Annons:
Etikettvalpar
Läst 2031 ggr
Nomman
1/12/20, 12:22 PM

Lagom mängd lek/aktivering för 9 veckors Golden?

[Varning för långt inlägg, sorry!]

Jag fick hem min nya Golden-valp för tio dagar sedan och har några frågor gällande vad som är lagom mängd lek, aktivering och utevistelse - samt vilka områden ni mer erfarna hundägare rekommenderar att lägga fokus på i början.

1. Hur mycket är lagom lek per dag (ungefär)? Och hur mycket är lagom lek per lektillfälle?
2. Vilka lekar passar en sådan här liten rackare - och vilka bör man kanske spara till senare? Han älskar dragkamp, men jag märker att han ibland kan bli lite jobbig efter den leken. Att han vägrar varva ned efteråt, liksom. Men eftersom han blir så vansinnigt glad av det vill jag ogärna sluta. Och vissa gånger lägger han sig bara nöjt och tuggar på leksaken efteråt.
3. Träning - var ska man börja? Och hur mycket/länge åt gången och per dag? Ute försöker jag lära lite vett- och etikett i kopplet. Drar han stannar jag. Tittar han åt mitt håller eller går med kopplet slakt får han godis/beröm. Fungerar ibland. Andra gånger kastar han sig mot kopplet från sida till sida. (Då brukar jag bara stå stilla tills han sätter sig). Inne kör jag lite kontaktövningar då han får godis/beröm vid ögonkontakt, samt har lärt honom sitt/ligg (på enklast möjliga sätt). Gör jag rätt? Eller andra fokusområden bättre såhär i starten?

Har läst att både understimulerade och överstimulerade hundar blir stressade. Att de biter i svans/tassar, gräver i jorden, kastar sig i kopplet, osv. Allt det gör han i varje fall någon/några gånger per dag. Och så kan han bli lite ilsk och morra om man försöker sätta honom att vara stilla när han inte vill det (morrandet ignorerar jag helt, som jag läst att man bör. släpper inte förrän han varit lugn åtminstone någon sekund). Men - hur som helst- undrar vad jag ev. gör för mycket eller för litet av för att han ska få lagom roligt.

En vanlig dag ser ut ungefär såhär. Vad tycker ni att det blir för mycket eller för litet av? Eller, vem vet, vad ser bra ut?
05.00 kisspaus på gräsplätten utanför + bajspaus i buskarna bredvid. Vi är ofta ute ca 5 minuter. Tränar inte på annat än att inte dra i kopplet (då står jag som sagt stilla eller går lååååångsamt i motsatt riktning). 
05.10 lägger vi oss igen. Han kan få någon go'bit innan för att magen inte ska kurra.
07.00 vakna på riktigt. Ut igen. Samma femminuters-vända som förut.
07.10 inne igen. Blötlägger maten, sedan aktivitet ~15 minuter. Sitt/ligg-träning och ibland lite dragkamp.
07.25 äta mat.
07.30 försöka gosa en liten stund för att maten inte ska kastas upp igen.
07.40 ut igen. kisspaus och bajspaus på de vanliga platserna. Tar en 100-meters promenad runt grannkåken vilket kan ta allt från 10 till 30 minuter beroende på vad som doftar spännande på vägen. Tränar på att inte dra i kopplet och belönar med beröm/godis då han går som han ska (eller kommer till mig efter intensivt dragande hemåt). Ofta kastar han sig i kopplet lite hit och dit mot slutet av promenaden. Ibland springer/hoppar jag baklänges och låter honom jaga mig, vilket han tycker är superkul. Men kan kan bli ännu vildare/dragigare i kopplet efteråt.
08.00 hemma igen. Jag käkar frukost och låter honom tugga på sina saker. Ibland får han en toarulle med go'bitar för att hålla sig aktiverad. 
Vid 9-snåret somnar han ofta igen och sover 1-2 timmar.
Vid 11 vaknar han igen. Då blir det kisspaus och 10-20 minuter utomhus. Ibland vändan runt grannhuset, ibland inte. Ibland lite bus utomhus. Alltid koppelträning. 
Vad vi sedan gör när vi kommer hem igen varierar. Mest för att jag inte vet vad som är rimligt. Ibland har vi dragkamp, ibland tränar vi lite kontaktövningar (godis vid ögonkontakt), Andra gånger låter jag honom busa runt med sina egna grejer medan jag pysslar med mitt. Vad tycker ni? Bör han aktiveras här?
~12 somnar han igen och sover 1-2 timmar.
~14 vaknar han igen. Då kör vi precis samma rutin som på morgonen. Ut och göra behov. Sedan in och blötlägga mat. Underhållning i väntan på mat. Sedan äta. Sedan några minuters lugn innan vi går och och gör lite behov igen. Ibland med vändan runt huset (ibland tar vi vändan runt huset innan maten istället). Hemma igen försöker jag vara lite rolig med antingen dragkamp, kontaktövningar eller sitt/ligg-träning.
~15.30 somnar han igen och sover 1-2 timmar.
~17.30 vaknar han. Då kör vi samma som vid 11-tiden. Kisspaus. Kort vända. Koppelträning. Förvirring hemma då jag inte vet vad som är lagom. Dvs. allt från lek till träning eller "ingenting".
~19 somnar han igen. Sover 1-2 timmar.
~20.30 kör vi samma vända som på morgonen och lunch. Ut. Förbereda mat. Lek. Äta. Kor paus. Ut. Lek/aktivitet/träning.
~22.00 tar vi en sista behovsbreak, sedan släcker jag och vi lägger oss.

PS. Vi bor i lägenhet i stadsmiljö och jag saknar bil, så tyvärr är det svårt att komma ut där han kan gå fritt. DS.

PSS. Försöker också spendera en tid på golvet, men utan att göra något särskilt. T.ex. titta på TV sittande på golvet, eller slösurfa på mobilen på golvet. Så att han har sällskap, men inte någon aktivitet. DSS.

PSSS. Vi ska försöka boka in oss på valpkurs också, men jag har inte hittat någon i närheten än. Vilken ålder tycker ni är lagom för valpkurs? DSSS.

PSSSS. Jobbar hemifrån, så vardagar och helger är ganska lika. Sitter något mer vid datorn om vardagarna bara. DSSSS.

Annons:
hemul
1/12/20, 1:13 PM
#1

Han är en liten bäbis. Låt honom bestämma själv när han vill leka.

Träning, inte mer än du gör tycker jag, kanske något litet på kul bara.

Däremot tycker jag att du ska ta med honom till fler platser. Ta bussen. Eller bär honom till andra områden. Jättebra att han får prova på många olika miljöer när han är liten. Åk utanför stan.

Vet inte om ni har 4H-gård eller liknande i din stad. Den typen av anläggningar är bra träning när det gäller andra djur som hästar och kor. Då vet han att såna finns sen när ni kommer ut på landet på riktigt. De brukar tycka att se och känna lukten av djur är väldigt stimulerade också. Revitaliserade en gammal trött och uttråkad hundtant med hjälp av bl.a. en 4H-gård.

Ta med honom någonstans i centrum där det är mycket folk. Har du kompisar med bil, be att få skjuts nånstans så han lär sig att bil inte är farligt. Eller be att få lifta några kvarter när grannen åker iväg. Förr eller senare ska han åka bil och då är det bra om han inte är rädd för bilen.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att vi så låg ålder är annan träning än miljöträning, lättare koppelträning och lite allmän hyfs (tugga inte på sladden, ta det lite lugnt när man hälsar…) ganska oviktigt. Däremot kan det var smart att lära honom att lära sig. D.v.s. få honom att fatta det här med att gör man rätt får man belöning och allt blir mycket trevligare. Så några enkla saker tycker jag man kan börja med tidigt, bara för den sakens skull. Kan vara vad som helst, behöver inte vara meningsfullt på annat sätt.

koppargaller
1/12/20, 1:46 PM
#2

15 minuters träning låter väldigt mycket för en så liten valp. Kan rekommendera "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt.

Upp till toppen
Annons: