Annons:
Etikettbeteende
Läst 1671 ggr
LinaCaster
12/31/19, 9:58 PM

Vaktar mat/leksaker mot andra hundar

Hej

Jag har en valp på 7 månader och en hund på 6,5 år. Vi visste inte innan vi skaffade valp att våran äldre hund vaktar sin mat. Vilket väll faller i deras natur, men då han började hoppa på mot valpen och visa tänder, gjorde så att valpen gjorde detsamma. Kan inte säga att det händer dagligen, och dom biter aldrig varandra utan dom står ansikte mot ansikte och skäller/visar tänder.

Detta är nästintill alltid över mat, det kan hända över någon leksak någon gång men det är ovanligt då den äldre hunden mestadels sover pga artros. 

Men nu har det även skett när jag satt och åt. Min valp kom fram till mig och satt sig, han var inte nära eller på utan hade gott avstånd då han har respekt för mig runt mat osv. Däremot valde min äldre hund att gå fram, och då röck valpen till och gick på den äldre. 

Vill inte att någon av dem ska råka ut för något och vill verkligen försöka fixa detta. Tror väll att den äldre hunden har lärt den yngre att hålla sig på tårna runt andra hundar nu efter att han flög på honom. Hur ska jag göra när detta sker? Jag har nu lämnat dom i vardagsrummet som är instängt när jag äter. Det blir inte tjafs sålänge dom inte är nära maten. Vill bara veta hur jag ska bete mig ifall det skulle hända igen? Jag försöker att undvika att det ens bryter ut, vilket fungerar rätt ofta men ibland är jag oförberedd. 

Tack på förhand

Annons:
CayKantos
12/31/19, 10:53 PM
#1

Personligen accepterar jag inte om det är MIN mat då det inte har med dom o göra egentligen. Det är alltså inte deras resurs att vakta. Om dina hundar inte förstår skillnaden får du styra upp situationen i förväg. Kommer en av hundarna ber du den o gå bort, kommer den andra innan du inner säga det ser du till att gå imellan dom INNAN den hinner fram och ber båda att gå bort. Dom kan ha var sin liggplats i matrummet om du föredrar det. Med deras egna mat borde du vara noga med att ha dom skiljda. Om det redan är såpass illa att som låser sig på varann ha dom i var sitt rum och var alltid i närheten så att om en hinner äta klart kan du fösa bort dom. Du visar alltså att du styr vem som äter vad, det äe inget dom ska göra upp vilket ger trygghet. Efter detta måste jag dock säga, tror det är bäst att leta upp ngn som kan träffa och hjälpa dig då resursförsvar är en svår greh och lätt kan bli värre. Man ska även inte glömma att det är ett väldigt naturligt beteende och ngt man bör ha respekt för till viss mån.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Changrila
1/2/20, 10:06 AM
#2

Vad är det för raser och kön på dina hundar? (Ja, det har betydelse i sådana här fall)

Jag skulle göra som #1 föreslår, att låta dem äta åtskilda och se till att de inte är med när du äter. Var noga med att den äldre känner sig trygg i att den mat han får, den får han också behålla.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

LinaCaster
1/4/20, 1:13 PM
#3

#1 Tack för bra information. Ska absolut testa göra det du skriver och vara mer tydlig med båda hundarna. Dem har inte ryckt ihop något dem senaste dagarna så förhoppningsvis går det framåt.

LinaCaster
1/4/20, 1:27 PM
#4

#2

Den äldre är en Lhasa Apso. Det är min sambos hund och han är 6 årig hane. Den yngre är en Australian Shepherd hane 7-8 mån som jag då flyttade in med. Så det är ganska olika raser och mentalitet på dem. Dem äter på skilda sidor av rummet nu, och Aussien som oftast äter upp först har respekt för den äldre och går inte upp i honom när han äter. Skulle den äldre äta upp först så skickar vi bara ut honom i rummet bredvid som har en grind emellan då han är ofta den som smyger sig upp.

Upp till toppen
Annons: