Utfodring & Foder

Foder till 9 veckors valp?

2020-01-06 19:04 #0 av: LisaKanin

Vi försöker hitta ett bra foder till vår första valp, en blandis mellan papillon/cc/yorkie alltså liten. Är nu 10 veckor. Personen han är född hos hade gett valparna Frolic 😲. När vi fick hem honom köpte jag först Hills blötfoder med kyckling. På bara det blir han lös i magen. Har nu det plus Brit care grain free mini puppy lamm torrfoder. Om jag ger både torrfodret o Hills blir han bra i magen, men han äter inte gärna torrisarna. Man får handmata så han får i sig några. Blötfoder äter han däremot gärna själv. Har ni något bra tips på torrfoder eller andra råd? Köpte nu Brit burkar paté för valpar som verkar ha väldigt bra innehåll o som han älskade, men det är inget helfoder såg jag utan bara komplement. Vet inte vad jag ska köpa....

Anmäl
2020-01-06 19:04 #1 av: LisaKanin

10 veckor skulle det stå i rubriken.

Anmäl
2020-01-06 19:08 #2 av: Hera

Att han blir dålig i magen beror säkerligen på att ni bytt foder för fort. Först bör valpen få landa och äta det foder den fått hos uppfödaren ett par veckor, sedan introducerar man det nya fodret väldigt sakta.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2020-01-06 19:16 #3 av: Jojaton

Jag hade absolut inte satt en valp på endast Frolic även om det är det den har fått hos uppfödaren! Men det kan absolut vara så att det är det snabba bytet som gör att magen inte är helt bra - hur länge gav ni endast blötfodret? Det funkar inte att blanda torrfodret väl med blötmaten heller? 

Jag bytte foder ganska direkt på min valp, till råfoder (Mush Vaisto) och kommer byta rätt direkt på nästa valp också. Gav ren våm ett par mål och sen fick han Vaisto vilket funkade jättebra. 

Johanna - Instagram

Anmäl
2020-01-06 19:33 #4 av: Hera

#3 Jag ger ju hellre frolic ett par veckor till när valet är crashad mage. För det får de flesta vid ett direktbyte.

Anmäl
2020-01-06 21:36 #5 av: LisaKanin

Så dålig i magen är han inte, det är inte diarré. De hade tydligen gett honom nåt blötfoder också men jag lyckades inte få veta vilket. Magen är bra när han äter både torr o blötfoder men jag vill hitta nåt torr som han gillar o som är riktigt bra. Frolic är uteslutet vad jag har förstått, även rådfrågat vet som sa att det var som att ge hamburgare och pommes till en bebis. Nu har han dessutom ätit annat i två veckor så finns ingen anledning ge honom frolic igen.

Anmäl
2020-01-06 21:43 #6 av: Hera

Nej nu är det ju lite sent att ge frolic. Det var mest ett tips för framtiden och till andra.

Anmäl
2020-01-07 16:44 #7 av: koppargaller

Det är sällan magen kraschar om man byter rakt av till färskfoder.

Anmäl
2020-01-07 16:45 #8 av: Hera

#7 Inte min erfarenhet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.