Annons:
Etikettraser
Läst 2105 ggr
Sand
1/11/20, 10:25 AM

Golden retriever eller Labrador eller annan ras?

Efter att länge funderat har vi landat i att det troligtvis är någon av dessa raser vi är ute efter. Vi är en familj med 2 vuxna och 3 barn, samt 2 katter. Vi är ute mycket och har nära till skog. Vad vi söker: En trevlig hund som hänger med på det mesta. Den bör ej ha lätt till skall. Vi söker en stabil hund som inte har något emot liv och rörelse (vilket det ibland blir hemma med tre barn och medföljande kompisar, dock kommer hunden såklart ha möjlighet att gå undan). Förutom promenader så aktiverar vi gärna hunden genom något både vi och den gillar ett par gånger i veckan. Gärna någon form av aktivitet där den får jobba med nosen (har tänkt att vi ska gå några kurser för att hitta helt rätt). Till att börja med tänkte vi dock gå en valpkurs och sedan allmänlydnad. Barnen vill gärna träna lite småtricks. Förutom det ser vi gärna att den hänger med på löprunda ett par gånger i veckan när den är lagom ålder och kondition för det. Vi gillar Utomhusaktiviteter, så hunden kommer hänga med även på detta. Vi är inte jätteintresserade av massa pälsvård, men kan såklart tänka oss lite pälsvård med jämna mellanrum. Hunden bör vara stabil och fungera okej med andra hundar (och barn). Jag förstår såklart att mycket beror på individen och träning, men tänker mest generellt. Vilken ras skulle ni rekommendera baserat på detta?

Annons:
Lussan20
1/11/20, 10:58 AM
#1

Labrador, en hund stadig till det mesta med rätt uppfostran och tryggt hem. Inte förutan att de flesta service hundar  är Labradorer.  Lite pälsvård behövs då den fäller, kamma och borsta. Lär hunden att bli behandlad med fotvård, tandvård från början. Vad man bör tänka på är att valpar inte kan lämnas ensamma för länge ensamma. Vuxen hund max 4-5 timmar, de är flockdjur och vill ha sällskap. Min syster bor i ett höghus där en Labbevalp sitter och gnäller, gråter och ylar. Det är inte snällt. valpar behöver också få vara ifred då de ska sova och vila.

Annars hänger de med på det mesta. Gillar att vara i farten och uppleva världen, oftast fogliga. Min skäller ytterst sällan. Men hon är 80% Labrador, 10% chäfer 10 % Golden. En toppen blandning. Bästa hund jag haft i mitt 72 åriga liv.  Mvh/WL🌺

Sand
1/11/20, 11:01 AM
#2

Tack för ditt svar! Vi kommer vara hemma de första månaderna, sen kommer hunden hänga med mig till jobbet de dagar ingen är hemma, så blir inte mycket ensamtid ens som vuxen 🙂 Vi bor relativt stort, så det finns gott om platser för hunden att vila ifred 🙂

Maleficum
1/11/20, 11:43 AM
#3

Vi hade en labrador (dock ganska otypisk för att vara labbe då hon inte var överförtjust i att bada och tyckte apportering och att bära runt på saker var en mycket konstig aktivitet) som vi börja som fodervärd åt hundskolan (som fanns då och utbilda ledarhundar och tullhundar) och hon hade säkerligen trivts super hos er.

Hon älskade allt och alla (och trodde därför alla älskade henne också) och funka superbra tillsammans med alla våra djur (småfåglar, papegoja, katt, kaniner, kompisars hundar).

Hon hårade en hel del (och pälsen blev lite konstig (mycket underull) på äldre dagar men det berodde troligtvis på att hon kastrerades när hon var ca 1,5 år) men annars var pälsen lättskött.

Världens snällaste som bara sorgset titta på mig för hjälp när någon råkade ställa sig på hennes svans när hon var valp och när hon tyckte barn och sånt var jobbiga kom och bara till mig för att få hjälp så man kunde säga åt barnen att låta henne vara.

Nu var ju hon bara en individ men som #1 påpeka så finns det väl en anledning till att de ofta är service hundar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lussan20
1/11/20, 12:07 PM
#4

Haha, min har också varit en badkruka, bada ute aldrig i livet . Inte bära kring leksaker heller varför ska man göra det, då man kan äta istället?.

Men toppenbra med andra djur, vi hade katter och mina barn har kaniner, möss mm. Hon är jätteförsiktig med små barn, kommer och varnar då lilla Signe 1månad piper och vaktar dom. Hon går undan om de blir för på.

Nu är hon snart 14 år, min sista hund i livet efter ett långt liv med hundar, mest renrasiga Collie.Boxer ,Bordercollie mfl. Men att få sluta med den allra vackraste softa, kloka , roligaste hunden är en gåva. Sedan ska jag bli promenadvärd ev. Om hälsan håller. Lycka till med ert liv med hund, suckar lite smått här, vilken glädje!

Hoppas ni får lika stor glädje som jag haft av alla åren med hund! Mvh/WL🌺

monstermash
1/13/20, 8:43 PM
#5

Jag tycker det låter som en golden skulle passa er! Det räcker att borsta hunden någon gång i veckan, mer vid fällningsperioderna. 

Jag har ingen erfarenhet av labradorer så kan inte jämföra raserna dock.

Retriever456
1/14/20, 11:18 PM
#6

I stort sätt tycker jag att raserna är väldigt lika, möjligtvis att goldens kanske är lite lugnare?  Det kvittar nog. Mer utseendet som skiljer, lång eller kort päls liksom. Jag skulle mer ställa mig själv frågan, jakt eller utställningslinjer, där skiljer sig det mer.

(rätta mig om jag har fel, det är min uppfattning bara)

Annons:
Upp till toppen
Annons: