Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2472 ggr
Kristallkronan
2020-01-08 21:17

D-sele skadligt?

Jag har läst om att D-sele som ex. Julius k och Treponti kan vara skadliga för muskler vid bogen? Min hund kan inte ha ett sele med band som går under magen och ett D-sele är den enda lösningen just nu (om jag ens lyckas hitta ett som passar). Han har i dagsläget halsband men gör utfall och med det kan få nack/ryggskador därför jag ens vill ha sele från första början). Så frågan är, vad skulle ni säga är ”minst skadligt av att ha halsband i den här situationen eller ett sele som på sikt kan skada muskler?

Annons:
JoannaLi
2020-01-09 02:24
#1

Jag hade varierat. För ja, D-sele hämmar bogrörelserna, men ett halsband för med sig andra risker. Ibland det ena, ibland det andra. Eller enbart D-sele om hunden har möjlighet att springa lös regelbundet och kan skaka lös stelheten och avlastningar.

Hornslandet
2020-01-09 11:23
#2

Varför kan hunden inte ha en sele med band under magen? 

I övrigt så ja.. det hämmar tydligen rörelser, men jag vet inte hur stora problem det faktiskt kan ge. Massvis av hundar går ju typ alltid i sån sele?

koppargaller
2020-01-09 19:47
#3

Jag använder Ruffwear, inte skadligt öht.

Maleficum
2020-01-09 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vår Labbe hade D-sele (i läder) i stor del av sitt liv (ibland varvades det med Y-sele men majoriteten av tiden hade hon D-sele) och hon hade aldrig några (märkbara) problem (hon blev nästan 15 år) och då var hon rätt dragig (speciellt som ung).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sunflower_
2020-01-10 00:48
#5

Ja, D-sele stör hundens naturligs rörelsemönster och kan i längden vara skadligt. #4 Bara för att din hund blev gammal betyder det inte att selen inte bidrog till ett onaturligt och ansträngt rörelsemönster som är skadligt för hunden. https://m.youtube.com/watch?v=Dc8tHqIZJC4 På den här videon ser man tydligt vad problemet med D-selar är. Ts, undrar också varför inte en sele med band under magen fungerar? Kanske det kan finnas någon annan sele förutom D-sele som kan fungera? Annars kanske det hade varit ett alternativ att ha D-sele (om det är den enda selan som fungerar) medan ni tränar bort utfallen och sen byta till halsband?

Hornslandet
2020-01-10 09:57
#6

Lite perspektiv bör vi också ha. Det finns massvis med saker som i längden KAN vara skadligt för hundar, vi kan inte undvika alla. 

Det jag främst ogillar med selar som går mellan benen/under magen är hur lång tid det tar att trä på dem på min hund (tex Metizosele), samt hur mycket det tovar pälsen, vilket gör att det tar bra mycket mer tid för kamning.

Andra Y-selar jag testat snurrar sig väldigt lätt, tycker jag.

Annons:
Maleficum
2020-01-10 15:16
#7

#5 Den första D-selen i filmen såg ju för liten ut, Gletta visa aldrig någon skillnad i sitt rörelsemönster mellan att ha D-selen, Y-selen eller helt lös.

Hoppar man mellan y-selen och den större d-selen så verkar ju båda ge kortare steg när den satt fast i selen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kristallkronan
2020-01-15 00:46
#8

Han kan varken ha sele eller täcke som går under magen då han får skavsår. Jag har provat mycket och även måttbeställt men det är omöjligt. Det är t.o.m omöjligt att hitta en D-sele som passar och som inte sitter för långt fram så de vidrör frambenen…så det blir isf att försöka få till en måttbeställd sådan. Han går även på allergiutredning just nu så troligtvis får han väl ännu känsligare hud utöver det.

Upp till toppen
Annons: