Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 660 ggr
Retriever456
2019-12-25 13:53

Har frågor om tävlande med blandras

Hej! Jag har en valp som är en blandras mellan Golden Retriever och Flatcoated retriever.  När han är vuxen ska jag träna spår, apportering och möjligtvis något mer tex freestyle, vi får se vad vi tycker är roligast.

Sen till mina frågor, behöver man ha en renrasig hund för att tävla?  Vet inte än om jag vill det men om det sen blir ett intresse kommer det va möjligt? Måste hundarna ha en stamtavla för att tävla o varit utställda? Eller kan man tävla utan men inte komma upp så högt i nivå? Är det olika för dom olika grenarna, lär mig allt! 

Försöker sätta mig in i det här så mycket som möjligt innan det blir dax (han är än så länge endast 3-4 månader så det är ju ett tag kvar). Det är första hunden jag ska träna med (har en dvärgpudel sen innan som mest gillar att ligga i soffan o ta långpromenader).

Berätta gärna mer om dom olika grenarna om tex tränar spår, och hur är det bästa sättet att börja osv. Finns det något annat att träna som ni skulle rekommendera?

Annons:
apportbocken
2019-12-25 14:17
#1

Du behöver en s.k tävlingslicens som du kan få genom att ansöka hos SKK för att tävla i lydnad, HTM, rally, viltspår, agility etc. Det kostar en slant men har du det kan du tävla som vanligt. Tror championattiteln endast är för renrasiga hundar dock. Bruksspår och övriga bruksgrenar (utom IPO-R) får bara renrasiga hundar tävla i. Vill du kunna tävla i spår borde du alltså rikta in dig på viltspår som går ut på att man häller ut viltblod på marken och sedan lägger en rådjursklöv som belöning i slutet av spåret. Jag har faktiskt aldrig provat det så jag kan inte så mycket alls. Vad som är kul beror mycket på hund och ägare. Jag tycker vanlig lydnad är roligt med alla detaljer man kan pyssla med om man vill nå högt. Med min egen hund tränar jag dock mest lite på kul då tävling inte är hans grej. Rallylydnad är en lite ”snällare” variant av lydnad där man går en bana med instruktioner på skyltar som man ska följa. Man får klappa på och prata med hunden under tiden man går banan.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

koppargaller
2019-12-25 16:34
#2

Tävlingslicensen kostar ca 480 kr o gäller hela hundens liv, du kan tävla det mesta utom i bruksgrenarna, svenskydd endast med brukshundsraser. Diverse rasspecifika tävlingar gäller bara för de raserna, t ex vattenapporterig, vattenräddning o vallning (finns fler).

tiger tok
2019-12-25 16:42
#3

Du har fått bra svar av de andra. Utställning går bara med renrasiga hundar eftersom att de döms utefter rasstandarder erkända av SKK. Möjligtvis att blandraser kan delta på inofficiella blandrasutställningar, bara för skojs skull.

Upp till toppen
Annons: