Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1966 ggr
JuliusQvist
1/2/20, 7:10 PM

Hjälp med brukshund - rastråd

Hej! 
Äntligen har tiden kommit då allt klaffar för att jag ska kunna ta hem en valp till sommaren. Har under många år funderat på vad jag vill göra och kan ge en hund och har landat i att jag vill träna och tävla i bruks. Min sambo är också sugen på agility, men inga SM-drömmar kanske.
Jag tänker att en vanlig vecka kommer bestå i att varje dag träna i några/någon av grenarna. Vissa dagar kanske det blir ett par kortare lydnadspass, andra blir det längre spår.  Åtminstone ett par dagar i veckan tränar vi riktiga "pass" på brukshundsklubben. 
Som det kanske hörs så är dock hundsportvärlden ny för mig, jag har egentligen ingen praktisk erfarenhet alls av grenarna. Inte träffat många aktiva brukshundar heller för den delen.

Har, eller hade, i stort sett bestämt mig för en korthårig collie. Det blir ändå den första hunden som är "min" och tänker att jag inte vill ta på mig för mycket hund och så blir allt pannkaka. Har träffat några trevliga, dock inte sett annat än rally och agility. Pratat med några uppfödare och förklarat mina ambitioner. Det är alltså mer bruksinriktade uppfödare/kombinationer jag tittat på, finns kanske inte jättemånga att välja mellan.

Men senaste veckorna har jag blivit lite osäker på kh collie. Har sett att de i olika forum ofta rekommenderas till personer som söker en aktiv hund att köra lite agility med och något spår/lydnad då och då. Men i min värld är ju det vad jag hade velat ha om jag inte var intresserad av brukset, det känns mer borde-väl-alla-hundar-få-göra. 
Här blir jag så förvirrad - jag vill inte ta mig vatten över huvudet men jag vill samtidigt ha en hund som lämpar sig till ovanstående. 
Det jag söker i en hund är en nyfiken, lyhörd hund som vill jobba. Den får gärna vara glad, öppen och tillgänglig med behöver inte älska allt och alla. 
Gärna inte för mycket skärpa, än så länge är inte skyddet högst upp på listan och har kanske inte rätt erfarenheter för det än. Pälsmässigt tänker jag max max terv/grönis-längd, är inte så sugen på pälsvård. 

Är jag rätt ute med kh collie eller ska jag titta på andra raser? Eller låter det som att jag är fel ute med brukshund/aktiv ras?

Annons:
CayKantos
1/2/20, 7:20 PM
#1

Tycker collie låter jättebra om du hittar från bra linjer, var bor du? Finns en tjej i borås som har två jättefina Collies, hon tränar bruks och definitivt ngt du kan göra med dom men kanske inte så vanliga på SM bara. Tyvärr finns det mckt dålig avel inom rasen då det är en "vacker hund". Men om du är noga med linjer och bara tränar grunder från valp kan du lätt köra brukset. Nästan alla hundar går o träna och tävla i brukset så länge det är arbetande linjer, kan ta sig fram i skogen och en engagerad försre, sen kanske inte alla är optimala eller naturbegåvade inom det :) Kan kolla vart hennes Collies kommee ifrån om du vill? Tror dom e import men supertrevliga och riktigt duktiga när dom tränar.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
1/2/20, 7:21 PM
#2

https://instagram.com/teamwizards_smoothcollie?igshid=113lwpv0mrb43 Såg att dom kommer vara på mydog också :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
1/2/20, 8:02 PM
#3

Jaa, "trollkarlarna" som är länkade i #2 är skithäftiga ju! Ägaren verkar verkligen brinna för collies också, så vill du ha lite tips och råd för vad du ska tänka på med uppfödare osv kan du säkert höra av dig till henne.

Tror absolut att collie från bra linjer kan passa. En mildare brukshund som ändå har vilja att jobba. Jag är ingen bruksmänniska alls, utan det är agility för hela slanten för mig så kan inte uttala mig för vad som behövs av en brukshund ens i de lägre klasserna (mer än någon form av arbetsvilja såklart) - men jag såg flertalet collies på agility-SM i år, framförallt i lag men har för mig att det var nån individuellt också. Så det går ju absolut att komma nånstans i agilityn med en collie om man är duktig och villig att lägga ner engagemang, men de hamnar ju i XL mot alla border collies så det är ju inte det allra enklaste att hävda sig, speciellt i de högre klasserna.

Johanna - Instagram

CayKantos
1/2/20, 8:05 PM
#4

#3 jasså du känner dom oxå? Ja hon älskar sina collies, supertrevlig så hör med henne.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
1/2/20, 8:08 PM
#5

#3 Nä bara känner till - sett dom mycket i facebookgrupper och så och är riktigt imponerad, de känns väldigt välutbildade båda två (den yngsta är ju lite för ung för att kallas välutbildad ännu) :)

Johanna - Instagram

JuliusQvist
1/2/20, 8:47 PM
#6

Jag hade inte gjort min collieläxa ordentligt om jag inte kände till henne :) Nej men har bytt några ord med henne, skulle ha åkt förbi men det har inte blivit av. Bor i gbg så det är ju nära i alla fall. Har kikat på hennes hundars uppfödare men det är inget där som är aktuellt just nu.  Såg att det är söndagen som gäller, jag ska vara där imorgon och måndag så det var ju typiskt haha.

Annons:
JuliusQvist
1/2/20, 8:57 PM
#7

Jag tänkte på det här med bra linjer. Har kikat runt en del på hunddata på släktingar till de hundar som det planeras parning på.  Känns som det allmänt är brist på titlar, vilket såklart hade varit kul att se men samtidigt kanske det är väntat.

Also, i vissa fall är det endast tiken som har 1a på skott, resten har allt från 2-5 alt avbruten. Hör bör jag tänka där? Tiken har som sagt gjort ett, så långt jag kan förstå, bra mh.

CayKantos
1/2/20, 9:48 PM
#8

#7 Jag finns oxå o borås om du ör i området. Har en Australian Kelpie som defintivt också skulle funks till det du söker, dock lite aktivare hundar och inte lika "milda" i temperemanget. Men går däremot att göra typ allt med dessa hundar. Min är lite udda Kelpie men finns mckt "lydnads" linjer idag som inte är lika MCKT och används mckt inom agility, lydnad, rallylydnad och bruks :) som er suuper inom avsökningar, alltså sök, nosework, mm.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
1/2/20, 10:15 PM
#9

#7 Avbrutna och femmor hade jag försökt hålla mig borta från så gott det går, men 2-3 och någon 4a har jag själv inga jätteproblem med. Igen, ingen bruksmänniska men det är relativt vanligt att göra MH i rasen jag letar efter nu trots att det inte är bruksras så har ändå kollat en del.

Johanna - Instagram

JuliusQvist
1/2/20, 11:15 PM
#10

#8 Det låter ju intressant, hade gärna pratat mer om både mycket-linjerna och inte-lika-MYCKET-linjerna 😃 Skickar ett pm. 

#9 Jo det är lite så jag tänkte. Vet inte hur vanligt det är att det blir så spretigt, att varenda valp har olika resultat på skott. Men attans alltså, finns inte sådär jättemånga valmöjligheter åtminstone i år.

Majken!
1/3/20, 6:16 AM
#11

Jag går emot strömmen och säger nej, köp inte collie. Får du problem med skott kan du inte tävla bruks, har avelsdjuren och släkten inte 1 eller 2 på skott i sina MH:n är det bara att kolla vidare på annat tyvärr. Det är precis som du är inne på, det finns nästan inga hundar med bruksmeriter, det är så av en anledning. Brinner man för en ras som man absolut vill ha så är det klart att man ska köpa den, men det finns mycket mer lämpade raser för dig som vill prova på allt inom bruksets värld.

CayKantos
1/3/20, 6:28 AM
#12

Jag hadd personligen inte velat ha mer än max 1-2 i kullen som har tvåa eller trea. Alltså ska det vara avvikande. Utöver det är der VIKTIGT med avreaktioner efter överraskningsmomenten. Vad som är ett bra MH utlber dessa tyckee jag beror helt på vilken typ av hund man vill ha. Jag tycler som sagt collie skulle funka toppen OM fu hittar bra, men det kommer vara vårt som Majken nämner. (Tyvärr) är kelpie ju också börjat bli en medelhund i vissa linjer. Alltså går dom att annda i brukset men fler o fler satsar i lydnaden och agilityn. Däremot är det väldigt enkelt att hitta fysisk sunda och psykisk bra hundar.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
1/3/20, 9:00 AM
#13

En kortare efterforskning visat mig att det finns jättemånga fina kh collies, de tar många rosetter på utställningar. Det finns även några få som tävlar bruks, en tik på tio år som är klart utstickande då hon blivit godkänd i elitklass under 2019. Ingen hund är uppflyttad till elitklass under 2019 och 6 hundar till högre klass 2019. Det är otroligt få hundar som tävlas och jag har inte hittat några hundar som lyckats ta brukschampionat, men jag kan absolut ha fel då jag bara kollat snabbt. De kan säkert vara jättebra hundar att träna med, men det är en stor risk att köpa hundar där så få är prövade i det man vill hålla på med. Risken är att man köper en hund som inte vill både samarbeta och arbeta självständigt, det enda som händer då är att man slösar 5-6 år av sitt hundägande istället för att ha kunnat utvecklas i rätt riktning redan från start.

Annons:
Lona
1/3/20, 11:00 AM
#14

Måste det vara just en bruksras? Det finns ju tex retrievers av lite mer arbetande modell som skulle kunna passa. Om det inte är rena jaktlinjer (vilket jag avråder från) så kan de ha svårt att hävda sig i agilityn på toppnivå - men det är få raser ändå som kan mäta sig med bc. Skyddet går förstås bort men det hade man väl ärligt talat inte kunnat räkna med när det gäller collie heller. Med en bra retriever får du en kompetent allroundhund som har hög arbetslust och will to please samtidigt som de flesta är väldigt smidiga i vardagen. Se dock till att det inte är en showavlad som uppfödaren hävdar att den "duger till allt om man bara tränar för det"! 🙄


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
1/3/20, 11:09 AM
#15

#14 Jag håller med, en labrador, golden eller flat är kanonbra hundar att lära sig med Särskilt om man inte är så hundvan sedan tidigare, de är lite mer förlåtande om man inte vet hur man ska fostra dom från start än vad många andra raser är.

CayKantos
1/3/20, 11:15 AM
#16

Ja håller med majken och Lona,😊👏

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JuliusQvist
1/3/20, 5:13 PM
#17

Kikade runt mycket på mydog idag och fått superbra intryck av framför allt kelpie. Hade mycket trevliga samtal i schäfermontern också. Upplevde att collie, i alla fall de individer som stod idag och som dessutom är släkt med hundar som jag varit intresserad av, var väldigt .. milda. Inget fel i det men kom på mig själv att dras mer till de andra. 
Så tänkte kika linjer, kanske kontakta några kelpieuppfödare och höra mig för.

#14 #15 Ska  kolla in labbe, golden och flatte mer. Har väl inte direkt haft nån "feeling" för de raserna, men kan absolut se att det är värt att ge det en chans också. Tack för tipset!

tiger tok
1/3/20, 5:25 PM
#18

Nu är jag inte insatt i rasen, men tänkte på boxer. Baserat på min lilla erfarenhet av boxer verkar de lite mer Easy go lucky än vissa andra bruksraser. Hälsan kan nog dessvärre vara ett problem.

CayKantos
1/3/20, 7:56 PM
#19

Tclr inte alls boxer är easy go lucky. Om du väljer bra aktiva linjer är boxrsr ofts väldigt mycket hund med mycket personlighet och persona

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
1/4/20, 12:07 AM
#20

Vill du träffas och snacka Kelpie har jag en och håller till i Göteborg :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
JuliusQvist
1/4/20, 12:48 AM
#21

#18 #19 tvekar inte på att det kan vara jättebra hundar. Dessvärre tilltalas jag inte till deras utseende alls så har varit ytlig och valt bort dem. Men tack för tips! #20 Det vill jag mycket gärna! :)

soozen
1/4/20, 1:52 PM
#22

Men en briard då! 😃 jag hade ungefär samma kriterier som dej, min briardtjej är 9 månader nu och passar mej perfekt hittills. Man får välja uppfödare och linjer om man vill ha en arbetande briard, men jag tyckte det var lätt att få överblick över  "utbudet" och lätt att få kontakt med uppfödarna. Kh collie var också högt uppe på min lista men det blev briard pga stabilare mentalitet och tystare.

Upp till toppen
Annons: