Annons:
Etikettvalpar
Läst 987 ggr
Juwel34
12/20/19, 2:15 PM

Tvätta valp

Precis hämtat vår älskade labradorvalp. Det vi funderar på är om det är okej att tvätta honom om någon vecka? Han luktar lite kiss, men vi har förstått det som att det är bäst att låta honom vara nu under vintertiden. Vad tror ni? Han luktar väldigt speciellt..

Annons:
Majken!
12/20/19, 2:23 PM
#1

Bada hunden, det går fint.

Hornslandet
12/20/19, 3:09 PM
#2

Självklart. Även hos uppfödarna badas valpar innan 8v. Men ni måste ju faktiskt inte hålla på och schamponera eller nått väldans särskilt, det lär ju räcka att skölja av oftast kan jag tro. Bara bra att han vänjer sig!

Varför skulle man låta dem vara vintertid? Ni måste inte gå ut i kylan direkt efter när han är blöt såklart.

Juwel34
12/20/19, 4:06 PM
#3

#2 har förstått det som att just labradorer har ett slags fett i pälsen och huden som är tillför att hålla ute kyla och att det försvinner om man tvättar den

koppargaller
12/20/19, 7:47 PM
#4

#3 Ja det försvinner när de schamponeras o andra sidan vet jag inte om det är på plats hos så unga valpar.

Hornslandet
12/21/19, 12:53 PM
#5

#3 Jag tror inte på att schamponera en hund för ofta eller nått, men nog sjutton kan du skölja av den när som helst? Annars kunde du ju inte vara ute i regn eller bada heller.

hemul
12/22/19, 6:33 AM
#6

Håller med Jazzyjeff. Och skulle nu valpen t.ex. bli kladdig där bak ifall den har diarré eller har satt sig i nåt vidrigt, så kan man ju ta lite schampo bara där. Man behöver ju inte löddra in hela pälsen.

Annons:
Juwel34
12/22/19, 1:57 PM
#7

Tack för alla tips! Vi sköljer av honom med vatten då! :)

Upp till toppen
Annons: