Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2804 ggr
Cola&Bacardi
1/7/20, 7:43 PM

Vilken hundras kan passa mig?

Hej!

Jag planerar att köpa hund (det blir dock tidigast om mer än ett år) men håller redan nu på att kolla på raser och fundera vilka som kan passa. 

Kan tillägga att det blir min första egna hund men att jag vuxit upp med hund inom familjen.

Nedan ser ni vad jag har att erbjuda, har ni några tips på raser som kan passa min livssituation?

Boende 

Lägenhet 

Promenader:

Vardagar:

• Ca 30 min på morgonen

• Promenad under dagen på hunddagis där hunden vistas när jag jobbar. Alt att hunden har möjlighet att följa med mig till jobbet och att jag då går med hunden under lunchen.

• Åtminstone 1 timmes promenad på kvällen

Helg: 

Som ovan fast utöver detta även en längre promenad (Åtminstone 1 timme) mitt på dagen då hunden ej behöver vistas på hunddagis/jobb.

Annan aktivering:

Jag tränar gärna in tricks mha klicker. Dock inte säkert att trickträning sker exakt varje dag men några gånger i veckan iaf.

Kan hända att jag i framtiden skulle vilja ställa upp i rallylydnad.

Personlighet:

Ras som gillar alla, glad.

Arbetsvillig och lättlärd för trick. Gärna lättmotiverad mha godis.

Plus är om rasen inte är vaktande eller har lätt för skall.

Ser helst att rasens behov är tillfredställda med aktiveringen ovan samt att den inte blir alldeles hysterisk om jag nån gång skulle vara sjuk osv.

Storlek:

Ej för liten, över 30 cm

Pälsvård:

Så lite som möjligt

Mvh Linnea 

Annons:
lizton
1/7/20, 8:01 PM
#1

Gå in på rasgrupp 9 på SKK:s sida och läs om olika hundraser. Titta också på sällskapsspetsar i rasgrupp 5 och terrier i rasgrupp 1 och små hundar i rasgrupp 2.  De flesta småhundar är skälliga utom små trubbnosar. Trubbnosarna har hälsoproblem, bl a med andningen så se upp med det. Mops kräver inte så mycket, men jag vet inte var det går att hitta friska mopsar. Förslag på småhundar med lättskött päls: japansk spets och en av de tyska spetsarna Mittelspitz. 

Pälsvård, men inte jättesvår har dvärgschnauzer och australisk terrier.

Superenkel pälsvård (torka av med trasa) har dvärgpinscher. Dansk-svensk gårdshund har också mycket enkel pälsvård.

Jojaton
1/7/20, 9:12 PM
#2

Corgi Pembroke? Visst finns det lite tendenser till skall men inget extremt om man jämför med min sheltie ;) Väldigt anpassningsbara men tycker ändå om att träna och lära sig nya saker. Ligger runt en 30cm i manken men upplever min väns corgis som större hundar än min sheltie på 35cm.

Johanna - Instagram

Retriever456
1/8/20, 12:07 AM
#3

Skulle  oxå rekommendera att kolla in rasgrupp 9. En som enbart är till för sällskap då den annars nog blir understimulerad av den aktiveringen den får. 

Jag har en dvärgpudel som nöjer sig fint med vanliga promenader under några dagar men sen blir hon stissig o skällig, varje helg får hon långa promenader och får träna nosework och olika trix osv. Annars blir hon understimulerad. Skulle verkligen rekommendera nosework! Enkelt för dig och tröttar ut hunden ganska snabbt, kul är det oxå! 

Kolla in pudel tycker jag, finns i olika storlekar och färger. Dock är det ju lite pälsvård men vi håller henne kortklippt och borstar några gånger i veckan och duschar med shampo 3 gånger i månaden ca. Vi lämnar in henne hos hundfrisören 2-3 gånger om året och rakar ner henne helt nästan, och sen har vi lärt oss att klippa själva, blir väl inte så jätte snyggt men det funkar😃. 

Lycka till!

Cola&Bacardi
1/8/20, 7:29 AM
#4

#3 Pudel låter definitivt intressant 👍. Är bara orolig för pälsvården. Är det mycket som exempelvis fastnar i pälsen efter att man tagit promenad i skogen? Fastnar snö osv?

Mvh Linnea 

oh-la
1/8/20, 7:34 AM
#5

Staffen tänker jag också på när jag läser din beskrivning. Nu har jag ju en själv, så jag är väl till viss del partisk även om jag själv aldrig kommer skaffa en staffe till, eller någon annan hund för den delen. Det är glada, människoälskande clowner som pendlar mellan sällskapshund och aktiv sällskapshund i de flesta fall. Dom vill helst av allt vara där du är, oavsett om det är hemma i soffan eller ute på träning. Dom är närgångna, brukar säga att dom har känsla för personligt space som en springmask ungefär. De flesta avskyr regn och dåligt väder. Skäller otroligt sällan, men har en del andra ljud för sig. Myskorvar som vill krypa in i dig. Älskar det mesta som man själv vill göra, det viktigaste är att dom får vara med. Man ska inte räkna med att hunden kommer kunna umgås med alla hundar senare. Våran har sina ”vänner”, men främmande hundar är ingen hit.

Retriever456
1/9/20, 12:28 AM
#6

#4 Det brukar sällan fastna grejer, snö fastnar endast när hon har lång päls men vi håller det kort nu och har en overall. När vi kommer hem tar vi bara av overallen och torkar tassarna, världens enklaste! Om det fastnar fönar vi bara benen så det smälter och det går på bara 2 minuter. Man lär sig att tycka det är mysigt att borsta i klippa lite, vi ser det som  en mysstund. Hon brukar knorra (ett litet mysljud hon har😃) för att hon tycker det är så skönt att bli duschad o borstad. 

Pudlar är världens härligaste hundar! Mycket personlighet och extremt enkla att ha o göra med. Min första hund när jag flyttar hemifrån ska defenitivt bli en till pudel, en storpudel😊.

Annons:
Cola&Bacardi
1/9/20, 7:02 PM
#7

#6 Härligt!  Är det någon skillnad i temperament mellan de olika pudelstorlekarna?

Mvh Linnea 

Retriever456
1/10/20, 11:38 AM
#8

#7 Möjigtvis att storpudeln är lite lugnare än dom små pudlarna, lite mindre "stissig" och lite mer chill liksom. Annars är bör det inte vara sån stor skillnad på dom.

nathalieswahn
1/10/20, 4:03 PM
#9

Rasgrupp 9 finner du de klassade sällskapshundarna. De finns en till grupp med så kallade urhundar. Men de är lite mer som katter. Och kanske inte så sociala som du vill ha dom. Labrador och Golden kallar ju folk för familjehundar men de blir understimulerad av bara promenader och aktivering ibland. Du har även hundarna under sällskapsfliken som Boston terrier, behöver aktivering för att inte vara en ping pong boll. Jag tror i själva verket att ingen hund är nöjd med bara promenader. Personligen så skulle jag tycker de är ett väldigt tråkigt liv. Då har hunden lixom 30 minuter på morgonen att se fram emot sen hem, ligga och sova i väntan på lunch promenaden skiljer 30 till 60 minuter sen hem sova vänta på nästa promenad osv. Låter inte som så innehålls fullt liv. Tycker absolut du ska kika upp ditt intresse för rally lydnaden och se om de är någon du skulle vilja satsa på för att ge hunden lite mer kvalité i sitt liv. Du öppnar upp för mer raser om du skulle vilja lägga ner mer tid på aktivering och kanske tävla :D lycka till i ditt letande :)

koppargaller
1/10/20, 4:22 PM
#10

Bostonterriern har väl samma andningsproblem som övriga trubbnosar?

Retriever456
1/10/20, 6:23 PM
#11

#10 Dom har oftast lite längre nosar och enklare att andas, smalare och friskare i kroppen oxå.

Cola&Bacardi
1/10/20, 9:57 PM
#12

Tack för svar alla, kommer ta alla era tips i åtanke! 🙂 Är som sagt långt till ett eventuellt hundköp så jag kommer hinna fundera många vändor till. Det jag skrivit i inlägget är miniminivån av vad jag kommer lägga ner tidsmässigt, sen är det mycket möjligt att det blir mer aktivering än så, i synnerhet om jag märker att det är något hunden kräver för att vara nöjd. Känns ändå som att det är viktigt att jag noga tar hänsyn till hundrasens aktivitetsnivå, så att det ändå matchar någorlunda med det jag har kapacitet att erbjuda - både för min och hundens skull.

Fortsätt gärna tipsa om diverse saker! 👍

Tänker även att aktivering inte behöver vara så komplicerat, i synnerhet om man dessutom tar den mentala aktiveringen i åtanke. Som sagt, trick är något jag tycker är kul och om man dessutom kan kombinera detta med viss "vardagsnytta" t.ex hämta den och den saken på kommando (t.ex tidning, strumpor), lära sig hunden att stänga skåp/luckor osv 😉. Har tidigare lärt mina marsvin massa trick (snurra runt, stoppa föremål i skål osv) med framgång och kan tänka mig att det är något som bara kan gå ännu bättre med en hund. Så diverse trick, inkl vardagslydna, är något jag gillar som aktivering, det vet jag på förhand iaf

Mvh Linnea 

Cola&Bacardi
1/10/20, 10:16 PM
#13

Åh och sen verkar dog parkour vara en kul grej att hitta på under promenaderna! Typ hoppa upp och balansera på saker osv

Mvh Linnea 

Annons:
Hornslandet
1/13/20, 1:05 PM
#14

#13 Det är det, vanliga promenader i närområdet blir rätt tråkiga med tiden.. kul att lägga in lite sånt så man får variation. Och bra för hunden!

Upp till toppen
Annons: