanske får vid att inte träna/uppfostra och behandla sin hund på rätt sätt. I slutet av dagen är dock allt individuellt. Vad som fungerar för den ena kanske inte fungerar för den andra o.s.v.

Upp till toppen
Annons: