Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1182 ggr
Alice Dozai
1/8/20, 10:02 AM

Första gången med hund

Jag och min familj ska skaffa hund första gången. Vi har hittat en cocker spaniel tik på 7 år från en kennel som vi har tagit kontakt med och ska träffa om några veckor. Om det känns bra då får vi ta hem henne på en prövotid i 4 veckor. Hon är väldigt kelig och snäll och vill vara nära. Hon har varit avelshund och fått mycket fina valpar så det känns jättebra. Nu undrar vi om det finns någonting vi borde tänka på eller fråga eftersom det är första gången med hund. Vi har en vän som har haft en hund väldigt länge som kan hjälpa oss, men hon har inte haft just cocker spaniel. Så det vore bra ifall någon kunde beskriva rasen lite utifrån ens egna erfarenheter:)

Annons:
Åsa S
1/8/20, 10:25 AM
#1

Det finns ju lite saker att tänka på vi har också haft en gammal avelstik från en kennel och det var en welsh springer spaniel.  Mycket om vad som krävs av er beror på hur hunden har levt, har den mest levt i hängn kan det vara som för hunden vi tog som inte var van att vara inomhus. Det var nog rätt skrämmande komma till en helt ny miljö och hon var ju inte van springa till en dörr och visa att hon behövde kissa och hon var ju även van vid att det gick att kissa närsomhelst så lite olyckor hände ju på golvet. Kenneln låg på landet så mycket var skrämmande och nytt, barn var så skrämmande att hon kissade på sig men med mycket träning och att hon fick gå fram och tillbaka utanför grannarnas hus medans barnen lekte (de var tillsagda att inte gå fram till hunden innan hon klarade av det) det krävdes jobb men tillsist började hon faktiskt gilla barn och satt snällt med dem. Så en äldre avelstik kan behöva mycket arbete för att funka i en ny miljö även om den är vuxen så man måste vara beredd på att det kanske uppstår problem som man måste arbeta bort oavsett ras.

Alice Dozai
1/8/20, 10:36 AM
#2

#1 hon har bott inne som familjehund i ca 1.5 år. Jättefin med hundar, katter och barn. Vet inte om hon har varit i lägenhet så mycket

Zadeira
1/8/20, 3:06 PM
#3

Själva det att ta över en vuxen hund kan jag inte hjälpa dig med för det har jag ingen erfarenhet av. Däremot snackar jag gärna cocker spaniel, min favoritras.

Cocker är en glad och aktiv ras. De är roliga allroundhundar som man kan träna det mesta med.  Rasen finns i två varianter: en för jakt och en för utställning. Det man ska tänka på med cockern är pälsvården, man får ägna lite tid åt pälsen om man inte rakar ner den.

Alice Dozai
1/8/20, 4:14 PM
#4

#3 Om man rakar ner den, fäller den mindre då? Och måste man raka? Kan man inte bara trimma det som behövs?

Zadeira
1/8/20, 5:21 PM
#5

#4 Man ska egentligen inte raka cockers. Trimma och sköta pälsen ordentligt. Men jag vet flertalet cocker-ägare som tycker det är lättare att raka ner pälsen helt.

Lavin
1/8/20, 6:00 PM
#6

En cocker ska trimmas (plockar bort död päls) på rygg och huvud. Svarta går att effilera på huvudet (gör det på min) utan att pälsen förändras. Om man effilerar huvudet på röda förändras pälsen så där bör man plocka. Om man helrakar cockern förstör man den funktionella pälsen och den blir ullig och tjock vilket gör att man måste fortsätta raka. Personligen ser jag ingen som helst anledning till att helraka cockern om det inte skulle vara för att den redan har så ullig päls att den inte går att trimma (vissa hundar får ju tjock och ullig päls om de kastreras). Den har den pälstyp och ska trimmas av en anledning liksom. En cocker där man underhållit och trimmat pälsen hela livet behöver ofta knappt trimmas alls när den är äldre. Eftersom eran hund kommer direkt från uppfödare och är så pass gammal antar jag att hon är trimmad och inte rakad. Då har hon förmodligen bra, lättskött päls och att helraka då känns otroligt onödigt. Man kan ju klippa ner behängen så är det inte så mycket jobb med pälsen.:) Men pälsvården kan ni säkert få bra tips för av uppfödaren! 

För att besvara din första fråga: 
Jag hade ställt mycket frågor om vad hon gjort (förutom att vara avelstik), hur hon levt osv. Helt enkelt så mycket om hunden i fråga som möjligt! Är det en jaktcocker eller från utställningslinjer ni ska ha?

Annons:
Alice Dozai
1/8/20, 6:52 PM
#7

#6 jag har hört att man kan ”sportklippa” dem. Blir det mindre pälsvård då eller gör man det bara för att man inte gillar mycket päls? Hon är en cocker från utställningslinjerna, jättefin, svart

Lavin
1/8/20, 9:41 PM
#8

En sporttrimmad cocker är när man klippt ner behängen. Om man ändå inte ska ställa ut (och inte jättegärna vill ha långa behäng) är det ju smidigt eftersom det fastnar betydligt mycket mindre grenar, smuts osv. när man är ute. Så det blir ju mindre av den dagliga pälsvården eftersom man inte behöver borsta lika mycket. Hunden behöver ju däremot fortfarande trimmas regelbundet men det gör den ju i vilket fall. :)

MoonysElin
1/8/20, 10:21 PM
#9

Min cocker är snart två och en fantastisk liten hund om han får det han behöver i form av aktivering av kropp och knopp. Vi rör oss i skog och mark och tränar även rallylydnad och lydnad några dagar i veckan samt jobbar med mataktivering och det är lagom aktivering för honom. Då har jag en lugn och enkel hund inomhus. De cockrar jag känner behöver jobba (nosework, leta mat, träna trix, spår, sök, lydnad, agility eller dyl.) för att må riktigt bra, men det behöver ju egentligen de flesta hundar. Cockern är en aktiv, kontaktsökande, pigg och positiv ras med ständigt viftande svans. De kan vara ganska ljudliga (gnäll/skall) men det är individuellt. Jaktlusten är olika från individ till individ och en del är svåra att ha lösa. De gillar oftast att använda nosen och de flesta älskar närhet. En del har svårt att vara ensamma. Pälsvård krävs, en hel del, antingen får man lära sig trimma själv eller ta hjälp av kunnig trimmare. Jag låter min sporttrimmas med mycket korta behäng och fanor vilket passar oss. Jag tycker att det är världens bästa ras men jag är ju dock lite partisk…

Upp till toppen
Annons: