Annons:
Etikettraser
Läst 1786 ggr
Arcane
1/12/20, 9:19 PM

Vilken hundras skulle passa?

Jag har planer att skaffa hund. Har aldrig ägt en hund men har varit hundvakt många gånger. Planen är att skaffa hund nästa år innan jag har tagit min examen från universitet. Men de kan skjutas upp beror på om jag klarar allting tills dess. Men ska vara klar med min utbildning nästa år. Tanken är att skaffa en hund medan jag bor hemma, så om de blir en valp så kommer den inte vara ensam. Då mina föräldrar vill också att jag skaffar en hund. Då min pappa är pensionär och är alltid hemma under dagarna. Vilket skulle underlätta om jag skulle skaffa en hundvalp. Mina föräldrar har varit hundägare förr och har ägt många olika raser. Jag skulle vilja äga en hund med lagom energi men ändå gillar att ta lång härliga skogspromenader och aktiv ute. Så ingen hund med massor av energi, det skulle inte passa min personlighet samt min egna energi nivå. Det ska också passa att bo i lägenhet, då jag kommer flytta när jag har tagit min examen och fixat ett jobb. Jag gillar att hålla på med tricks träning, har kört lite klicker träning på mina kaniner men de är ju kaniner. Så de lyssnar inte alltid men kommer åtminstone på inkallning och kan några tricks. Men viktigast är att hundrasen ska ha låg jaktinstinkt samt en bra nybörjaras. Detta är på grund av att mina kaniner springer lös hemma, jag äger de större kaninraserna runt 5 kg. Som har väldigt mycket attityd och har skrämt bort de flesta katterna i närområdet. Så ingen liten hundras, tror en liten hund skulle bli mobbad hemma av kaninerna. Mina kaniner är hundvana, då de har ofta umgåtts med grannens border collie. Jag har läst massor av olika raser och deras olika temperament, samt kollat på olika videos om raser och sånt. Men har ändå svårt att bestämma mig. Då jag älskar spetsraser och urhund raser, men är inte låst inom de raserna. Viktigast är att hunden passar mig och min situation. Så vill höra från andra och kolla runt, kanske upptäcka någon ras eller om några av raserna jag har tänkt på dyker upp. Jag har en hundras som jag vill äga men de får bli senare i livet. Då de har jaktinstinkt i sig och är ingen nybörjarhundras. Så jag är öppen för förslag på olika raser ☺️

Annons:
Fisherling
1/12/20, 9:26 PM
#1

Eurasier skulle väl kunna vara något?

Arcane
1/12/20, 9:35 PM
#2

#1 De är en hundras jag har kollat och tänkt på, har även haft koll på vilka uppfödare finns i närheten och har haft kontakt med en av dem. Då jag frågade om rasen ^^

Hornslandet
1/12/20, 9:41 PM
#3

Eurasier låter väl inte dumt alls för vad du är ute efter! Sen kan jag väl tänka mig rent spontant att även "små" hundar kan funka finfint, den ska ju växa upp med kaninerna och får lära sig umgås med dem. Är de tuffa så lär de ju skola valpen till viss del kan jag tänka mig. Men visst, ingen präglad jakthund då kanske.

Haifa
1/12/20, 10:16 PM
#4

Eurasier hade kunnat passa men tänk på att om du är väldigt intresserad av att träna trick så är inte spetshundar det mest optimala. Spetsar har egna viljor och om de inte vill så kan du göra vad du vill utan att lyckas. Eurasier har jaktlust även om rasstandarden säger annat, om de går att få bukt på eller inte beror på individen och om man hittar rätt metod. Har träffat många och de flesta springer gärna efter det mesta som rör sig och stänger öronen.

Har man inga ambitioner och gillar att själv få använda huvudet så är eurasier väldigt mysiga, är det en stabil individ så kan man inte misslyckas. Har en egen eurasier som är min första hund och kunde inget om rasen innan, hon var rädd för allt. Idag är hon världens underbaraste hund, fortfarande kan rädslan komma upp till ytan men inte ofta. Har kört både agility och nosework med henne och det gick hur bra som helst, däremot så är det omöjligt att lära henne vacker tass eller snurra runt.

Detallic
1/12/20, 10:19 PM
#5

Skulle inte rekommendera att du skaffar en spets ras pågrund utav hur din situation faktiskt ser ut. Spetsar är oftast väldigt pratglada, har hög jaktinsktinkt och är väldigt envisa. Alltså ingen lägenhetshund som passar en nybörjare med kaniner och katt. Det kan gå, absolut, men rekommenderar inte att du chansar då de oftast tyvärr oftast slutar i omplacering för hunden.

Många av småhundarna är väldigt tuffa av sig, men också inte tillräckligt stora för att kunna skada dina djur som du redan har, t.ex som en Border Collie eller Eurasier hade kunnat göra.

Rekommenderar att du håller dig till grupp nummer 9, alltså sällskapshundar. Där är de flesta i mindre storlek som passar bra för både nybörjare och lägenhet, förutsatt att de får bra med motion och annan sysselsättning.

Några ur den gruppen iallafall som jag rekommenderar för just dig är nog Prazský krysarík och Papillon. Men finns definitivt fler i gruppen som hade passat bra.

cEDS
1/12/20, 10:38 PM
#6

Spets och urhund är oftast svårtränade då dom ont ehar mycket will to please. Dessutom ofta hög jaktinstinkt. Golden vet jag flera som levt med lösa kaniner. Annars sheltie.

Annons:
lydisleon
1/12/20, 10:56 PM
#7

Kromfohrländer? Har ingen egen erfarenhet av rasen men utifrån det jag har läst om den så verkar det stämma bra. Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?

lizton
1/13/20, 12:25 AM
#8

Inte så stor som du önskar, men annars kanske en bolognese skulle kunna passa? Den passar en nybörjare, det är en stillsam och lugn ras som inte är särskilt krävande. Pälsvård, ja, men den behöver inte klippas (om man inte vill).  Läs här om de olika bichonraserna och rulla ned till bolognese:

https://bichon.ifokus.se/articles/4df24fd6d4ebea3afc000237-skillnader-och-likheter-mellan-bichonraserna

Eurasier ska enligt rasstandarden ha låg jaktinstinkt, men jaktinstinkten varierar och du kan få en individ som jagar mer än du önskar. Min drar gärna efter harar och rådjur om hon skulle få möjlighet till det. Hon har funkat bra med marsvin och var snäll mot dem. Hon lärde sig att marsvinen tillhörde familjen och hon tvättade  och skyddade  dem mot familjens katter. Utomhus är hon inte snäll mot sork och möss.

Eurasier är envisa och som någon annan skrev, inte så lättmotiverade att träna. De kan strunta i godis och då är det svårt att motivera en sån hund. En del gillar inte kloklippning. Min har alltid hatat kloklippning. Jag måste vara väldigt bestämd och får inte visa minsta lilla osäkerhet, för då bestämmer hon att här klipps inga klor. Hon har blivit mer och mer bestämd med åren och jag tycker inte att just min tik passar en osäker nybörjare.  Om du får en mild och mindre envis eurasier kan det säkert gå jättebra.  Fördelen med eurasier är att de inte är skälliga och att pälsvården är enkel.

lizton
1/13/20, 12:31 AM
#9

Om du är intresserad av spetsraser kika också på japansk spets och de tyska spetsarna  mittelspitz och keeshond.

Arcane
1/13/20, 2:18 AM
#10

#5 Blir lite orolig över allt för små hundar, då ena honan (6 kg) kan vara ganska aggressiv när hon blir skendräktig och på dålig humör. Hon har bitet sönder en sko utan problem och jag själv har fått rejäla blåmärken och sår. Innan jag lyckades få henne på plats. Jag hanterar aggressiva kaniner som har haft traumas eller är dominanta. Hon är drottningen i huset. Kan också tillägga att jag inte kommer lämna kaninerna och hunden ensam utan uppsikt. Planen när jag skaffar lägenhet är att kaninerna får vara lösa i sovrummet medan hunden ska få vara i resten av lägenheten. Då en hund är ju trots allt ett rovdjur medan kaniner är bytesdjur. Så kommer inte vilja lämna dem ensamma utan uppsikt. #8 Jag har inga problem med pälsvård och skulle tycka de är roligt att hålla på. Ska kolla in mer om de raserna, har träffat de raserna förr. Då några av mina grannar äger dem.

Sunflower_
1/13/20, 6:14 AM
#11

#10 Fast ärligt talat så låter det ju inte klokt att inte vilja köpa en för liten hund så kaninen inte ska kunna skada den. Skaffar du en större hund och kaninen ger sig på den så ser det ju olyckligt ut för kaninen. Det kanske är bäst att inte ha den kaninen lös med hundar ifall risken finns att hon ger sig på dem.

cEDS
1/13/20, 6:25 AM
#12

Rasgrupp 9 år ofta alamerande vakthundar vilket kan bli jobbigt i lägenhet då dem lätt skäller. Svårt att träna bort då dom ofta i den rasgruppen är avlade för självständigt arbete.

Arcane
1/13/20, 10:00 AM
#13

#11 Nu menar jag de allt mindre hundarna som kommer runt 3- 5kg. Och min kanin är inte alltid aggressiv bara under vissa situationer när hormonerna sätter igång. Hon är inte alls aggressiv mot mig men kan vara det mot andra människor och djur pga hon är väldigt dominant av sig. Samt skulle aldrig lämna hunden och kaninerna ensamma utan uppsikt. Det kommer vara separat men vill ha en hund som ändå inte har mycket jakt instinkt i sig och har inte mycket vakt. Har alltid tyckt de mindre hundarna är mer skäliga än de lite större raserna. Kan tänka mig en hund som är runt knähöjd. Har träffat en viss vallhund ras/ sällskap hund som var i den stoleken. Som jag gillade väldigt mycket. Var ofta hundvakt åt den hunden men har ingen aning vilken ras hon var. Vet bara att de var en renrasig hund med stamtavla.

Annons:
Elsevin
1/13/20, 5:31 PM
#14

Tycker eurasier låter perfekt. Visst har de jaktlust men det är skillnad på vilt ute och djur de växer upp tillsammans med. Min älskar både agility och viltspår även om jag själv aldrig haft ambitionen att tävla i något av det, han kan gå fot, vacker tass, sitta fint, stå på bakbenen, rulla runt och säkert något mer. Han är ju inte som en arbetande ras, går inte att jämföra med exempelvis vår labrador eller cavalier, men han vill verkligen och tycker att det är roligt. Han är fantastisk i vardagslydnaden, flyttar sig, går ut ur rummet, går och lägger sig, väntar osv om man ber honom. Vi bor i lägenhet och han skäller aldrig förutom om någon stannar utanför vår dörr, då varnar han. Han har varit med och fjällvandrat vilket han älskade men har samtidigt inga problem att ligga hemma och ta det lugnt. Det enda problemet vi har med honom är att han inte kan vara själv hemma och det är helt vårt eget fel. Vi var hemma mycket när han var liten och då hade vi dessutom en annan hund hemma med honom men då hon gick bort gick det inte alls. Han ylar när vi lämnar honom vilket gör mig jättestressad då jag är rädd att grannarna ska klaga vilket gör att jag drar mig för att träna och han är 7 år nu så vi är vana vid att hitta lösningar när vi behöver åka någonstans :)

Sunflower_
1/13/20, 7:45 PM
#15

#14 Menar du att cavalier är en arbetande ras? #13 ”Hon är inte alls aggressiv mot mig men kan vara det mot andra människor och djur pga hon är väldigt dominant av sig. Samt skulle aldrig lämna hunden och kaninerna ensamma utan uppsikt.” Vad spelar det då för roll vad för storlek hunden har? Om den gett sig på människor och andra djur finns det ju inget som säger att den inte skulle ge sig på större hundar. Ifall du nu kommer hålla dom under uppsikt kan du ju lika gärna ha en mindre hund. Är utgångspunkten att man vill ha en hund utan jaktlust som man vill trickträna med känns det som det finns betydligt mer passande raser än Euraiser, spontant tänker jag tex pudel. Tycker dock det är alldeles för lite information om hur hunden skulle ha det för att kunna rekommendera specifika raser. Hur skulle tex en vanlig vecka se ut för hunden? Hur långa promenader, hur mycket aktivering?

Elsevin
1/13/20, 10:00 PM
#16

#15 Fel uttryckt av mig kanske men tänkte på att det är en spaniel 🙂

Retriever456
1/13/20, 10:39 PM
#17

#15 håller med! #16 hur skulle en vecka se ut?

Arcane
1/13/20, 11:43 PM
#18

#15 När jag går ut på promenad brukar jag gå mellan 5 - 10 km, jag är ute och joggar 2- 3 ggr i veckan och vill hålla på med någon hundsport som hobby. Då kaninhoppning var inget för mina kaniner. Jag föredrar att bo ute på landet nära skog, så kommer aldrig bo i storstad och älskar att gå långpromenader ute i naturen. Just nu så bor jag 2 min från skogen och brukar ofta ta en promenad runt sjön vilket blir någon mil att gå. Har många öppna ängar och känner till klubbarna i närheten som håller på med lydnad och agility. Situationen nu är att jag bor i ett hus med mina föräldrar och lillebror. Vi har en liten tomt men mycket skog, sjöar och stora ängar i närheten. Det finns många grannar med hundar som ofta anordnar promenader tillsammans. En anledning till varför vi har varit hundvakt ofta. Området är en barnfamilj område och vi bor nära en skola samt dagis med lite biltrafik. Min pappa är pensionär som är väldigt aktiv och brukar gå promenader runt sjön några gånger i veckan eller ta cykelturer. Senare när jag flyttar, så ska jag flytta upp norr i Sverige mot jämtland. Då de finns mer jobb och bättre löner inom mitt yrke än vad storstäder har samt största delen av min pappas släkt bor där uppe. Hunden kommer bo hos mina föräldrar tills jag har fixat allting med flytten. Då mina föräldrar är med på att skaffa en hund. Då de också vill äga en hund, så det är ingen beslut som jag går in, utan att fixa en budget och planera längre fram. Varför jag föredrar mellanstora hundar eller hundar i knähöjd stolek är för att jag inte har världens bästa erfarenhet/ bemötande av de mindre hundraserna.

Sunflower_
1/14/20, 12:05 AM
#19

Jag kan tänka mig att någon spaniel eller retriever kan passa. Engelsk springer spaniel, Welsh springer spaniel, Cocker spaniel, Labrador och Golden kan vara värt att kolla upp. Men då ej jaktavlade såklart. Även Cavalier men där ställer ju hälsoproblem till det. Fortfarande svårt att få en uppfattning om hur mycket aktivering den kommer få rent konkret och därför svårt att veta ifall dessa raser kan passa. Hur långa promenader dagligen, hur mycket kommer du vilja träna i den valda hundsporten? Är du intresserad av agility och lydnad? Läs på om raserna och var ärlig mot dig själv angående hur mycket aktivering och träning du kan erbjuda. Hade själv en Engelsk springer spaniel och han var super med vår kanin, marsvin och råttor. Ibland hade vi våra råttor ute i trädgården och träden och då brukade han hålla koll på dem ifall det var någon som var på vift. Såklart är det bara en individ och representanter inte hela rasen men jag har iaf positiva erfarenheter med Engelsk springer spaniel och smådjur. Det är absolut okej att vilja ha en större hund, dock tycker jag det var en konstig anledning till att inte vilja ha en liten hund.

Detallic
1/14/20, 12:17 AM
#20

#12 tror du har missuppfattat vilken grupp 9 faktiskt är. Sällskapshundar är de man oftast rekommenderar som lägenhetshundar då de är som namnet på gruppen antyder, sällskapshundar.

Ja, många av de har varit signalhundar, men de avlas inte som det längre, iallafall inte här i Sverige. Finns absolut de med vakt i fortfarande, men finns inte många hundraser där det inte är någon vakt kvar i alls. Dock något som man kan ha under kontroll om man vet hur man ska träna, vilket är väldigt enkelt med grupp 9 hundarna.

Sen som svar till TS. Om nu en av dina kaniner skulle gå på hunden, vilket det låter som att den kommer göra, så är det din uppgift att sära på dem. Men framförallt se till så att det aldrig händer. Om du nu bara ska ha de tillsammans under uppsikt så borde det inte vara något problem.

Efter din beskrivning om vad du har att erbjuda hunden så står jag kvar vid min rekommendation om en grupp 9 hund. Håller dock med Sunflower_ om både raser och aktivering som hen har rekommenderat.

Annons:
Arcane
1/14/20, 12:25 AM
#21

#19 Det skulle bli runt 1- 2 timmar vid varje promenad om dagen. Det blir cirka 5 km eller mer. Då det tar 10 min att gå 1,2 km. Och jag skulle hålla på med aktivering såsom lydnad 2-3 ggr i veckan. Har själv trappat ner med lin egna träning från att träna 6 ggr i veckan till 2. Då jag har haft uppehåll. Såklart är jag ärlig med mig själv och kommer läsa på mycket om hundrasen innan jag skaffar en. En av anledning till en större hund är att helt utesluta min mamma behandlar hunden som ett barn. Det kommer inte fungera vid uppfostran, då min mamma kommer ha svårt att se en liten hund som en hund. Så vill helt utesluta den möjligheten. Detta är på grund av att min mamma är van med vakt hundar och när hon ser små söta hundar, så behandlar hon dem som bebisar och kan helt enkelt inte motstå deras charm. Hon har en svag hjärta mot små hundar.

Upp till toppen
Annons: