Annons:
Etikettövrigt
Läst 2343 ggr
Juwel34
2019-12-24 18:47

VAD GÖR FOLK FEL?

Hade varit kul att veta vad ni tycker många människor gör fel med sina hundar och som är vanligt förekommande. Ge gärna tips om vad man bör göra istället. Kan gälla både unghundar och vuxna! Berätta!!

Annons:
One.Gibbis
2019-12-24 22:06
#1

Alltså, det kan ju vara väldigt lätt att döma folk utefter vad som man anser är rätt vs fel, utan att egentligen ha någon egentlig inblick i deras vardag/o ev problem. Men med det sagt så ser jag ganska ofta folk som rycker, fysiskt korrigerar sina hundar (främst större hundar) utan att ge dem direktiv/kommunicera vad de vill att hunden ska göra istället. Med små hundar är det vanligare att hundägaren är oengagerad, och bara drar med sig hunden, men det handlar ju fortfarande om dålig kommunikation. Tycker det är synd då de allra flesta hundar verkligen VILL vara till lags, bara de har tydliga ramar o vet vad som förväntas. Det är hundägaren jobb att förmedla, genom tydliga kommandon/signaler och givetvis träning: inget förändras ju över en dag.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Hornslandet
2019-12-24 22:26
#2

Jag skulle säga att det som många gör fel, som jag stör mig på, är att de inte engagerar sig mycket i sin hund alls. De köper hund för att det är väl trevligt, tänker inte på att hunden har behov, och den får rätta sig efter de (dåliga) förhållandena som förekommer. De får i allmänhet för lite aktivitet och blir förslappade/försoffade, eller får andra problem.

Vizzla
2019-12-25 15:26
#3

Ofta att de har sina hundar lösa och ropar "han är snäll" men jag och mina hundar vill inte träffa andra hundar som kommer rusande. De ska hållas i koppel om de inte stannar hos ägaren på kommando.

Att folk fortfarande tror på alfarullningar och att man måste "bestämma" över hunden istället för ett ledarskap där man jobbar med samarbete och inlärning.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

kinjelooo
2019-12-25 17:04
#4

Instämmer med alla ovanstående. Tillägger också det jag stör mig på: att folk använder andra hundar som aktivering till sin egna hund. Hänger i rastgårdar i timmar i sträck för att hunden ska ”få ut energin” istället för att själva göra något med hunden. Jag undrar alltid varför dessa ens skaffar hundar.

hemul
2019-12-25 18:34
#5

Själv blir jag irriterad när folk skriver i versaler för att få uppmärksamhet. På nätet uppfattas det som att skrika. Just sayin'…

Semlalatte
2019-12-25 19:16
#6

När hunden beskylls gör sin människas tillkortakommanden. Det ser jag överallt, titt som tätt och få saker gör mig lika provocerad!

Annons:
JoannaLi
2019-12-26 06:42
#7

#6 Ja! Och folk som fokuserar och gnäller på vad hunden gör fel, istället för vad de kan göra för att underlätta för hunden att göra fel. (till exempel hund som hoppar, skäller och knäar den i bröstkorgen istället för att överväga om man kan ha hunden att sitta eller ligga, bära något, stå mellan benen eller så.) dvs att folk inte ser sin egen del i hundens beteende. Samtidigt - folk som förmänskligar sin hund. Dvs tycker att hunden är avundsjuk, arg, ledsen, grinar osv, istället för att se beteenden för vad de egentligen är. Sen såklart kallar jag det att min hund är sur, arg osv också, men det är en skillnad på vad som man skojar om och vad man faktiskt tror, imo. Typ 🙈😂

Frida B
2019-12-26 08:58
#8

Jag tycker det är fruktansvärt irriterande när folk dömmer hunden efter håren, och i detta fallet dömmer folk för att vara dåliga hundägare trots att allt handlar om okunskap. För oftast vill inte folk illa, allt handlar bara om okunskap.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2019-12-26 10:35
#9

#8 Det får mig dock att fundera. Kan man inte döma folk pga okunskap? Om man tar på sig ett ansvar (köper en valp, tex) fastän man inte  har kunskapen som krävs, samt inte tar sitt ansvar att lära sig. Varför kan man då inte dömas för det? Jag tycker absolut en person är en dålig hundägare om de köper en hund och inte lär sig den minimala kunskapen som krävs för att den ska få ett helt okej liv.

JoannaLi
2019-12-26 10:37
#10

#8 i mitt fall så tycker jag att det är stor skillnad på att göra fel, och att vara en dålig hundägare. Man kan göra massa fel utan att vara en dålig hundägare, precis som man kan göra en massa fel när man kör bil utan att vi alla kraschar och dör. Det handlar bara om vilka eller hur stora fel man gör. Och fel är ju dessutom subjektivt, vad som blir fel för mig är helt rätt enligt någon annan, och vice versa.

kinjelooo
2019-12-26 12:54
#11

Håller helt med dig #9 Att skaffa djur är frivilligt och information om hur man sköter dem är relativt lättillgänglig. Okunskap är en dålig ursäkt i mina ögon, i de flesta av situationer, inte bara när det gäller djurägande.

Semlalatte
2019-12-26 14:40
#12

Verkligen.. Att ”göra fel” är i sig inte ett problem, tvärtom! Det största problemet (och det största felet) du kan göra i ditt hundägarskap enligt mig är att inte uppmärksamma dina misstag och LÄRA sig av dem. Hur många hundar lever inte med beteendeproblematik och hur många rent av avlivas varje dag för att deras människa vägrar blicka inåt och se sin egen skuld och/eller delaktighet? Nej usch, sånt tar mig till en ny nivå av uppgiven..

Frida B
2019-12-28 10:22
#13

#9 nja alltså jag tycker faktiskt inte riktigt man kan dömma ut en person pga okunskap. Vi alla har varit okunniga nybörjare någon gång. Så istället för att dömma, skulle jag säga att man lär ut ist. För du kommer aldrig få någon ändra sin åsikt genom att kalla någon en dålig hundägare, däremot kan man utbilda

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hornslandet
2019-12-30 14:23
#14

#13 Jag menade inte heller att man ska döma ut dem. Men man är ansvarig för att ha/skaffa sig nödvändig kunskap som jag ser det, så det är liksom inget skydd mot kritik eller att kunna "dömas" av andra. Förstås är det jättebra att utbilda istället för att snacka skit om nån, helt enig.

Upp till toppen
Annons: