Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1356 ggr
LisaKanin
1/6/20, 7:04 PM

Foder till 9 veckors valp?

Vi försöker hitta ett bra foder till vår första valp, en blandis mellan papillon/cc/yorkie alltså liten. Är nu 10 veckor. Personen han är född hos hade gett valparna Frolic 😲. När vi fick hem honom köpte jag först Hills blötfoder med kyckling. På bara det blir han lös i magen. Har nu det plus Brit care grain free mini puppy lamm torrfoder. Om jag ger både torrfodret o Hills blir han bra i magen, men han äter inte gärna torrisarna. Man får handmata så han får i sig några. Blötfoder äter han däremot gärna själv. Har ni något bra tips på torrfoder eller andra råd? Köpte nu Brit burkar paté för valpar som verkar ha väldigt bra innehåll o som han älskade, men det är inget helfoder såg jag utan bara komplement. Vet inte vad jag ska köpa….

Annons:
LisaKanin
1/6/20, 7:04 PM
#1

10 veckor skulle det stå i rubriken.

Honestyisdead
1/6/20, 7:08 PM
#2

Att han blir dålig i magen beror säkerligen på att ni bytt foder för fort. Först bör valpen få landa och äta det foder den fått hos uppfödaren ett par veckor, sedan introducerar man det nya fodret väldigt sakta.

Jojaton
1/6/20, 7:16 PM
#3

Jag hade absolut inte satt en valp på endast Frolic även om det är det den har fått hos uppfödaren! Men det kan absolut vara så att det är det snabba bytet som gör att magen inte är helt bra - hur länge gav ni endast blötfodret? Det funkar inte att blanda torrfodret väl med blötmaten heller? 

Jag bytte foder ganska direkt på min valp, till råfoder (Mush Vaisto) och kommer byta rätt direkt på nästa valp också. Gav ren våm ett par mål och sen fick han Vaisto vilket funkade jättebra.

Johanna - Instagram

Honestyisdead
1/6/20, 7:33 PM
#4

#3 Jag ger ju hellre frolic ett par veckor till när valet är crashad mage. För det får de flesta vid ett direktbyte.

LisaKanin
1/6/20, 9:36 PM
#5

Så dålig i magen är han inte, det är inte diarré. De hade tydligen gett honom nåt blötfoder också men jag lyckades inte få veta vilket. Magen är bra när han äter både torr o blötfoder men jag vill hitta nåt torr som han gillar o som är riktigt bra. Frolic är uteslutet vad jag har förstått, även rådfrågat vet som sa att det var som att ge hamburgare och pommes till en bebis. Nu har han dessutom ätit annat i två veckor så finns ingen anledning ge honom frolic igen.

Honestyisdead
1/6/20, 9:43 PM
#6

Nej nu är det ju lite sent att ge frolic. Det var mest ett tips för framtiden och till andra.

Annons:
koppargaller
1/7/20, 4:44 PM
#7

Det är sällan magen kraschar om man byter rakt av till färskfoder.

Honestyisdead
1/7/20, 4:45 PM
#8

#7 Inte min erfarenhet.

lizton
1/7/20, 7:30 PM
#9

Om du vill ge torrfoder så föreslår jag Acana Puppy small breed. Fodret finns tex hos vetzoo.se och i välsorterade zoo-butiker. Jag har gett andra sorter av Acana i ett flertal år och det har alltid fungerat bra. Acana har samma tillverkare som Orijen. Orijen är jättebra, men dyrare och kanske för kraftigt för känslig mage. 

Vad du än byter till, så byt inte för hastigt utan blanda i lite av det nya fodret i det gamla och öka på mängden av det nya fodret under några dagar, så du ser att magen funkar. Om du byter direkt är risken att hunden blir dålig i magen.

Som andra också skrivit; Frolic är inget bra att ge som helfoder. Möjligtvis som godis ibland, men jag personligen vill inte ge det som godis ens. Varför ge socker och mjölk till en hund? Här ex på innehållet i ett av Frolics sorter:

Ingredienser:

Spannmål (bl.a. 4% vete), grönsaker (bl.a. 4% morötter), kött och animaliska biprodukter (14% färskt kött, bl.a. 4% färskt nötkött), oljor och fetter (bl.a. 1% solrosolja, 0,25% fiskolja), vegetabiliska biprodukter, mineraler, vegetabiliska proteinextrakt, socker, mjölk och mejeriprodukter, fisk och fiskbiprodukter.

Som godisfoder brukar jag ge Magnussons. Vet ej hur stora bitarna är på Magnussons Junior, men du kan ju fråga tillverkaren och ev be om en provpåse. Magnussons är det enda torrfodret med enbart svenska råvaror. Fodret är ugnsbakat och extra gott tycker en del hundar. Du kan ha det som helfoder om du vill och om bitarna inte är för stora.  Gå in på hemsidan hundmat.com och läs om Magnussons Junior. Man kan blötlägga fodret om bitarna är för stora.

Upp till toppen
Annons: