Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1753 ggr
Lotus15
2019-12-24 08:08

Allround jakthund

Vi funderar på att köpa en allround jakthund, till våren då min make blir pensionär och får mer träningstid med hund, vi vill ha en hund som även jagar klöv vilt, fungerar bra med barn och andra hundar( vi har redan en Bichon Havanaise hane 5 år) funderar på Wachtelhund, vorsteh, munsterländer, norrbottenspets, vilken ras kan rekommenderas, som även kan passa som en lugn familjehund (träning är naturligtvis en förutsättning)

Annons:
MonicaLagerquist
2019-12-24 08:53
#1

En jaktlabbe eller en jakt golden retriever skulle jag säga.

Stolt ägare till fem La permer

oh-la
2019-12-24 10:48
#2

#1, är dom verkligen nån höjdare på att driva och ställa? Med tanke på att det är klövvilt man talar om är det väl det man främst vill ha. #0, vad är det för klövvilt vi pratar om. Det är ju lite skillnad i vad man vill ha i hunden om man jagar rådjur eller älg. Vi var lite inne på en vorsteh till mannen som jakthund. Vi har bekanta som jagar med en tik, och hon är urfin och duktig. Lite snabb för rådjur kanske, men till det fanns redan en drever i laget. Det är också en helt ljuvlig ras om man man behöver någon som driver lite långsamt. Men som sagt, allt beror ju på vad han jagar 😊

Sugar Mist
2019-12-24 10:51
#3

Vet att min granne jagar det mesta och använder alpenländische dachsbracke, så det kan ju vara en ras att spana på också :)

-

MonicaLagerquist
2019-12-24 12:16
#4

Vi jagar både älg rådjur hjort och fågel med vår jaktgolen. Tidigare hade vi en jaktlabbae och en byracka golden/setter som vi också jagade med.

Stolt ägare till fem La permer

oh-la
2019-12-24 13:01
#5

#4, där ser man! När du säger det har en bekant två jaktlabbar. Han jagar väl iofs mest gås, men även klövvilt.

Daltorpet
2020-01-19 04:21
#6

Vi har en beagle som vi jagar rådjur, hjort, hare och räv med. En helt underbar familjehund och duktig jakthund. Bra storlek är det på henne med dels iom jakten på rådjur men också behändigt att ha i knät i fåtöljen på kvällarna🙂

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Daltorpet
2020-01-19 04:21
#7
Upp till toppen
Annons: