Annons:
Etikettbeteende
Läst 1366 ggr
Iniriva
2019-12-27 13:00

Hjälp med gatuhund

Min sambo har en gatuhund sedan 5 år tillbaka, jag har varit i bilden i snart 2 år och hunden har bott på gatan i 3 år innan den kom till sverige och han har en hel del beteende problematik kvar som jag inte vet hur jag skall hantera. Min sambo har försökt bli av med dessa och jag med, men jag har ingen kompetens när det kommer till hundträning samt andra svårigheter som gör att jag inte kan ta på mig detta själv. Jag är en sådan person som själv aldrig skulle skaffa hund då jag inte kan ta hand om den bra nog, men har fått förhålla mig till att det nu finns en hund i mitt liv som jag älskar men tyvärr inte kan ta hand om så mycket som krävs. Det jag dock kan är ju försöka få hjälp med vad vi behöver göra för att underlätta för hunden och förhoppningsvis få bort lite av de dåliga beteendena så därför skriver jag nu här för att förhoppningsvis få lite hjälp med hur jag skall gå tillväga. Hunden är en mellanstor blandras på 16kg, som skäller på minsta ljud han hör. Plinganden som micro/hissar/dörrklocka gör honom maniskt skällande, av dammsugaren skäller han på ett sätt som låter rädd och han attackerar den om den kommer för nära. Gör någon ljud ute i trappen så skäller han, men han hör om det är jag eller husse som kommer men kan ibland skälla ändå fastän vi vet att han är medveten om att det är vi som kommer. Oväntade ljud skäller han på, samt om någon dansar, gör plötsliga viftande rörelser, hostar för högljutt osv. Han skäller även på personer och andra hundar han möter, speciellt män skäller han aggressivt och "maniskt" på, även cyklar, joggare, folk med käpp osv. Ibland kan man identifiera en ren rädsla, som vid dammsugaren men ofta fastnar hunden i att han ska skälla och kan bli väldigt högljudd och skälla på allt och extra mycket. Han är känslig för förändringar men vi har tyvärr tvingats till förändringar som många flyttar, något han reagerar negativt på. Nu behövde vi flytta för någon vecka sedan och har efter det åkt ut till familjen på landet och här skäller nu hunden mer än vanligt. Böjer sig svärfar ner för att tända elden så skäller hunden, varje gång någon kommer in genom dörren så skäller han men vägrar vara tyst eller gå och kolla när vi ber honom. Även när han har sett vem det är och att det är en av de som bor här som kom så fortsätter han att skälla. Krafsar en katt på dörren skälls det, skramlar någon i köker skälls det osv. Allt mycket värre än det brukar och hunden är van vid att vara här sen långt innan. Nu har han även gett sig på katterna och attackerat dem två gånger när dem bara gått förbi och vägrat att lyssna när man säger åt honom. Det känns som att han inte lyssnar på eller bryr sig om att sluta skälla hur vi än gör, och han är även dålig på att acceptera att han skall lyda oss allmänt. Springer han lös så kommer han inte direkt när man ropar och prioriterar att göra annat istället. När man går med honom i koppel så drar han alltid, och speciellt när jag går med honom och vi möter någon. Då drar han så hårt att jag knappt kan hålla emot och jag vet inte hur jag skall få honom att inte attackera mot den som går förbi. Någon som har tips på hur jag skall göra? Jag har en funktionsnedsättning som gör att jag inte kan läsa av kroppsspråk/tonlägen osv vilket också innebär att jag inte fullt kan styra mina egna så jag kan dels inte tolka vad det är som händer eller vad jag själv utstrålar, vilket gör att jag oftast inte går med honom själv men ibland är det oundvikligt. Så jag hade både velat ha hjälp med det, samt hur man skall få honom att inte dra, och hur man skall hantera skällandet. Hur skall vi göra för att få honom att skälla mindre och att lyssna på oss? Fråga gärna om det är något mer ni behöver veta. Jag vet tyvärr inte vilka raser han är men han är väldigt vaktig och vallig. Oftast jätteglad och kärleksfull när han inte skäller

Annons:
LBB
2019-12-27 13:33
#1

Tyvärr, den risken tar man med importerade "gatuhundar"

Cyniskt sett så är ett människoliv för kort för att hålla på med dysfunktionella hundar.. Minska risken nästa gång, med att välja en svensk hund från en av avelsråden rekommenderad kennel

Sunflower_
2019-12-27 13:46
#2

Det finns två olika sätt jag hade bemött problemet med skällandet, antingen betinga ljuden med en positiv upplevelse, eller distrahera hunden och belöna när han slutar skälla, även fast det bara är några sekunder. Att koppla ihop ljuden med en positiv upplevelse kan du göra med hjälp av att kasta ut godis på golvet. Då händer nått positivt och hunden blir distraherad med en uppgift. Med den andra metoden så gör du nått för att distrahera hunden, gör ett ljud, dra lätt i kopplet etc och belöna när hunden blir distraherad och slutar skälla. Det kan vara bra att använda en klicker för att precisera belöningen. Har jag en hund som är rädd för dammsugaren brukar jag först vänja dem med den avslagen. Lägg godis nära den, på den. För att få hunden att närma sig. Sen när hunden är trygg med det så sätt på dammsugaren (lägsta nivån) och kör samma process. Lägg godis på golvet och lägg sen godisen närmre och närmre dammsugaren. Är det för stort steg så försök bara hunden att bli mer bekväm med att vara i samma rum när dammsugaren är på (ingen press om att få hunden att närma sig den). Angående hundmöten så upplever jag att det är mycket upp till vad som funkar för just den hunden. Ibland funkar det toppen att platsa hunden (sitt) och ge godis, försök få kontakt med hunden. Ta ut avståndet så du är på ett sånt avstånd att hunden klarar av det, sen minskar du steg för steg. Men ibland upplever jag att detta kan trigga vissa hundar ännu mer, att behöva sitta och vänta. Och då går jag bara raskt förbi, tar fortfarande ut så långt avstånd jag kan och sen belöning ifall hunden tar kontakt eller inte gör utfall. Överdrivet skällande och vallnings beteenden kan även bero på att hunden är understimulerad. Hur mycket aktivering får hunden?

koppargaller
2019-12-27 13:53
#3

Varför skulle han lyda er? Hundar gör saker de vinner något på, ni får lista ut vad han motiveras av. Under tiden får ni hitta en bra tränare som kan träffa er o ge er handfasta råd, dvs inte någon som förespråkar att ni skall dänga hunden i backen, utan någon som lär ut mjuka metoder.

Var bor ni? Kanske någon här kan tipsa om bra tränare.

Retriever456
2019-12-27 13:57
#4

#2 Tänkte oxå på att den faktist kan vara understimulerad. Kanske det inte är hela lösningen på problemet men det kan vara en början. Undrar samma sak, hur mycket aktivering får hunden?

Iniriva
2019-12-27 15:22
#5

Jag förstår att det är risken man tar med en gatuhund och förväntar mig därav inte att han skall bli lika lydig och väluppfostrad som andra hundar men jag tycker ändå att det borde finnas saker man kan göra för att förbättra. När vi utomhus har tränat med klicker och belönat när han inte skällt/slutat skälla när någon går förbi så funkade det bra ett tag men sen började han skälla för att han förstod att då får han godis om han slutar direkt efter, så jag vet inte om det faktiskt skulle göra att han slutar skälla eller om han kommer börja skälla för att få godis då. Så det kanske är bättre att slänga ut godis, men då har jag lite frågor: hur länge skall man testa den metoden för att se om det hjälpte? Bör man kompensera godismängden med mindre mat under tiden? (Det kan skällas väldigt ofta ibland) och hur gör man bäst för att kunna vara uppmärksam och hinna slänga ut godiset varje gång? Samt hur vet man att det inte gör att han tror att han ska skälla och att det är det som belönas? Det med damsugaren låter bra, jag har testat det innan men behöver nog göra det mer konsekvent för att han inte skall ha bara vant sig tillfälligt. Jag tycker att det med möten är svårt för ibland funkar det att sitta och vänta och ibland inte alls och det känns som att det är nog någonslags läsa av teknik som krävs där som jag inte har. Med ta ut långt avstånd så menar du att du går så långt ifrån personen som möjligt, eller? Antagligen så får han inte tillräckligt med aktivering, och det är ytterligare ett problem jag inte vet hur vi skall lösa. Han aktiveras med aktiveringsleksaker vid varje mattillfälle, leker sök ibland och tränar på kommandon och att hålla tålamodet samt lära sig nya saker dagligen i samband med mat men fysisk aktivering får han nog tyvärr inte tillräckligt av och jag vet att detta är ett problem men jag kan inte själv påverka det mer än att försöka vara på min sambo om det men när hans engagemang är bristande så är det svårt. Vissa dagar får han bara 3st 30min promenader, men de flesta dagar så får han en 1-2h promenad på morgonen och sen 2-3 till promenader på mellan 15-30 min. De perioder då det är bättre med promenerandet så kan hunden lätt vara ute och gå i 5-6h i sträck utan att bli uttröttad dag efter dag men det är tyvärr ingenting vi klarar av att upprätthålla. Till dig som frågar varför hunden skall lyda oss så håller jag med dig, han motiveras främst av mat och vi har svårt för att få honom att vilja lyssna på oss utan att det skall krävas massor av extra mat/godis, flera ben på en dag och liknande och får han det så har han ännu mer energi han behöver få ut så det är väldigt svårt att finna balansen i. Ja, tipsa gärna om någon i Göteborg, det hade varit hjälpsamt!

LBB
2019-12-27 16:18
#6

#5 Riskerna tar inte bara du…risken tar ju även vi andra hundägare…

Annons:
Iniriva
2019-12-27 16:56
#7

Jaa nu var det inte jag som tog risken då jag aldrig har gjort valet att skaffa en hund men försöker göra det bästa av situationen när personen jag blev kär i kom med en hund och när då risken redan ha blivit tagen så är det väl ändå bättre att jag som nu försöker finna lösningar på problemet än att bara säga att alla bör ha avlade hundar? Hur löser det något utifrån situationen som är nu?

Retriever456
2019-12-27 16:57
#8

Jobbigt men jag skulle faktist rekommendera att omplacera honom till någon som har den tiden han behöver. Nån som har tid att jobba på hans problem och även tid att aktivera och motionera honom mer. Du antydde att han va vallig, (antagligen vallhund i honom då) vallhundar kräver en hel del, mer än vad ni kan ge honom av vad du beskriver. Han låter extremt stressad och understimulerad enligt mig.

Jojaton
2019-12-27 18:23
#9

Hur mycket och vilken typ av aktivering får han? Väldigt få hundar är medvetet olydiga - oftast handlar det om att de antingen inte förstår vad som förväntas eller att de inte ser något värde i att utföra beteendet. T.ex. inkallningen - varför ska han komma till er istället för att nosa på den där gräsfläcken, leka med den stora pinnen eller något annat kul? Vad erbjuder ni som är värt att släppa allt kul och komma? Jag hade tagit kontakt med en hundinstruktör om jag var i er sits och bett om hjälp, det är svårt att ge konkreta tips på skällandet utan att veta varför hunden skäller, och även hundmöten och liknande är enklare att hantera live :)

Johanna - Instagram

hemul
2019-12-27 18:28
#10

Men Iniriva har väl inte sagt att hon och hennes kille inte har tid? Eller har jag missat det?

Iniriva
2019-12-27 18:42
#11

Jaa just nu är han nog väldigt stressad då vi nyligen har tvingats flytta och det är något han tycker är jobbigt då det innebär nya människor och ljud/lukter osv för i vanliga fall är han inte alls så här skällig och "jobbig" så absolut. Jag förstår att du tänker så, men jag vill gärna ge det en ordentlig chans först och komma med konkreta förslag och uppmaningar till min sambo om ändringar vi måste göra för att ge hunden ett bättre liv och sen verkligen försöka det innan jag gör något så drastiskt som att omplacera honom, så jag vill gärna ha information och tips. Hur mycket träning kräver en vallhund exempelvis? Bör han få springa löst som han älskar eller är det bättre att konsekvent gå ut och gå mycket och oftare? Och är det bättre med en ordentligt lång promenad och flera korta eller flera långa på en dag, och hur långa i sådanafall? Jag svarade ang mängden aktivering (som jag vet är för liten men gärna får mer konkreta svar på vad den bör vara på för att kunna göra rätt) här tidigare. Han får mat i olika aktiveringsleksaker vid varje mat tillfälle, leker sök några gånger i veckan, och tränar på tålamod/kommandon/tricks vid varje måltid + någon mer gång under dagen. Han får promenader 3x30 min på de värsta dagarna och en 1-2h promenad per dag samt 2-3 15-30 min promenader per dag. Vissa dagar får han flera timmars promenad men såhär ser tyvärr verkligheten ut för det mesta. Jaa jag tror att hunden inte tycker att det är värt det, att skälla känns mer värt för honom, och jag vet inte vad vi kan erbjuda som han tycker är bättre. Han blir motiverad av mat men kan som sagt vara (eller upplevas?) som för smart och hittar på sätt att få mat oftare/mer när man belönar honom för att han slutar skälla. Han är extremt smart och tar gärna lätta utvägar istället för att göra saker ordentligt, ex tuggar sönder aktiveringsleksakens lock där han förstått att maten stoppats i istället för att använda den som tänkt så att han slipper gå efter den. Så jag vet inte, jag tycker att det är svårt. Han är oftast inte intresserad av gos i dessa tillfällen utan främst mat om något. Har han nyligen ätit så är mat/godis inte säkert värt att sluta skälla/springa för och motiveras då inte av mat. Jaa det låter bra, jag hoppas att någon kan hjälpa mig med att rekomendera någon bra

Jojaton
2019-12-27 19:01
#12

Funkar det att cykla med honom så att han antingen får dra (med en bra dragsele) eller springa bredvid? Då får han ta ut sig mer utan att det behöver ta mycket mer tid. Annars tycker jag det låter lite lite med mental aktivering, ”leka sök” är ju lite svårt att ta på exakt vad det innebär - hur länge behöver han söka innan han hittar det, hur väl gömt är det, i vilken terräng osv? Vad tycker han om lek? Hundens hus finns ju i Göteborg, de kan va värda att kontakta. Annars har jag inte mycket koll just i Göteborg men Brukshundklubbar brukar ju ha kurser i diverse aktiveringsmetoder som spår, specialsök/nosework, sök, lydnad osv.

Johanna - Instagram

Retriever456
2019-12-27 19:11
#13

Jag förstår att ni inte vill omplacera honom, utan att försöka förbättra det först! Det är bara något jag hade gjort i den situationen.  En vallhund vill helst valla, annars bör man träna aktivt med tex agilty osv olika hundsporter. 

Jag menade endast att det inte känns som att ni har tid om det är den typen av motion ni ger honom, jag kanske var för snabb på att döma! 

Testa att börja med att vara ute med honom på längre promenader i skogen osv, om  ni inte känner er säkra på inkallningen kan ni använda er av en lina. När man använder sig av lina är det mycket enklare att träna inkallning, finns många videor på tex youtube man lätt kan lära sig om det. Det känns just nu som skogen är det bästa alternativet då det inte är så många andra hundar och människor han kan skälla på där. Försök komma ut i skogen varje dag nästan  (förstår att det kan bli tajt men man får försöka sitt bästa) och flera timmar på helgerna.

Testa agility, man kan använda sig av stockar och stenar i skogen osv! Försök att jobba tillsammans med hunden istället för att ge den aktiveringsleksaker osånt. Tycker aktiveringsleksaker mest bör användas som kompliment och inte en lösning på det. Kankse börja med lite sökövningar ute, göm godis o träd. göm dig bakom träd så han får leta efter dig.

Börja med att motionera och aktivera mer, ta kontakt med en hundtränare. Enklare att jobba med en hund som inte är understimulerad och stressad.

Annons:
Jojaton
2019-12-27 19:35
#14

#13 Det är stor skillnad på vallhundar och hundar av vallhundstyp. Vallhundar är avlade på arbetsegenskaper och behöver i de flesta fall valla för att må bra. En hund av vallhundstyp behöver inte valla som aktivering, och bör i de flesta fall inte göra det heller av respekt för fårens/boskapens välbefinnande. Vi vet inte OM den här hunden ens har hundar av vallhundstyp i sig, än mindre rena vallhundar och när man är osäker på en hunds ursprung bör de inte sättas in i en boskapshage. Bara för att en hund har hög jaktlust är den inte lämplig som jakthund, och TS har inte någonstans, vad jag kan se, ens förklarat hur den här hundens "vallighet" uttrycker sig.

Johanna - Instagram

Iniriva
2019-12-27 21:04
#15

Jag vet inte ang cyklandet men det borde ju gå att testa! :) bra tips, tack så mycket! Är det något man bör tänka på ang utrustning så att man inte får tag i något som är skadligt? Leka sök går ofta snabbt med några bitar, men kan ta en 15-20 min att hitta de sista på. Är det för lite tid? Han är bra på att tappa motivationen om det är för svårt men såklart försöker vi göra det till en utmaning varje gång. Oftast görs det inne då det är en aktivitet jag kan hjälpa till med om den görs inomhus men vi skall absolut testa att göra det mer utomhus också! Ibland är han busig och vill leka men ibland inte, ofta händer det plötsligt några gånger per vecka men jag tror nog att han kan bli mer busig om man uppmuntrar det mer! Jag tror att tiden finns om man prioriterar den bättre, och att få mer konkreta riktlinjer gör att det blir lättare att ta till sig och göra rätt. Tyvärr så har jag själv inte så stor möjlighet att vara den som går ut och går med honom men jag kan uppmuntra min sambo och hjälpa till att komma ut så mkt som möjligt genom att vidarebefodra era tips. Vi har testat mycket innan, och sen jag kom in i bilden har hunden fått mer uppmärksamhet, aktivering och ett bättre liv men vi har fortfarande långt att gå och jag vill i allafall försöka mer innan jag tänker på omplacering, annars hade jag inte skrivit här för att försöka få hjälp! Skogen vandrar han i dagligen, under vinterhalvåret springer han ofta fritt ute men på sommarhalvåret får han inte göra det samt att det är mer människor ute så då låter lina som en jättebra plan. Han har tydligen haft en sådan innan och det funkade så det skall absolut införskaffas! Igen, något speciellt jag bör tänka på innan införskaffandet där? Skall absolut se till att det aktiveras mer under promenaderna med honom, agility och sök ute lät som ypperliga förslag, tack så mycket! När jag väl är med brukar jag träna honom på att balansera på stenar och dylikt men det bör absolut prioriteras mer. Jag håller med ang aktiveringsleksakerna och ser dem som ett sätt för hunden att få tänka/kämpa lite mer för att få sin mat men absolut bör mer mental aktivering prioriteras. Hur lång tid per dag bör ägnas åt mental aktivering? Tror också att det är lättare med träning när han är mindre stressad, så det är jättebra att få mer tips på hur vi skall ge honom det. Han vallar på det viset att han vill hålla ihop "flocken" se till att alla är i samma rum/håller ihop, blir orolig om någon går iväg en längre stund utan att säga hur länge hen skall vara borta, vaktar och skyddar medlemmar i flocken. Vet inte exakt vilka fler beteenden som är specifikt valliga så kan inte svara på om han har dem.

Jojaton
2019-12-27 21:21
#16

#14 Vad jag menade med min sista mening var att lika lite som att långt ifrån alla hundar med mycket jaktinstikt är lämpade som jakthundar är inte alla hundar med "vallbeteenden" lämpade att användas i vallning. 

De beteenden du nämner i #15 låter för mig inte som någonting som indikerar att hunden behöver valla.. 

Ang. dragselar så rekommenderar jag Non-Stop eller Björkis, kanske även Zero DC Faster, de har bra guider för hur selarna ska sitta och hur man mäter.

Johanna - Instagram

Momos
2019-12-27 21:45
#17

Jag rekommenderar starkt att gå med i gruppen "Reko hundliv" på Facebook och fråga efter råd där, det finns många där som har haft liknande problematik, och FD hemlösa hundar. Jag har sett flera människor under min tid som medlem där som har tagit sig igenom extrem problematik och fått hundarna att bli självsäkra och glada. Du kan säkert hitta några som har haft en liknande situation och kan hjälpa dela deras historier och tips :)

Och låt INGEN få er att må dåligt över  att ha räddat ett liv, folk med förutfattade meningar som tror de vet precis allt om andras situationer finns överallt tyvärr.

Retriever456
2019-12-27 22:08
#18

#14 hon frågade vad vallhundar behöver, då berättade jag bara helt enkelt att dom behöver valla eller någon annan typ av aktivering. Rekommenderade agility eller något liknande, tycker oxå det skulle vara en dum idé att sätta in hunden bland får. Till TS, kanske inte alls relevant egentligen men skulle du kunna ladda upp en bild på hunden? Kanske man skulle kunna klura i vad för sport som skulle kunna passa honom. Kanske man kan se någon likhet med någon ras. Tycker absolut fortfarande att ni bör öka aktiveringen och motionen, önskar er all lycka till. Jag tror att det kommer fixa sig!

Hornslandet
2019-12-30 14:51
#19

Jag skulle också först testa att öka aktivering. Mitt tips vore att börja med mer nosaktiviteter. Kolla upp nosework (av nån sort, kan funka med tepåsar eller kong, whatever som doftkälla). Enkelt att göra hemma och inomhus/utomhus. Har ni testat träna spår? Uppletande ute i skogsmiljö? Såna saker tröttar ut och gör hunden mycket mer nöjd än era längsta koppelpromenader. 

Nu kanske er hund fortfarande kommer vara en sån som skäller på oväntade saker som dyker upp, men det kan ju gå att minska betydligt själva omfattningen av det om hunden blir allmänt mer nöjd och får ut sin energi på andra sätt.

Ni kan ju även testa springa med hunden! Om den är framåt och drar så kanske canicross vore nått ? Testa på med en sele och se om hunden vill dra och kuta framåt när ni springer efter på en grusväg eller liknande (dragsele ska ni ha isf, men ni kan testa en kortare bit först med en vanligare sele som sitter så skönt som möjligt för att se om det verkar vara nått hunden är peppad av!)!

Upp till toppen
Annons: