Annons:
Etikettbeteende
Läst 1712 ggr
Ask0o
2019-12-25 07:08

Rädd och stressad fransk bulldog

Hej Vi har en fralla på snart 6 mån som är hur glad och aktiv som helst, men när det kommer till kloklippning blir han otroligt stressad och rädd. Senast vi klippte klorna på honom kissade han på sig och pep som om det gjorde ont fastän vi bara klippte toppen av klon för att inte råka ta i pulpan. Sen går det inte att få på honom några kläder (hundtröjor/jackor) eller sele. Detta började efter att jag råkade nypa honom med selen efter att vi inte använt den ett tag. Efter det ville han inte ens gå in i bilen (det var där det hände) men det har släppt, men när det kommer till selen så piper och ylar han precis som om det gör ont när man ska ta på honom den. Min fråga är, finns det något sorts "lugnande" för hundar som jag kan ge honom för att han ska va lugn när vi t.ex. tar på honom jackan eller klipper klorna så att han fattar att det inte är något farligt? Annars vet jag inte vad vi ska göra med honom när det kommer till det.. vi är väldigt tacksamma för svar!

Annons:
kinjelooo
2019-12-25 16:54
#1

Du får läsa på om motbetingning och frivillig hantering och börja träna. Lugnande löser inte problemet mer än i stunden, det förändrar inte hundens känsla.

Elsis matte
2019-12-25 19:07
#2

Det finns diverse receptfria medel som kan (inte säkert) ta udden av den värsta oron, och visst kan man testa det i kombination med träning. Men det handlar framförallt om att göra en rejäl insats med träning, till en början motbetingning, som nämns i förra svaret. Första steget är att bara ta fram selen, tröja eller klotång, ge hunden en godbit och lägg undan saken igen. Träna samtidigt att han ska kunna stå stilla samt ligga avslappnat i famnen utan att involvera något han är rädd för. Sedan får man träna flitigt och i små steg närma sig slutmålet.

Retriever456
2019-12-25 20:32
#3

Skulle inte rekommendera något slags lugnande, låter absurt. Mycket bättre att försöka träna bort det steg för steg, som tidigare sa, ta fram föremålet och koppla det till något bra genom att ge godis, och sen ta bort föremålet. Börja sen med att knacka lite med kloklippen tex lite på klon och sen ge godis, när ni känner att han är tillräckligt trygg med det.

JoannaLi
2019-12-26 06:43
#4

#3 lugnande behöver inte vara exklusivt, det kan vara ett bra komplement till träning 😀

Ask0o
2019-12-26 09:15
#5

Problemet är ju att han inte är rädd för själva tröjan/selen/jackan. Vi har haft selen framme ett bra tag efter händelsen, den har legat i hans bädd och han t.o.m. lekte med den utan några som helst problem. Samma sak med jackan och tröjan, vi får på honom dem över huvudet utan några bekymmer, men så fort tassarna ska igenom hålen i tröjan eller selen/jackan rör honom bakom frambenen/bröstkorgen börjar han hoppa och yla som om någon sparkar på honom.. en kollega sa att vi kanske skulle prova att få på honom jackan (eftersom den är enklast och snabbast att få på) sen låta honom gå runt med den, liksom visa att det inte är något farligt, men jag vill inte att han ska bli ännu mer traumatiserad än vad han redan är. Det är därför hon tippsade om lugnande så att han inte är rädd när vi får på honom den sen när han gått en längre promenad med jackan kanske han fattat att det inte är något att vara rädd för. Vi hade absolut inga problem med honom med detta fram tills jag råkade nypa till honom. Han har haft på sig jackan, selen och tröjan utan någon reaktion som helst innan det..

Elsis matte
2019-12-26 11:55
#6

Okej, då låter det som att rädslan ligger i själva påklädningen av olika saker. Jag skulle börja jobba med ett neutralt föremål, och träna honom att själv sticka in/genom tassarna. Träna separat den hantering ni gör vid påtagande av sele, alltså som att ni låtsas ta på något som inte finns. Men gör det i små steg, tanken är att det inte ska utlösa någon rädsla samtidigt som man försiktigt tänjer gränserna för vad hunden är bekväm med. Det finns både selar och täcken som man inte behöver kränga in hunden i, kan vara värt att investera i så att ni kan träna i lugn och ro!

Annons:
Maleficum
2019-12-26 19:39
#7

#5 Hur reagerar han om man tar en liten bit tyg/rem bara runt bröstkorgen på honom? Reagerar han lika starkt då som när han först får något över huvudet som sen ska röra bakom benen? Ibland kan ju en viss kedja av händelser trigga ett minne av obehag snarare än själva känslan.

Om han inte reagerar lika mycket på en lös tygbit emot bröstkorgen kan man ju börja träna där (då kan man ju även börja längre bak på ställen han inte associerat med smärta och sakta vänja honom närmre stället som han tycker är obehagligt) först kanske bara hålla tygbiten nästan emot och belöna osv tills man kommer hela vägen att kunna "knyta" den runt bröstkorgen (man kan ju använda en stripp fleece eller liknande mjukt material) och om man får honom att gilla det kan man gå över till att dra selen/jackan över huvudet och sen använda "strippen" igen (speciellt om han verkar tycka det börjar bli obehagligt) och belöna tills det går bra och därefter övergå till att använda selens/jackans remmar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ask0o
2019-12-26 21:18
#8

Vi har gett honom en ryggsäck som han leker med, han brukar trassla in sig i den utan att reagera mer än att han blir busig, så länge ingen rör honom eller ryggsäcken medans han är intrasslad. Gör man det börjar han få panik av någon anledning. Senast vi var hos veterinären gjorde han ett utfall mot veterinären när hon kom nära bröstkorgen med stetoskopet. Det mesta reagerar han på om det kommer nära magen bröstkorgen medans han står upp, vissa saker som t.ex. kopplet reagerar han inte alls på. Vi är väldigt osäkra på hur vi ska gå tillväga för att få honom att förstå att det inte är något farligt utan att traumatisera honom för livet..

Zadeira
2019-12-27 07:35
#9

Är ni säkra på att han inte har ont, är sjuk eller liknande?

Majken!
2019-12-27 08:16
#10

Hur agerar ni själva? Jag tolkar det du skrivit som att ni är osäkra och undrar om ni traumatiserad hunden. Om det är så ni känner så visar det sig förstås i hundens reaktioner. Vad händer om ni lugnt men bestämt bara säger till hunden att stå stilla när den börjar konstra? Vad händer om någon hundvan person klär på hunden när ni inte är med? Krångla så lite som möjligt, ju mer försiktighet, mutor och godis desto mer misstänksamhet skapar ni i hunden. Ta kommando, klor ska klippas och täcke/sele ska användas, det får hunden acceptera.

Retriever456
2019-12-27 10:48
#11

Om det inte löser sig så skulle jag rekommendera att gå till någon slags hundtränare, som kan klura vidare på detta och försöka hjälpa er! Det blir ju väldigt jobbigt när vardagliga saker inte funkar.

Ask0o
2019-12-29 10:10
#12

Jag har känt på honom från topp till tå, det enda han reagerar på är när man håller i hans tassar men det verkar inte som om det är pga smärta utan obehag. Vi har börjat ta på honom jackan, första gången kissade han mig i handen men när vi väl var ute gick han som vanligt och brydde sig inte så mycket om jackan. När vi kom upp och tog av jackan sprang han direkt till sin kudde och såg rädd ut.. vi har fortsatt ta på honom jackan, nu kissar han inte men han är inte värsta glad över det. Selen har vi inte provat än, tänkte kanske det är bättre att ta en sak i taget.

Upp till toppen
Annons: