Annons:
Etikettövrigt
Läst 2190 ggr
Melden
1/5/20, 10:31 PM

Ha egen hund som tonåring?

Inte sagt att jag ska skaffa någon utan detta är bara frågor och funderingar jag har som jag hoppas att någon här inne kan svara på:) Är det fel att köpa en egen hund om man är ungdom. Är själv 16år gammal. Är inte ute lika mycket som jag var förr. Då jag flyttat längre bort och mår extremt dåligt och fått tillbaka min depression. Jag går på ett djur gymnasium och kommer ifall jag skaffar kunna ta med hunden varje dag. Har några internat vänner så hunden kommer kunna vara i deras rum under lektionerna. Men det är framtiden som oroar mig. Är det någon här inne som skaffat egen hund soppas tidigt hur klarade ni er med skola och det sociala livet. Kommer detta förstöras helt om man blivit "bunden" med en hund. Är det dyrt att ha hund. Fattar att veterinär kostnader kan dyka upp men rent generellt?. Vad kostar era i månaden. Om jag skaffar så blir det ingen valp utan en äldre. Men vad tycker ni är det ett big no no med hund eller skulle det funka har ni några tips i så fall. Djur har alltid varit min hobby så ifall jag skaffar en hund så kommer jag vilja gå på hundkurser och annat roligt. Men detta kanske bara är en dröm som inte går att uppfylla?

Annons:
Jojaton
1/5/20, 11:19 PM
#1

Hur mycket kan/vill dina föräldrar stötta dig i ett hundköp?

Johanna - Instagram

Chinesecrestedlover
1/5/20, 11:41 PM
#2

Hej!

Angående om det "sociala livet" förstörs med hund så skulle jag säga att det beror på vad du menar. Hade tidigare en hund som var extremt osäker vilket gjorde det svårt att ha honom med sig om jag ex. skulle besöka någon = blev ofta att jag stannade hemma medan resten av familjen ex. hälsade på släkten eller så. Att lämna honom ensam hemma fungerade bra dock så skulle jag bara vara borta några timmar så var det inga problem. Mina nuvarande hundar är mer "glada i andra människor" och fungerar därmed bättre att ha med sig men ena är osäker (inte alls på samma nivå som första hunden) vilket ändå ställer lite  krav på att det ska vara ganska lugnt runt honom osv. 

En av mina hundar älskar allt och alla, min första hund som nu inte finns mer (den extremt osäkra) var även rädd för barn och det är även den osäkra hunden jag har nu. Detta innebär att jag inte kan lita på ena hunden då barn hälsar på eller då jag ska besöka folk som har barn, vilket innebär att han måste vara i ett annat rum under tiden…vilket går bra då mina hundar är helt ok med att vara ensamma…men såklart något att tänka på (för min del är det inga problem för jag själv kommer aldrig skaffa barn…men som sagt kan vara bra att ha i bakhuvudet att det inte är säkert att det fungerar). Förstår att du som tonåring kanske inte tänker i såna banor…men en hund kan ju leva i 10-15+ år beroende på om den får vara frisk/vilken ras det gäller. Min första hund blev 10,5 år och han hade ändå alla fel i universum och var verkligen inte "frisk". 

Du är 16 år nu…du ska gå gymnasiet, kanske plugga vidare, hitta jobb och kanske även bilda familj under hundens levnadstid = verkligen något att ta en funderare kring hur det kommer fungera. Har du möjlighet till passning av hunden EFTER att du slutar på skolan du går nu t.ex.?  Vad gör du om du pluggar heltid på universitetet/jobbar heltid och INTE  kan ha hunden med dig under dagarna? Vad gör du om du inte hittar ett jobb/tvingas gå arbetslös eller dylikt = helt enkelt inte har pengar? 

Kostnad månadsvis varierar med tanke på ras (dvs. storleken på hund, hur mycket de äter etc.) samt om hunden får vara frisk (mina båda behöver t.ex. medicin varje dag, den enas går inte på mer än typ. någon hundring/förpackning vilket blir kanske någon krona om dagen eller så medans den andras medicin kostar betydligt mer än så, kanske 1000 kr/tillfälle jag behöver köpa ny medicin och som räcker några månader kanske), om den behöver någon form av passning som kostar pengar (ex. hunddagis eller så). Behöver hunden specialmat så kan det även dra iväg ordentligt där. Av de tre hundar jag haft (har två nu) så har två krävt specialmat p.g.a. allergier, känslig mage…något som man måste tänka på kan hända även om det såklart inte behöver bli så. Min ena hund (med känslig mage) får dessutom ett pulver med goda bakterier (typ.) på sin mat varje dag vilket ger en extra kostnad på ca 300+ kr/varje månad. 

Veterinärkostnader kan som du själv verkar medveten om dra iväg…men är du medveten om hur mycket det kan bli och har du någon plan för hur du ska kunna betala för det? För det första så behöver du en bra försäkring vilket kostar x-antal tusenlappar/år beroende på vilken försäkring du väljer, rasen på hunden (vilket i sin tur betyder vilken "riskkategori" rasen hamnar i hos försäkringsbolaget m.m.) sen måste du ha möjlighet att betala självrisken (den del man betalar själv hos veterinären = den del som försäkringen inte ersätter och en procentandel av veterinärkostnaden utöver den fasta självrisken). För att ge några (skräck)exempel på vad detta kan innebära i praktiken: Min ena hund, en liten 2 kg´s tik blev inlagd under några dygn, nedsövd först, låg i syrgasbur m.m. Alltså krävde mycket tillsyn och bevakning samt olika vårdinsatser på ett djursjukhus. Summan för det som hamnade utanför försäkringen blev ca 30 000 kr (min försäkring har ett "tak" på ca 60 000 kr…det taket nosade vi på kan jag säga). Varför jag skriver ut hennes vikt är för att ex. läkemedel och annat ju oftast beräknas på vikt = samma behandling för en större hund hade med största sannolikhet landat på mer. Min multisjuka hund som jag hade tidigare behövde besöka veterinären titt som tätt och det var inte ovanligt med en kostnad på i alla fall ca 5000 kr/tillfälle. Att vaccinera kostar även det några hundralappar/år. 

Hundkurser och "annat roligt" kostar även de pengar. Beror naturligtvis på vilken/vilka kurser du vill gå men det är inte ovanligt med kanske 1000-2000 kr/kurs. 

Så det enklaste svaret på din fråga "kostar hundar" är JA och det kan som sagt bli rejält dyrt om man har otur och får en sjuk hund…eller om hunden t.ex. äter något olämpligt eller misstänks ha ätit något olämpligt (trodde vid ett tillfälle att någon av mina hundar kunde ha fått i sig medicin de inte skulle ha = veterinärbesök med kräkmedel för två mindre hundar, 4 kg och 2 kg landade på kanske 8-10 000 kr, det var kväll, akut osv. = dyrare…de hade inte fått i sig nåt visade det sig förresten). 

Jag vill inte med detta få dig att sluta drömma om hund, hundar är underbara…vill bara få dig att tänka en extra gång, det kostar pengar att ha hund, de kan inte lämnas mer än några timmar (måste rastas minst var 6:e timme t.ex. och kräver såklart det sociala), det är inte säkert att de fungerar med barn, det är inte säkert att de kan lämnas ensamma (vissa hundar har separationsångest och måste därmed ha sällskap hela tiden) m.m. Det är mycket att fundera över innan man skaffar sig en hund (eller vilket annat djur som helst för den delen). 

Du är dessutom 16 år = inte myndig = det är dina föräldrars ansvar att se till att hunden tas om hand, får veterinärvård vid behov osv. så vill dina föräldrar ha hund? Om inte så får du vänta med att skaffa hund minst tills du är myndig, tills du själv kan ta hand om din hund och betala kostnaderna som kommer upp.  

Mvh/Chinesecrestedlover

Randomel93
1/6/20, 4:10 AM
#3

Jag gick ett hundgymnasie och även om jag och alla mina vänner är hundtokiga och även var det på den tiden också så har alla mina vänner som skaffade egen hund i den åldern sagt att "dom älskar sin hund över allt annat men hade dom vetat vad dom gav sig in på för sorts ansvar så hade dom väntat tills dom var äldre" Hundar är det mest fantastiska som finns och det är svårt att jämföra den kärleken men mycket händer under den åldern du är i nuoch några år framåt, jag skulle råda dig att vänta så du kan njuta till fullo sedan. Försök etablera lite kontakter och var hundvakt och sånt i nuläget, skaffa dig erfarenhet, lär känna individer och raser :) Du gör precis som du vill men jag har inte hört om en enda person som skaffade hund under gymnasietiden som inte sedan kände att dom borde väntat. Det finns säkert men ingen jag känner.

hemul
1/6/20, 7:57 AM
#4

Det där med det sociala livet, det beror ju lite på vad man menar. Många gillar att var ute och röja när de är unga - och sen med förresten. Det kan vara knepigt att vara ute till på småtimmarna om man är ensam med en hund. Men menar du bara umgänge med vänner där hunden ofta kan vara med, så är det ju inte några större problem ifall du inte har väldigt otur och får en extremt otrygg hund.

Du har det fixat på skolan. Men skolan tar slut. Du måste ta med i beräkningen att du kan få ett jobb där hunden inte kan vara med och den kanske inte klarar att vara ensam hemma så mycket. Då måste du skaffa dagmatte eller hunddagis. Den tiden den sorgen, men det kan vara bra att tänka på i varje fall.

Rafflan
1/6/20, 6:16 PM
#5

Det största problemet jag ser är framtiden. Om du ska plugga vidare på högskola måste du få billigt boende där du kan ha med hunden + fixa dagmatte eller liknande om du plugga många timmar/dag.
Och ska du börja jobba direkt efter skolan måste du även då ha boende som tillåter djur, och sedan behöver du dagmatte/hunddagis som är ganska dyrt. 

Hur engagerade är dina föräldrar? vill dem ha hund? det smidigaste vore ju om hunden kanske kunde bo hos dem när du studerar tex.

Sedan är månadskostnaden inte så dyr, försäkring, foder, bajspåsar, godis/ben. Det som är dyrt är tex åtgärda tänder vilket är ett stort problem hos många av dem mindre raserna då det kan kosta 10,000 kr eller mer och inte täcks av försäkringen, och om hunden blir sjuk/skadad kan det gå på 5,000-10,000 kr trots försäkring om det är allvarligt. Så det gäller att ha ett sparkonto för hunden så man har pengarna när det väl gäller.

Det sociala påverkade inte mig speciellt mycket när jag skaffade hund, dock umgås jag och mina vänner mycket i stallet eller skogen, så är ju perfekt att ta med hunden. Det som kan påverkade är om kompisarna planerar heldagar, tex starta med restaurang, sedan bio/bowling/liknande, och sedan festa till krogen stänger, då kan det bli för många timmar för hunden att vara ensam, då får jag fixa hundvakt eller planera så att jag går hem tidigare eller kommer senare så hunden inte är ensam för mycket. Samma med tex kryssningar, då måste man planera så man har hundvakt som kan ta hand om hunden, mm.

Wilola
1/6/20, 8:11 PM
#6

Jag fick min hund när jag var 13, har idag haft honom i 6 år. Det är ett väldigt stort ansvar att ta, men för mig har det bara varit positivt för jag har utvecklats en massa tack vare hunden, och han var ett stort stöd när jag var deprimerad.

Annons:
Erendi
1/8/20, 8:46 PM
#7

Jag skaffade min första hund när jag var 17, det var en mini american shepherd. Så en rätt aktiv hund.  Och kan säga att det var "bittersweet" (mestadels sweet). Var redan uppväxt med hund , men American Shepherden var min första Egna. 

Själv funderade jag mycket på vad jag gett mig in i, just då jag garanterat inte visste framtiden. Men ångrar personligen inte en sekund. Jag lärde mig otroligt mycket ansvar och jag hade så roligt. Vad jag gjorde var att jag tog upp det med mina föräldrar och förklarade allt. Dom var skeptiska, till all rätt. Och det tog ett tag. Men då dom också visste att jag kunde ta ansvar samt att dom var där till en början, gjorde så att dom valde att stötta mig i hundköp.

Jag visste ju vad jag ville med min hund, vilket var agility och lydnad. Utan det hade nog hunden blivit understimulerad och situationen hade blivit jobbig. Och det var mycket upp och ner, men fick även hjälp av mina vänner och föräldrar. Ekonomiska delen fick dom sköta tills jag fyllde 18, men dom hjälpte mig om jag behövde. Kan ej säga någon exakt kostnad men det gällde ju att planera ekonomin. 

Min hund skällde rätt mycket i början, tur nog så lugnade det ner sig så jag kunde bo i lägenhet med hunden. Jag hittade en dam som ville ta honom på promenader vilket var en stor hjälp just under skoltid. 

Självklart blir man bunden- på det viset att du har ansvar. Du kan inte dra med kompisarna efter skolan hursomhelst utan du måste ha en plan med din hund. Jag var ganska osocial som ung, och när jag var med mina vänner kunde jag ofta planera det i förväg så att min hund antigen var med, eller hade något som kunde sköta honom.

Men det positiva med att skaffa en hund är ju att det är otroligt lärorikt. Du bildar ett band och du lär dig ta ansvar. Men det gäller att tänka till på vad du är för person. Hur du ser din framtid, kommer det fungera med en hund? Hur ekonomin blir, kan du få stöd från dina föräldrar? Tid och studier, vänner osv. Samt vilken ras och vad du vill göra med hunden.

Äppelsnäckan
1/20/20, 12:36 AM
#8

Angående att du lider av psykisk ohälsa -  det vanligt att folk upplever att deras hundar hjälper de med det. En hund ger en ett syfte, en syssla. Du måste gå ut och få frisk luft och ljus varje dag oavsett om du har lust eller inte. Du måste motionera även om du vill eller inte. Några saker som är viktiga när man mår dåligt.

Angående din ålder och att skaffa hund - tråkig fråga, men stöttar dina föräldrar dig i detta? Utan min mamma hade jag fan inte klarat av livet med valp. De gånger jag måste jobba, vara på skolan eller träffa vänner har hon verkligen räddat mig. 

Jag var 16 år när polletten äntligen föll ner hos min mamma och hon gav mig tillåtelse att skaffa hund. Jag väntade dock tills nu när jag blev 19, för valet av ras tog tid. Dessutom hade jag kanske inte pallat gå gymnasiet mer eller mindre på heltid och samtidigt ha en hund, så jag tog det säkra kortet och väntade. Tråkigt, men när det gäller att skaffa en varelse du kommer ha ansvar för dygnet runt resten av hundens liv så får det ta tid.

Angående framtiden - tja, vad vill du med ditt liv? Tänker du plugga vidare? Ta ett jobb på affär/restaurang eller liknande och se vart vägen bär sen? Vill du jobba heltid eller deltid? Vilken/vilka hundvakter har du när du jobbar/pluggar/ska nånstans dit hunden inte får följa med?

Jag är som sagt 19 år och jobbar numera deltid/extra på restaurang. Dessutom läser jag upp några kurser från gymnasiet hemifrån. Faktumet att jag inte har en heltidssyssla gör stor skillnad i hur mycket jag orkar sysselsätta min hund. Orkar du plugga på heltid och komma hem efter en 7-timmars skoldag för att ta en långpromenad med din hund som gnyr och vill ut nununu?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Äppelsnäckan
1/20/20, 12:45 AM
#9

Och så känner jag såhär angående framtid och att skaffa hund - ingen har stenkoll på sin framtid. Det är fullt normalt att vara oviss inför vad man ska göra med livet, speciellt som tonåring. 

Men huvudsaken är att du åtminstone har förutsättningar för att det ska gå bra. Har du jobb? Eller kommer du med stor säkerhet få jobb? Har du folk runtom som kan vara hundvakt i nödfall? Har du en buffert om din hund blir sjuk? Har du en inkomst som täcker hundens utgifter varje månad?

Jag skaffade valp i somras, fastän jag inte vet exakt vad jag gör om 1 år, 5 år eller 10 år. Vägen är oklar men det jag vet är att just nu går allt bra. Visst, det är inte omöjligt att jag från bar himmel helt plötsligt får sparken och står utan inkomst - men vilka är oddsen? Det kan lika gärna hända dig om du jobbar heltid och är 30 år. Våga och vinn. Om livet går åt helvete så är det ditt liv som gör det, inte hundens, för om det allra värsta händer i framtiden så får hunden flytta. Men det är bara i värsta tänkbara scenario. Till 95% sannolikhet kommer ju allt gå bra.

Övertänk inte, men tänk inte heller för lite. Dra inga förhastade slutsatser eller impulsval. Gå igenom svaren du fått i tråden och tänk efter. Har du verkligen förutsättningarna för att skaffa hund och allt den behöver varje månad framöver?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: