Annons:
Etiketthälsa
Läst 3866 ggr
keithan
12/24/19, 11:58 PM

Kastrering eller ej?

Hej (och god jul!), Jag får hem min Golden Retriever hane snart på åtta veckor och tänkte höra med er som är mer erfarna ifall kastrering framöver är något att rekommendera eller inte? Har hört både det ena och det andra — att kastrering minimerar vissa hälsorisker, eventuell översexualitet och viss typ av aggressivitet som exempelvis ”resource guarding” o.s.v. Men sedan har jag även hört att kastrering försämrar pälskvalitén och kan t.o.m. öka hälsorisker för att kastrering hos hund vid ung ålder eliminerar vissa typer av hormoner som är väsentliga för hundens hälsa. Ta detta med en nypa salt då detta är min första hund så jag vet inte mycket bättre än det jag har läst och hört. Min första tanke var ju att kastrera honom så tidigt som möjligt just för att minimera risker och för att jag inte skulle vilja ta valpar på honom, men nu börjar jag tvivla en aning. Vill trots allt hundens bästa. Vare sig ni har en Golden Retriever eller inte får ni gärna dela med er av era erfarenheter. Tack på förhand!

Annons:
Honestyisdead
12/25/19, 12:58 AM
#1

Kastrering gör man endast om hunden får allvarliga problem med hormoner eller sjukdom.

keithan
12/25/19, 1:21 AM
#2

#1 Du får mer än gärna utveckla.

Maleficum
12/25/19, 1:45 AM
#3

En studie gjord på Vizslas tyder på att det finns en förhöjd risk att hunden drabbas av olika former av cancer samt även får en ökad rädsla för stormar vid kastrering.

https://pdfs.semanticscholar.org/3d0b/b23c11cdf54d7f42f7bba04d0996491901c3.pdf

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

koppargaller
12/25/19, 1:42 PM
#4

#3 Samma finns för goldens, förhöjd förekomst för bencancer.

Semlalatte
12/25/19, 2:30 PM
#5

Inga av dessa studier är särskilt samstämmiga. Hur många resultat har inte visat på att kastrerade hundar har färre hälsobekymmer och lever längre liksom?

Sunflower_
12/26/19, 1:05 PM
#6

Jag tycker inte att detta är ett beslut du kan göra nu. Det #1 säger är en personlig åsikt, man får kastrera hundar utan anledning också. Dock har kastrering blivit extremt normaliserat och utförs ofta utan att man tänker på konsekvenserna. I min åsikt kastrerar man bara hundar som, av någon anledning, behöver det. Det kan bero på att man har en hanhund som blir extremt stressad av löptikar, en tik som alltid blir skendräktig osv. Jag tycker inte man gör det för att förhindra problem som kanske potentiellt kommer kunna uppstå. Risker med att kastrera är bland annat övervikt, ”lojhet”, urininkontinens, beteende förändring som tex ökad osäkerhet som kan leda till problem med andra hundar m.m. Och dessutom kan du aldrig veta ifall en kastrering ens kan hjälpa med det problem som man upplever, så det är en stor risk att ta. Du kan inte veta nu ifall din hund kommer ha problem där kastrering kan vara aktuellt och därför är det dumt att ställa in sig på någonting. Upplever ni sen problem kan ni ta det då. Men ingenting som går att bestämma nu.

Annons:
Semlalatte
12/26/19, 2:23 PM
#7

#6 Håller med! Se till den individ du får hem och fatta ett beslut baserat på det. Kanske blir kastrering helt rätt i ert fall eller kanske gör du bäst i att avstå. Stäng inga dörrar av principskäl eller för att någon utan insikt i just ert case tycker det ena eller det andra.

taxarärbäst
12/27/19, 4:59 PM
#8

Jag rekommenderar inte kastrering! Hunden får ullig päls och hemsk aptit. Jag kan säga från personlig erfarenhet att inget blev bra av kastrering

keithan
12/27/19, 10:50 PM
#9

#6 Tanken vid kastrering var aldrig skrivet i sten men det lutade mer åt det hållet till en början just för att jag jobbat med Goldens tidigare, vilka blev väldigt stressade under löpsäsong. Samtidigt är alla hundar olika och nu är alldeles för tidigt för mig att göra ett sånt här beslut. När han blir äldre får jag se hur det känns och därav utgå från det. Oavsett vad jag bestämmer mig för ville jag dock vara medveten tidigt om alla aspekter och eventuella risker som kan förekomma, just för att ha någon form av framförhållning. Alltid bra att veta för mycket än för lite. Tack för svar!

keithan
12/27/19, 10:55 PM
#10

#7 Nej, självklart! Allt är ju individuellt och det ena utesluter inte det andra, i alla fall inte nu. Är säker på att när den dagen väl kommer lär jag göra vad som känns bäst för hans skull.

Igelblod
12/28/19, 11:10 PM
#11

#8 Fast det där är ju långt ifrån ett faktum.

Rafflan
12/29/19, 1:23 AM
#12

Jag skulle inte kastrera en hane "bara för att".
Har kastrerat 1 hane då han kissade inne när vi hälsa på folk som hade andra hundar, såg bara fördelar efter kastreringen, bl.a blev hans epilepsi bättre efter kastreringen.
Har kastrerat 1 hane pga att han hade så svårt att fokusera vid träning och bara ville nosa helatiden, blev bättre efter kastreringen.
Även tidigare haft 2 okastrerade hanar utan problem.
Jag planerar aldrig att kastrera en hane "bara för att", men ser inge fel i att kastrera om man tror det kan underlätta/hjälpa och hunden ändå inte är planerad/lämplig för avel.

Okastrerade hanar är inte aggressiva, dem har inte mer resursförsvar eller liknande, såna problem kommer inte från hormonerna, såna problem kommer ifrån hundens personlighet, och såna problem kommer finnas kvar även efter en kastrering.

Rafflan
12/29/19, 1:26 AM
#13

#8 min kastrerade hane har glansig och fantastiskt fin päls och svårt att hålla hullet så måste äta foder med högt energi innehåll för att hålla bra hull. Det är en högst individuell fråga, men ja endel av dem biverkningar kastreringar kan ha är förändring i pälsen och lättare att gå upp i vikt.

Annons:
Katti
12/29/19, 2:14 AM
#14

Jag är helt emot kastrering i förebyggande syfte. När det gäller golden så har de generellt extremt god aptit och lätt att lägga på sig, två saker som båda ökar efter kastrering. Bara det skulle få mig att avstå om jag hade en sån ras (självklart finns individuella skillnader inom rasen, men det är egenskaper de är kända för!).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kyograze
1/30/20, 8:10 AM
#15

Nu är det ju ett tag sedan denna var aktiv 😂 men personligen kastrerade jag min nuvarande hane för att han skulle kunna leva bekvämt tillsammans med mina två okastrerade tikar som går/gått i avel, och för att han själv inte kunde gå i avel.  Tyckte han blev bättre att jobba med, inget märkbart hände med pälsen och så länge vi håller igång med agilityn så håller han hullet fint!

jenmjao
1/30/20, 10:56 PM
#16

Jag kastrerade en översexuell hund, hade inte kastrerat annars. Så tänk inte på sådant nu, vänta och se istället, hunden måste ändå vuxit till sig och musklat upp sig innan man ens tänker på kastrering för kastreringen tar bort hormonet som gör så hanar lätt får muskler.
Påtal om resursförsvar, nej en kastrering tar inte bort det. Det får man hantera när det dyker upp

dobermannen
2/3/20, 2:03 PM
#17

Till TS* Välkommen till frågan som upprör flest hundägare världen över. Ni kommer märka att det finns två läger. 50% som är för och har argument för varför man bör kastrera och 50% som är emot och har argument för det. Jag tycker att ni ska göra det som känns bäst för er. Dock är det inte dags på ett bra tag då vovven endast är 8 veckor. Det finns både för och nackdelar med kastrering. Mycket går att läsa er till men jag skulle rekommendera er att prata med många människor innan. Både de som är för och de som är emot. Lycka till! 🤗

hemul
2/3/20, 3:50 PM
#18

Nu ska vi röra om i grytan lite.😃

I ett land där det är förbjudet att kupera öron och svansar, tycker jag det är extremt märkligt att det är helt OK att skära bort testiklarna på en hund utan annan anledning än att man vill.

taxarärbäst
2/3/20, 4:59 PM
#19

#18 jag håller med!! Om hunden lider av något fel eller har problem ja gör det så ifall det hjälper hunden istället för att du vill göra det. Jag var tvungen att göra det för min hund har epilepsi inte för att jag ville kastrera honom jag mår jättedåligt över det hela fast det har gått ett år eller mer

Semlalatte
2/3/20, 5:04 PM
#20

#18 Tänkvärt! Dock är jag ganska övertygad om att kastrering i regel utförs av helt andra skäl än estetiska^^

Annons:
hemul
2/3/20, 5:44 PM
#21

Man kan ju tänka på vad som händer med män som är tvungna att göra samma sak. Jag minns en kompis pappa som var tvungen att göra det p.g.a. cancer. Eftersom jag är gammal som gatan var det väldigt länge sedan och hormonbehanlingarna var nog inte så bra. Han antog närmast kvinnliga former och gick upp i vikt allmänt. Personlighetsförändrad också, men vet inte om det berodde på avsaknaden av testiklar eller på att han skämdes. Sådant här pratades det inte öppet om då.

Hundar får inte hormonbehandling efter ingreppet. Att tro att testosteron inte påverkar annat än könsdriften är idiotiskt. T.o.m. vi kvinnor mår skit med för låga testosteronnivåer.

Katti
2/7/20, 7:52 PM
#22

#18 Till för inte jättelänge sedan (till och med 1989) fick man inte kastrera hundar i Sverige. Detta p g av att man inte får operera om det inte finns medicinska skäl. Av samma anledning får man här inte operera bort klor på katter eller stämbanden på hundar, vilket görs i många andra länder,  av precis samma skäl som många vill kastrera; för sin egen bekvämlighet och för att man tror att en kastrerad hane är lättare att hantera. 

Från 1990 finns ett undantag för just kastrering i regeln att man inte får operera utan medicinska skäl.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Wizbot
2/7/20, 8:29 PM
#23

För att bidra mer fler perspektiv; personligen kommer jag aldrig ha en okastrerad hund, främst eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en ras hund eller bidra till ökad bakgårdsavel genom att köpa en blandras. Jag adopterar endast (min mamma driver ett shelter), och de flesta organisationer kastrerar alla hundar när de är gamla nog för att de inte ska riskera att hamna i bakgårdsavel och förvärra problemet. Har haft 5 kastrerade hundar (+ mamma har 2) och de har alla varit trygga, hälsosamma hundar i perfekt vikt och superfin päls. Mammas tik var dock på väg att svälta ihjäl sig själv vid varje löp innan kastration och blev djupt deprimerad varje gång. Hon betedde sig som en svårt sjuk hund som skulle dö snart och försökte gömma sig hela tiden, vägrade äta oavsett vad man gav henne, drack inte och kunde bli aggressiv om man störde henne. Hon är liten av naturen så att förlora flera kilon och bli uttorkad var en stor hälsorisk för henne. Bland de andra hundratals hundar vi adopterat bort via sheltret har det inte heller funnits problem med inkontinens, beteendeförändringar eller dylikt. Sen att vissa låter hundarna äta hur mycket de vill är ju ett ägarproblem, inget hundproblem men vi instruerar adoptanterna att mäta maten och inte stoppa i dem för mycket godis. Vi har också tur som har en veterinär som är så skicklig på att sy att de oftast inte ens behöver tratt efter operationen då det inte kliar nog för att de ska vilja vara där och tvätta. På mina jag haft gjorda hos honom går ärret inte ens att se efteråt:).

hemul
2/8/20, 1:01 AM
#24

#22 Vad märkligt att det var så sent lagen ändrades. Kollade upp det för säkerhets skull och det verkar ju stämma. Blev nämligen upprörd en gång när min hund skulle operera en armbåge på en klinik i Solna. Det kom in två nunnor (ja, faktiskt! 😛) med en unghund av större ras och jag hörde när de pratade med sköterskan om att den skulle kastreras och att orsaken helt klart var att de ville slippa besvär med könsdriften och ville ha en lugn hund. Operationen var redan bokad och sköterskan var helt med på noterna.. Hunden som jag hade då dog 87.

koppargaller
2/8/20, 2:18 AM
#25

#23 Tvivlar på att det finns en veterinär som aldrig får några biverkningar efter kastrering av hundar.

F ö har vi inte problem med hemlösa hundar i Sverige.

Katti
2/8/20, 7:18 AM
#26

Jag skulle snarare säga att i de länder där kastrering av sällskapshundar är standard så vet de flesta inte ens hur en välskött och väluppfostrad intakt hund fungerar, så man har heller inte förmågan att se de negativa effekterna av kastrering. 

Det finns problem som definitivt minskar eller försvinner med kastrering. Men dessa problem ska inte bero på brist på uppfostran, för ingen blir bättre uppfostrad för att kroppsdelar avlägsnas…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rafflan
2/8/20, 12:24 PM
#27

#25 klart det finns biverkningar, dem vanligaste biverkningarna är tex lättare att gå upp i hull vilket är otroligt lätt att påverka bara ägaren vill sköta sin hund, det andra vanliga biverkningen är förändrar päls, och det är inget negativt om inte hunden ska ställas ut vilket den inte ska mtp att man kastrerat den.
En annan biverkning som är vanlig är urininkontinens på tikar som går att kontrollera med medicin. 

Mtp hur otroligt många äldre tikar som får livmoderinflammation och hur otroligt snabbt den kan bli allvarlig, tex en stängd livmoderinflammation kan vara svårt att upptäcka att hunden är sjuk, vilket gör att det finns risk att livmodern spricker, snusk läcker ut i buken, hunden behöver dyr akut operation, riskerar att behöver ligga flera dagar på djursjukhuset med intensiv vård. 
Det blir dyrt för ägaren, och om man har otur överlever hunden inte ens. 
Mtp den risken väljer jag alltid att kastrera mina tikar innan dem blir för gamla för att inte riskera livmoderinflammation. 

Hanar kastrerar jag dock inte utan anledning då dem inte riskerar att bli lika sjuka och om man behöver kastrera dem pga prostatproblem i äldre ålder är det ett lättare ingrepp för hanar än för tikar :)

**Jag ser dock inte problemet i att varje ägare får göra som dem själva vill? 
**man kan ju varna för riskerna och fördelarna med att kastrera, och sedan får varje ägare själv välja, det finns inget rätt eller fel. Förstår inte varför alla ska göra på ett vist sätt?

Annons:
taxarärbäst
2/8/20, 12:32 PM
#28

Min tax fick väldigt mycket död päls på benen efter kastrering, grym aptit, hemskare sexdrift och tjock och ullig päls. Han blev kastrerad på grund av epilepsi

Rafflan
2/8/20, 12:40 PM
#29

#28 vart epilepsin bättre? aptiten går ju att styra genom ett foder som ger mätthetskänsla utan att ge massor som påverkar hullet, pälsen är väl ingen jätte katastrof, eller tycker du hundens nya päls är ful?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Katti
2/8/20, 6:08 PM
#34

Lapphundarnas päls blir ofta helt oregerlig efter kastrering, något som absolut påverkar både hunden och ägaren en hel del. Den blir onaturligt riklig samtidigt som den  filtar sig och blir i vissa fall nära nog omöjlig att hålla i skick. För att hunden ska må bra måste man lägga massor av tid och energi på pälsvård. Tyvärr blir resultatet ofta inte bra trots det.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
2/8/20, 7:06 PM
#37

Vi kastrera vår labrador tik (hon var väl ca 1,5 år då) och något vi tyckte var självklart och inte ångrade. Hon hade dålig koncentration och var gärna över allt, ville leka med allt och alla för hon älskade allt och alla och när hon löpte hade vi bla en grannes hanhund som rymde och följde efter när man skulle gå promenad (inte lätt med två stora hundar när den ena vill leka och den andra vill para sig och man står där själv och ska försöka hålla dem ifrån varandra).

Det som främst märktes var att periodvis så verkade hon lukta supergott för andra hanhundar som betedde sig som om hon löpte.

Hon fick ofta komplimanger på att hon hade fin päls men när hon blev äldre (kanske 9 år) så började den förändras och hon fick väldigt mycket underull och pälsen blev väldigt tjock och sommartid fick hon svårare att hålla en bra temperatur så vi började raka ner henne under de varmaste månaderna.

Hur det blir med vår nuvarande hund har vi däremot inte bestämt än utan det får vi se först hur löp och sånt fungerar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
taxarärbäst
2/9/20, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#28 hans epilepsi blev inte bättre av kastrering men medicin hjälper med det! Hans päls ser hemsk ut och är elektrisk konstant, han skulle kunna äta 24/7! Jag har borstat bort så gott som all död päls men det kommer tillbaka

Sunflower_
2/9/20, 1:29 AM
#47

Sammanfattar mina tidigare inlägg eftersom jag fortfarande tror att det är bra och hjälpsam information för många. Det är vanligt att man tror att hundens könsdrift försvinner i samband med kastrering, men jag skulle vilja understryka att det inte finns några garantier för detta. Av personliga erfarenheter har jag förstått detta då jag hade en tik i höglöp och en kastrerad hane. Hanen som aldrig visat liknande beteenden med juckande osv blev helt till sig när tiken kom in i höglöp. Fick han chansen började han jucka och rida på henne, gnällde, flåsade etc. Betedde sig exakt som en okastrerad hanhund kring en löptik. Hans könsdrift var definitivt kvar trots kastrering. Här är några urklipp från en studie gjord på SLU: ”Parningsbeteenden minskar markant hos vuxna hundar efter en kastrering men det kan ta flera månader till år innan det är helt borta. Vilket kan beror på att parningsbeteenden är inlärda och neurologiska. Det tror man eftersom liknande resultat har hittats hos andra däggdjur (Johnston, 1991). Maarschalkerweerd et al. (1997) visar dock att överdrivet sexuellt beteende har minskat med 57 % och sexuellt intresse för andra hanhundar och tikar minskat med 40 % hos hundar som kastrerats.” ”Ett beteende som inte har förändrats efter en kastration verkar bero på individuella skillnader i CNS och skillnader i utsöndrande av androgener (Hart, 1991). Som tidigare nämnt under punkt 3.2 ”Varför man gör en kastrering” (s.7), så kan ett beteende också kvarstå på grund av att det är ett inlärt och neurologisk beteende och på grund av en androgen påverkan redan i livmodern.” ”Det vill säga trots en kastrering så kan ett beteende kvarstå eller minska väldigt lite, vilket kanske inte var den effekt man hade önskat. Det är antagligen därför kastrering är ett ingrepp som många har olika åsikter om. Den ger ingen garanti på förändring och resultatet är inget man kan förutse.” https://stud.epsilon.slu.se/10524/11/teimert_l_170816.pdf Könsdriften hos en hund är ett beteende och viljan att para sig. Om detta sedan beror på hormoner, inlärda eller neurologiska beteenden, blir oväsentligt. Ja, kastrering stoppar produktionen av testoron hos hanhundar, men det betyder inte att könsdriften garanterat försvinner. Beteendet kan även kvarstå på grund av den androgen(kösnshormoner) påverkan som sker redan när hunden ligger i livmodern (som det står ovan). Enligt studien jag refererar till, minskar det sexuella intresset för andra hundar hos kastrerade hanhundar med endast 40%. Sexuellt intresse=Könsdrift. Så med andra ord kan man inte säga att könsdriften garanterat försvinner endast för att man tar bort testoron-tillförseln, det är mer komplicerat än så. Tycker denna information förtjänar att vara kvar i tråden.

keithan
2/9/20, 9:36 PM
#48

#47 Har själv sett ett exempel på en Fransk Bulldogg som var kastrerad men trots det var på allt och alla och skulle jucka och ha sig. Kan ju dock även vara tecken på understimulans. Sen tror jag att en del kan ha att göra med vilka raser det handlar om, kanske.

Annons:
Rafflan
2/10/20, 12:14 PM
#49

#48 min ena kastrerade hane kan "jucka" emot filtar och liknande, så tror det ber är ett beteende för något. Däremot bryr han sig inte om löptikar och försöker inte para sig med löptikar = han har ingen könsdrift att para sig eller förståelse för tikens löp lukt.

keithan
2/10/20, 3:00 PM
#50

#49 Frallan jag såg juckade på mer eller mindre alla andra hundar som var med oss (runt tio stycken, stora och små) inklusive min valp på strax fyra månader så min första tanke var ju understimulans.. Har nog aldrig träffat på en så översexuell hane trots kastration.

koppargaller
2/10/20, 4:34 PM
#51

Överdrivet juckande kan vara överslag, speciellt om det är valpar, de kan behöva lära sig att varva ner.

Upp till toppen
Annons: