Annons:
Etikettövrigt
Läst 1311 ggr
Semlalatte
12/31/19, 11:13 PM

Nyårssmällandet - hur har det gått hittills?

Min kväll började med att sambon ringde mig på jobbet och berättade att någon kastat smällare efter dem från en bil, vilket skrämt upp nykomlingen. Suck! Hur går det för er andra?

Annons:
Jojaton
12/31/19, 11:21 PM
#1

Folk är verkligen idioter… Här går det bra - bor i stan och det smäller ganska bra i perioder men ingen av hundarna (min eller min kompis) har reagerat utan antingen lekt, tuggat ben eller sovit sig igenom. Sam vaknade av en extra hög knall, tittade sig om förvirrat och somnade om med en stor suck 😊

Johanna - Instagram

Candy123
12/31/19, 11:29 PM
#2

Idioter! 😡

Här har det gått över förväntan, föräldrarnas hund var lite orolig under tolvslaget (Bor i Finland så tolvslaget har varit) men annars har det gått bra 🙂 Valpen Rut har varit cool lugn under hela kvällen och Dundee också 👍

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Calcifer
12/31/19, 11:44 PM
#3

Jättebra. Som är otroligt ovanligt och väldigt skönt. Nu smäller det inte så mycket i en så liten stad som denna. Det brukar vara tyst innan 1. Minst. Men vovven har mest kollat på mig och undrat varför jag inte lagt mig i sängen för att mysa med henne än. Utöver det bryr hon sig inte. Så väldigt fint och skönt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
12/31/19, 11:53 PM
#4

Rätt ok, det smäller en del ute men hundarna är ganska lugna. Thundershirt på labben som är lite rädd och båda ligger och tuggar på gottis. Gott Nytt År allihop!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
1/1/20, 12:15 AM
#5

Gott nytt år på er med! Sam sov igenom tolvslaget utan problem, vaknade bara för att byta ställning någon gång ☺️❤️

Johanna - Instagram

hemul
1/1/20, 3:51 AM
#6

Har ju fortfarande ingen hund. Men jag bor väldigt vid torget där det skjuts här i stan och jag registrerade att det var mer och större raketer än det varit åten innan. Så gick det med det förbudet. Fast ovanligt fint att titta på var det, det ska erkännas.

Annons:
CayKantos
1/1/20, 6:45 AM
#7

Gårr super. Dock var det någrs rejäla smällare, aldrig hört några så kraftiga. Då blev det lite kollande och funderande. Men inge mer än det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

oh-la
1/1/20, 8:49 AM
#8

I år tror jag vi haft vårt första nyår som gått bra på 5 år. Vår tjej har fått lugnande, sista gången sileo, och ändå stressar sönder sig och mått fruktansvärt dåligt i flera dagar. I år bor vi i hus och hör och ser allt, men på håll. Vi bor själva uppe på ett berg så vi ser långt och har en liten stad bara 5 minuter bort, men det blir ändå lugnare här ute på landet. Småbarnsföräldrar som vi är somnade vi alla tvåbeningar vid 23, ochnär jag vaknade för första omnattningen vid 01 sov hunden lugnt på min morgonrock på golvet nedanför sängen. Har aldrig hänt innan… kan ju å andra sidan inte säga att jag såg om det ens var några fyrverkerier direkt, men inte ens småpuffarna under kvällen reagerade hon på. Tror flytten till huset har gjort vår annars otroligt lättstressad och oroliga hund gott.

Changrila
1/1/20, 9:52 AM
#9

Hos  oss var det lugnt, men jag hade blivit förvånad av annat. Det smälls sjukt mycket visserligen, men mina hundar är helt oberörda av sådant. Jag ser dock till att rasta dem när det är så lugnt som möjligt, så vid något tillfälle blev vi ståendes i porten tills det smällt klart och då skyndade vi till närmsta gräsplätt, hundarna kissade och så gick vi in igen. Vid själva tolvslaget så sov de lugnt i soffan hemma hos vännen som vi "firade" med. Först vid 2-tiden åkte vi hem, då hade det lugnat sig ute också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ipopuma
1/1/20, 11:33 AM
#10

Jättebra. De sov sig genom 12 slaget, en av dem vaknade upp skällde någon gång o somnade om igen ❤️❤️. Är såååå glad att de inte är rädda för fyrverkerier. Kan berätta att det första jag gjorde 2020 var att hjälpa ägare att jaga in sin hund vid 00 slaget 😣. Stackars vovve var helt chockad ❤️

zlarviig
1/1/20, 11:43 AM
#11

Min gamla hund var jättelugn som vanligt. Hon stod och tittade på fyrverkerierna från balkongen. Min valp däremot blev panikslagen och skrek, bajsade på sig, sprang in i dörrar och rev sönder mig när jag försökte lugna henne. Jag fick sitta i bastun i källaren med henne men hon skrek ändå. Hon lugnade inte ner sig förrän 00.30 då hon somnade av utmattning. Var verkligen inte beredd på att hon skulle reagera så starkt. Nästa år blir det lugnande och/eller åka iväg någonstans där det är tystare.

Elsis matte
1/1/20, 1:22 PM
#12

#11 Usch så trist med valpen! Hoppas att nästa nyår går bättre. Jag blev positivt överraskad av min omplacering, förra nyår vågade vi inte chansa utan flydde stan. Då hade vi inte haft honom så länge och han var osäker på så mycket. Men han visade sig vara lugn, det gick bra både att kvällsrasta och att hänga i soffan. Han blev lite illa till mods när det brakade loss vid tolvslaget, men jag hämtade lite rester av steken och då glömde han helt bort kaoset utanför…

Hornslandet
1/1/20, 2:15 PM
#13

Min verkar tycka smällarna är konstigare när man är inne än ute, kanske inte så konstigt om det är så att han tycker man ska larma om konstiga ljud utomhusifrån? Han skällde loss på en högre smäll runt 7-tiden (för folk smäller ju hela jävla dan av nån anledning?!). Men han gav sig efter en liten stund, när jag också sagt det vanliga "det är inget".

Rastning gick fint runt 20-snåret även fast det smälldes en hel del en bit bort, då brydde han sig inte alls vad jag kunde märka utan gick och nosade/kissade som vanligt bara.

Tolvslaget var han i ett lite lugnare område, skällde nån enstaka gång på nån högre smäll men fick sen lite tolvsslags-godis och la sig och chillade sen. Så inga problem för oss, vilket var skönt. Däremot har jag inga goda ord just att säga om alla som smäller fanimej non stop från fem-tiden och framåt. Vad är problemet med att smälla vid tolvslaget?

Annons:
One.Gibbis
1/1/20, 3:02 PM
#14

Hade möjlighet att åka iväg från stan under nyår, så vi gjorde det. Smällde ju ändå, men vovven fixade det. Reagerar mest på smällar + ljus, men blir inte rädd: mest vaktig och undrar vad det är frågan om. På tal om detta läste jag om en studie som visade på ett samband att utveckla rädslor för storm/oväder efter kastrering (studie via SLU, tror jag). Kan det gälla fyrverkerier också måntro? 😐

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Hornslandet
1/1/20, 4:07 PM
#15

Jag kan ju fråga mig vad fan poängen är med att hålla på och smälla NU är?

Frida B
1/1/20, 4:38 PM
#16

Här var det lugnt. Valpen noterade inte ens något på 12 slaget, men sen smälls det inte så mycket här. Gick ut vid 20 för att rasta och då smälldes det lite men han reagera inte. Dobby blev däremot lite orolig och bekymmrad… Så dom fick varsitt ben, så var allt bra sen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
1/1/20, 6:09 PM
#17

Mina sprang till ytterdörren och undrade vad för kul som hände ute 🤦‍♀️😂 sen sov de typ. Smällde mest runt tolvslaget här men var i stan idag och då var det någon som drog av ett par, förstår inte grejen. Nu bryr sig ju inte mina men lider med alla som har husdjur som är rädda, för att inte tala om alla vilda djur. Är redan flera efterlysningar på bortsprungna hundar här på Gotland

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Semlalatte
1/1/20, 6:26 PM
#18

Härligt att det gått så bra för de flesta av er! (: Tiken som blev skrämd av smällarna är en femårig omplacering. Vi har jobbat mycket med desensibilisering för ffa skott och då hon fick ett så jäkla taskigt första möte med fyrverkerier ville jag inte lämna det där, så jag tog ut henne för en mer kontrollerad exponering när jag kom hem. Hon hanterade det fantastiskt fint(!) och kunde sova lugnt tillsammans med de andra resten av kvällen/natten. SÅ skönt! Hur brukar ni förbereda era hundar inför nyår?

Hornslandet
1/1/20, 9:11 PM
#19

#18 Det enda jag gjorde var att jag spenderade några timmar under dagen och gick ett spår med honom, gick en skogspromenad och körde lite kongsök hemma. Jag tänkte att det inte skadar om han har fått aktivera sig och kan få ha viloläge sen på kvällen/natten. Drog för relevanta gardiner så det inte skulle blixtra så mycket och hade TV på, behagligare så.

monstermash
1/1/20, 10:02 PM
#20

Här har det redan smällts i flera veckor då och då så hon har gradvis vant sig vid ljuden :) Hon gillade däremot inte att se dem. Dock blev det inte värre än att hon skyndade på stegen rejält någon minut och kollade bakåt då och då.

Lång tur ute på fm. Fördragna gardiner i alla rum och musik på i sovrummet hon låg i på kvällen. Musiken dämpade dock inte så mycket med tanke på att de skjuter några meter ifrån huset, men bättre än inget :) Hon tittade mot fönstret när det smällde som mest så distraherade henne med ett aktiveringsspel, sedan gick hon och la sig med sitt tuggben resterande tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: