Annons:
Etikettbeteende
Läst 660 ggr
Emki
12/19/19, 7:54 AM

Annan hund gör anfall mot min hund.

Hejsan, jag har ett bekymrer över kommande julafton. Ska vara hos nära släkting, som har en mindre hund (bichon havanais) som är rädd för min hund, (Golden) efter att ha blivit biten av annan hund. Vet inte om det har med storleken att göra, då han går ihop med en annan havanais på jobbet. Men han gör iallafall små "utfall" och hoppar/försöker bita mot min hunds nos varje gång han kommer för nära. Vi har provat vara ute på promenader med dom tillsammans och även varit i somras på utflykt där vi bodde tillsammans i stuga. Men havanaisen ger sig inte. Det jag känner är bara att det kommer bli jobbigt, för vill visa respekt åt den mindre rädda hunden genom att hålla min på avstånd, men det är svårt. Han tycker det är kul med kompisar och såfort man släpper han ur sikte vill han gå fram.. Vill inte heller lämna min hemma, finns det något man kan göra??

Annons:
Herveaux
12/19/19, 8:36 AM
#1

Kan Havanaisen få en fristad i en hage gjord av kompostgaller och du hålla din hund kopplad eller under sådan uppsikt att din inte går fram till hagen?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lussan20
12/19/19, 8:50 AM
#2

Jag tycker inte stora trygga hundar ska behöva utstå småhundars anfall. Bor själv i ett område med många hundar och detta problem uppstår så gott som varje dag.

Man ska inte alltid som ägare till små hundar räkna med att den större hunden är så samlad att den tar dessa fräcka påhopp och anfall.

Håll hundarna åtskilda, den anfallande hundens ägare får ta ansvar för sin hund naturligtvis och låt inte din hund utstå detta.

Stäng in dom i omgångar. Så varje hund får släppa kontrollen, tex en timme var. Håll din hund nära dig och om den lille närmar sig säg till ägaren-kan du ta din hund nu- jag vill inte utsätta min hund för påhopp- så överlämnar du det till hundens ägare som har problem. Såg en tax som flög i en stor hund som skällde ifrån, då fick den hunden som förväntades hålla sig lugn reprimand. Helt fel i mina ögon. Lycka till, stå på dig att din hund ska slippa detta då ni ses…Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: