Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1205 ggr
Erendi
2020-01-08 20:26

Fokus i distraherande situationer

Hej,

jag har en Bordercollie hane på 8 månader nu. 

Vi har gått klart en valpkurs, och ska till våren troligen gå en kurs i nosework eller lydnad. 

Han har varit superduktig och mycket lättlärd i nästintill allt. På kurserna har han inte haft något alls problem med att sitta o stanna lös, gått runt andra hundar utan problem. Han har fint fokus på mig och kommer när jag ropar. Men däremot så fort vi kommer ut i "vanlig vardags" miljö, är det som att allt bara försvinner.

Jag fick han att sluta att skälla på hundar. Men han har svårt att ignorera dom samt människor som går förbi. Då han så gärna vill fram och hälsa.

Han börjar att dra, till de längd att han nästan stryper sig själv. Han börjar även ibland skrika efter den andra hunden. Och han är nästintill okontaktbar, så vet inte hur jag ska göra. 

Han gillar även att hoppa upp mot människor som går förbi eftersom att han vill hälsa, och vet inte hur jag ska göra så att hans fokus är på mig istället för hundarna/människorna som går förbi.

Försöker att vara roligare och intressantare men hans fokus är på hunden. Det är lättare att behålla hans fokus när människor går förbi, dock som sagt ska han hälsa och leka med varje hund han ser. Uppskattar verkligen tips :)

Annons:
JoannaLi
2020-01-09 02:27
#1

Ta med dig samma inställning som i träningen med ut i "verkligheten". Små korta pass, tydliga kriterier, hög belöningsfrekvens. Ofta är man superrolig och konsekvent på träningsplan, och sen lämnar man det där när man går därifrån, och blir tråkig, långrandig och tycker att "men bara fatta!". Så bryt lös delarna. Fundera på vad du har för problem, hur du skulle kunna isolera dem, hur du kan jobba på dem en och en, och sen kedja ihop.

Majken!
2020-01-09 07:45
#2

Allt det du beskriver handlar om uppfostran, inte fokus. Du behöver säga till hunden när det gör fel i dessa situationer och berömma den när den gör rätt.

hemul
2020-01-09 10:07
#3

#1 Låter vettigt! Sån är man ju, som du säger.

När det gäller andra hundar, som ju inte är lika frekventa som människor, skulle du kunna tänka i skvallerbanor också och börja redan när den andra hunden kommer inom synhåll, innan din hund går upp i varv för mycket. När jycken hänger i kopplet och tjuter är det nog försent.😃

Hornslandet
2020-01-09 11:26
#4

När du möter människor bör du se till att hunden går på sidan av dig och inte hit och dit i koppellängden. Den behöver inte ha fokus på dig nödvändigtvis, bara förstå att man inte springer fram till mötande folk hur som helst. 

Men just det kommer nog bli bättre med åldern med. Min hund har varit likadan, och skulle fortfarande vid 3+ år gammal kunna gå fram till folk jag möter om jag inte styrde upp det. Men han är inte tossig och försöker hoppa mot dem som han ville som valp.

Upp till toppen
Annons: