Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 934 ggr
fancie-
12/17/19, 9:39 AM

Ensamhetsträning

  • Min valp är nu 6 månader och det som hon finner svårast är att vara ensam, helt förståeligt men jag vill ju att hon ska tycka det är ok. Om hon är lite trött och rastad kan hon gott vara ensam i ca. 2 timmar, men hon kan gnälla en stund (haft kontakt med grannar som hört när de gått förbi min lägenhet). Jag har alltid lämnat henne i badrummet för att hon ska känna sig mer trygg och inte stressas av saker utanför fönstren, minska på saker som hon skulle kunna ha sönder, samt inte störa grannarna. Nu har jag dock upptäckt att hon inte verkar gilla badrummet, hon är mycket lugnare när hon lämnas i t.ex. vardagsrummet vilket jag prövat kortare stunder kvällstid. Har golvvärme i badrummet, kanske hon får för varmt? Härom kvällen när vi båda var i badrummet, duschade tassar mm. märkte jag att hon blev flåsig vilket hon aldrig blivit innan förutom om hon sprungit och lekt massor.

  • Nu är det ju också oftast så att jag behöver lämna henne på morgonen, vilket egentligen inte alls är optimalt då hon är utvilad från natten. Borde jag ändra på mina sovrutiner och stiga upp rejält mycket tidigare för att t.ex. gå en längre promenad och ge henne lite hjärngymnastik innan hon lämnas? 

  • Är ledig nu (studerar annars) och idag lämnade jag henne i badrummet medan jag själv gick till vardagsrummet, stundvis gnällde hon under ca. 30 min, sedan verkade det som att hon la sig på sin bädd och då gick jag och släppte ut henne. I skrivande stund sitter jag i köket och hon sover lugnt på soffan i vardagsrummet (ser mig inte) med kompostgaller i dörröppningen. Hemma annars följer hon mig ibland när hon vill se vad jag gör, men hon följer mig absolut inte slaviskt hela tiden, kan bra leka eller vila i ett annat rum.

  • Har ni råd för hur jag ska fortsätta träna henne så hon kan vara ensam längre stunder? Jag har själv tänkt fortsätta träna henne nu under jullovet fast jag är ledig och skapa fasta rutiner så det blir lättare, och kom på att det kanske är bra att börja träna i vardagsrummet för en ''nystart'' då hon ändå verkar tryggare där. Våra rutiner har kanske inte varit dem bästa på senaste tiden och det kan nog vara en orsak till varför det inte gått sådär jättebra.

  • Försökte tala med några andra valpägare i hundrastgården vars valpar i samma ålder som min nu är ensamma en hel 8h arbetsdag :( För det första känner jag ju att det är väldigt länge för en valp/hund men för det andra känner jag mig lite misslyckad som har en valp som gnäller fast hon inte är ensam i närheten av så länge.

Hoppas någon orkade läsa! (Tänk om man skulle skriva skolarbeten såhär snabbt😉)

Annons:
Hornslandet
12/17/19, 10:56 AM
#1

Jag tycker det låter helt sjukt att lämna sin 6mån valp i 8 timmar medans man går till jobbet. 

2 timmar är JÄTTELÄNGE. Dvs, det är i den storleksordningen att det inte längre spelar så stor roll med en timme hit eller dit, min hund märker nog ingen just skillnad på om jag är borta 1,5 eller 3,5h. När han var 6 mån klarade han inte 30 sekunder, han var sen i utvecklingen så att säga.. Han skällde nonstop och slutade INTE, oavsett tid.

Tycker du ska lugna ner det hela och stressa mindre. Din valp är fortfarande liten, det är bra att den verkar klara det hela så bra men riskera inte saker och ting genom att pressa den för mycket.

Personligen insåg jag att detta med att träna valpen att vara ensam i ett särskilt rum etc inte spelade roll för oss. Den riktiga ensamhetsträningen var att gå ut, hemifrån, på riktigt. Att träna min hund att ligga själv separerad från mig i hemmet var en annan sak (som vi också gjort, och som löst sig automatiskt iom att han blev lite äldre).

Om jag vore du skulle jag fokusera på att vänja valpen vid att du kommer och går och att den är ensam ibland, och att det är helt naturligt. Inte på hur lång tid du kan vara borta, för blir hunden trygg i att vara ensam så spelar tiden inte så stor roll sen. Så jag hade hittat saker att göra där jag måste gå hemifrån. Gå till affären ofta och handla lite så du måste dit snart igen. Gå och ta en fika nånstans. Släng sopor och hämta posten. Ta en kort joggingtur. Osv. Så det varierar mellan en minut och en timme, whatever. Bedöm och se hur hunden klarar det.

Och rasta den alltid innan du går, IMO. Det är då även lätt att få en rutin som hunden förstår. Jag tex rastar min hund, går in, häller upp nytt vatten, eventuellt mat om det är dags, går på toa (måste oftast iaf tvätta händerna innan jag går). Tar på mig ytterjackan igen, säger "stanna" och pekar, går ut och låser dörren. Det har han lärt sig känna igen tror jag. Ju längre jag ska vara borta desto mer ser jag till att han är minst ordentligt rastad - helst fått sig lite träning av nån sort så han riktigt kan vila ut själv.

fancie-
12/17/19, 11:12 AM
#2

Ja, jag håller med om att det är sjukt att lämna valpen i 8 timmar :( Vill förtydliga att det inte är något jag ser upp till eller har som mål. 

Jag brukar gå till affären, tvättstugan, ut på stan en kort sväng t.ex. för att lämna henne och då har det inte verkat vara några problem. Så vi får väl fortsätta med det. Jag vill inte stressa med det för jag vet att det är då det skiter sig. Någon gång när hon varit påväg att följa med mig ut t.ex. när jag ska till tvättstugan har jag sakt typ: ''du får vänta här''. När jag då kommit in igen har hon stått på exakt samma plats som när jag gick🤪 och tittat på mig med lätt viftande svans som att ''matte du sa ju vänta, så här står jag''.

Hornslandet
12/17/19, 1:25 PM
#3

Tycker inte det gör nått att hon står och väntar vid dörren när du är ute en kort stund heller. Det gör min hund nu också om jag går ut nån minut med sopor/fixa post.. Särskilt om han inte är så trött. Men går det längre tid så går han och lägger sig.

Tycker du gör rätt, fortsätt så. Med kanske undantaget att 2h är för länge, särskilt om du märker att hon skulle gnälla/skälla mer. I det stora hela tror jag det bara behövs lite mer ålder på henne och fler repetitioner att vara ensam, så ska det säkert gå fint!

Elsis matte
12/17/19, 8:01 PM
#4

Badrummet brukar vara det rum hunden känner sig minst trygg i, och om hon dessutom tycker att det är för varmt tycker jag verkligen inte att hon ska stängas in där! Min erfarenhet är att hunden blir tryggare om den lämnas i sin "vanliga" miljö (vi spenderar rätt mycket mer tid i soffan än på toa) och har tillgång till de vanliga rummen.

fancie-
12/17/19, 8:32 PM
#5

#4 Ja men exakt, det är ganska onaturligt egentligen att bli instängd i badrummet.. Men tror jag behöver avgränsa så att hon endast är i vardagsrummet.

Hornslandet
12/17/19, 10:03 PM
#6

Verkligen, skippa badrummet IMO. Dessutom är det väldans lyhört därifrån in i andra lägenheter. Varför inte bara testa låta hunden ha tillgång till hallen och vardagsrummet tex? Stäng dörren in til övriga rum, så minskar du ytan för hunden men slipper "stänga in" hunden nånstans när du ska dra hemifrån.

Annons:
CayKantos
12/18/19, 9:20 AM
#7

Jag stängde en gång in min apa i sovrummet på andra våningen för där hade han bra utsikt och det var en trevlig plats typ. Men när jag kom hem lpg han i hallen 😂 ngt sa mig han föredrig att ligga där och sen dess har jag alltid haft han i hallen. Jag har lärt att han gärna vill kunna ha kontroll över situationen och beta och kolla vem som kommer och går :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

fancie-
12/18/19, 9:28 AM
#8

#6 Min lägenhet är i princip en lång korridor hall/kök rakt in, sedan är dörrarna till bad-, sov-, och vardagsrum längs högra väggen. Tänker bara att det hörs en del från trappuppgången i hallen och vill hindra henne från att stå där och skälla eller att hon blir otrygg. Hade det tro varit en ide att lägga kompostgaller en bit in så hallen ändå är lite avskild?

Hornslandet
12/18/19, 9:34 AM
#9

#7 Så är min å, han blev inte alls lugn om han inte nådde ytterdörren. Sen började jag låta honom göra det, då gick det mkt bättre! Han har liksom i generna att ha koll på dörren där folk kommer och går, det har jag märkt överallt.

#8 Förstår! Personligen tycker jag inte det är ett problem om hunden kan ligga vid ytterdörren. Det är inte alls givet att hon kommer stå och skälla där för att folk går i trapphuset. Jag har själv gjort så att när jag går hemifrån stänger jag till badrum, sovrum och har ett "baby-galler" som jag stänger till köket. Då kommer han åt de rum han alltid är i med mig annars = vardagsrummet och hallen. Han ligger ofta och trycker mot ytterdörren både när jag är hemma och när han är ensam, men han skäller inte på folket som går förbi 1 meter utanför dörren i trapphuset.

Jag tror hundar lär sig känna igen ljuden/dofterna på folket som bor i huset. Annars kan jag inte förklara varför min hund kan (väldigt sällan) voffa till på att nån kommer in i trapphuset (när jag är hemma), men bryr sig inte ett dugg 99% av gångerna trots att de kan föra ett jäkla oväsen. Tom med hundar som bor i huset som skäller i trapphuset bryr han sig inte alls. Jag är rätt säker på att han voffar till när nån ny person, nån kompis eller familjemedlem till nån som bor här kommer över. 

Med det sagt, när han var 11 månader gammal hade han en fas när han MEGALARMADE på att folk kom in i trapphuset. Men jag körde konsekvent med ett lugnt "de får vara där, jag vet redan" och sen växte han ur det nån månad senare. Så sånt kan hända på vägen till vuxen hund :P

fancie-
12/18/19, 9:55 AM
#10

#9, Ah okej men jag ska testa så! Hittils har hon ju varit där just när jag varit korta stunder (t.ex. till tvättstugan) och ska prova rigga webbkameran nästa gång ;)

Hornslandet
12/18/19, 11:22 AM
#11

#10 om du tycker hon verkar lugn när du gått de korta stunderna så tycker jag inte man måste anta att hon inte skulle vara det när du utökar tiden :) Detta med att skälla på ljud i trapphuset har nog min hund aldrig gjort när jag var borta (vad jag vet), men däremot när jag varit hemma. Många hundar larmar ju, han vill tala om för mig att det är nått. När jag inte är hemma så finns inte det syftet, liksom..

fancie-
12/18/19, 11:36 AM
#12

#11 Ja precis, när jag är hemma kan hon ibland skälla 1-2ggr om det t.ex. är någon som pratar utanför dörren, morra lite men ger sig ganska snabbt.

Upp till toppen
Annons: