Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1264 ggr
FEI
2019-12-17 08:51

Aktiviteter med sällskapshund

Hej! Går i planeringsstadiet vad det gäller att skaffa hund. Har tidigare enbart haft stora brukshundar och två JRT. Men barn i familjen och inte fullt så mycket utrymme för aktivering får jag välja en mindre krävande ras. Rent praktiskt är det också smidigare med en liten hund. Det är en glad, social och positiv hund jag är ute efter. Har fastnat för rasen Shih tzu vars päls påminner mycket om Beardisen och jag älskar verkligen pälsvård. Dessutom verkar de vara trevliga och tillgängliga hundar som överlag fungerar bra i familj och ute i samhället. Hittar egentligen ingen information om vilka aktiviteter man kan ägna sig åt med en Shih tzu utan det står mest att den inte kräver mycket motion och är nöjd att bara vara med sin familj. De uppfödare jag frågat har blivit lite fnissiga när jag frågar hur de aktiverar sina hundar. Utställningar och promenader verkar vara det som regerar. Så om jag vill träna rallylydnad, spår, NW, kantarellsök, ha en kompis som orkar hänga på ett par km med cykel eller kickbike, vandra i skogen med tältövernattning osv samtidigt som jag har en familjehund som kan hänga med överallt, inklusive ridträning, fotbollsträning, familjeutflykt till djurparken, husvagnssemester, julfirande och som inte fäller päls på mitt kontor- är Shih tzu helt fel då?

Annons:
Jojaton
2019-12-17 09:04
#1

Med tanke på att de är trubbnosiga är väl löpturer med cykel kanske inte den bästa aktiviteten. Jag är inte jättebekant med shi tzus men har fått för mig att de kan vara ganska envisa och svårmotiverade, kan ha fel dock! Har du kikat på bichon? Har en klubb- och träningskompis som föder upp havanaiser och hon tränar och tävlar ganska aktivt i agility med dom. De är roliga att titta på och verkar rätt enkla att träna - hänger med på allt med glädje men kräver inte att man gör massa saker utan nöjer sig om det bara blir promenader ett tag. Behöver också en hel del pälsvård om man håller pälsen lång.

Johanna - Instagram

Majken!
2019-12-17 09:05
#2

Med dina krav hade jag istället tittat på en pudel, de är positiva till aktivitet. Min erfarenhet av shih tzun är att den allra helst sover, lite som en katt.

FEI
2019-12-17 09:23
#3

Jag har kollat på bichon, men finner utbudet väldigt skralt. Vi kan inte skaffa en valp och det är väldigt få vuxna individer som omplaceras. Pudel har jag också varit inne på men fastnade lite mer för Shih tzu pga pälsen. Men pälsen inte vara avgörande i valet av ras. Att den inte fäller är dock något som inte går att tumma på, för annars kan jag inte ha hunden med på jobbet. Även Dvärgschnauzer har jag funderat på i många år. Rasen har alltid funnits i familjen och bland vänner/bekanta. Väldigt lagom på många sätt. Hade dessutom passat bra då katterna behöver förstärkning i kampen mot skogsmössen ☺️ Pälsen är härdig mot smuts och vatten och det är ett stort plus när man bor på landet som vi gör. Just den här årstiden är det skitigt ute.

ipopuma
2019-12-17 09:36
#4

Vill du ha en liten hund skulle du kanske kolla in dvärgshnauzer? En hund som säger ja till in princip allt. De har en sjuuuukt bra nos du som vill hålla på med nossportet Dansksvensk är kanske också något. Mycket hund i ett litet format men ändå behändiga.

FEI
2019-12-17 09:45
#5

DSG är trevliga hundar men fäller tyvärr. En DS har ju egentligen allt vi söker i en hund. Att jag fastnade för Shih tzu var deras sociala egenskaper och pälsen. En DS är generellt lite mer reserverad och har betydligt mer skärpa, vilket egentligen inte alls behöver vara en nackdel.

ipopuma
2019-12-17 09:53
#6

#5 de är väldigt tillgivna sin familj men absolut de har den "schnauzriga" attityden. Men de är såååå enkla! Haft 3 st. Och de kan umgås med vem som helst, kan följa med var som helst och är bara så chilla och glada med allt. De vi har haft lite supersociala mot familjen men har varit likgiltig mot främlingar. (förutom en som ÄLSKADE barn) Väldigt skönt faktiskt, mina har knappt någon jaktinstinkt (eller bara mot möss osv i o med är en gammal råtthund). En hund som vill ligga nära o följa med på allt.

Annons:
Hornslandet
2019-12-17 10:47
#7

Detta är inte riktigt min bild av dvärgskägg att de är reserverade - verkligen ALLA jag träffat (och de två jag haft) har älskat alla främlingar, nästan lite väl mycket. Håller med om att det är en ras som skulle passa er, man kan definitivt träna allt med dem. De är pigga och konditionsstarka, dessutom tåliga enl min erfarenhet. Mycket potential i litet paket, men verkar också vara nöjda och glada som ren sällskapshund (fast jag tycker de förtjänar mer aktivitet än så!). 

Jaktinstinkt har ju vissa. En jag kände klippte tom en levande fågel, han var bra kvick.. Däremot var det som #6 mest mot smådjur vad jag märkte, inte så han satt iväg efter rådjur. Bra och funktionell päls, kan klippas om man inte orkar att göra "rätt". 

Tror en DS som får hålla på med nosarbete och springa med på löp/cykelturer skulle ha ett superfint liv och må jäkla bra.

Lona
2019-12-17 14:05
#8

Jag tänker såhär: om du är van vid brukshundar och JRT och trivs med hundar som är mer lite mer kavata och som tar för sig så kommer du förmodligen att tycka att en shih tzu är ganska tråkig. (Förutom att den är trubbnosig och dessutom har ett speciellt rörelsemönster som inte alltid är så funktionellt för jogginrundor, cykling etc.) Vill man ha lite av den kaxigare mentaliteten än vad en utpräglad sällskapshund har men ändå inte behöva aktivera lika mycket som en bruksras så tycker jag att både dvärgschnauzer och några av de lite enklare terrierraserna passar bra. Robusta både fysiskt och mentalt vilket åtminstone jag uppskattar. Om man vill kika på uppfödare/linjer som är mer inriktade på mentalitet än utställning och på att hundarna ska gilla att jobba lite lagom så tror jag att dvärgschnauzer ligger bra till. Möjligen skulle borderterrier kunna vara ett alternativ. Jaktlusten finns där förstås, men de jag känner går att styra upp någotsånär. Dock har de intresse även för klövvilt men det är rena jaktlinjer, vet inte hur andra är med den biten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sunflower_
2019-12-17 15:26
#9

Av dom små sällskapshundarna som finns tycker jag shih tzu känns som en av dem mer begränsade raserna rent aktivitetsmässigt. Kortnosig, korta ben, lång rygg och bara generellt väldigt oatletisk samt inte heller så lättmotiverad och samarbetsvillig. Har en kompis som har en shih tzu och vet att den hunden tex blir väldigt påverkad av värmen pga trubbnosen och har ögon som står ut väldigt vilket såklart inte är hälsosamt. Bara genom att välja tex en Malteser eller Havanais tror jag du får en hund som passar dig mycket bättre. Annars håller jag med om dom andra raserna som rekommenderats!

Retriever456
2019-12-17 23:36
#10

Jag tycker att pudel skulle passa väldigt bra! Pälsvård är det ju där med och de fäller inte. Väldigt behändiga och vill vara med på allt! Har själv en dvärgpudel.

FEI
2019-12-18 20:15
#11

Någon Shih tzu lär det inte bli 😁 Är hundvakt till sambons morbrors Kelpie under några dagar framöver. En äldre herre men fortfarande så pigg och fräsch. Inser ju att jag skulle bli galen om jag skaffade mig en hund som inte är så där kvick, alert och förig som jag verkligen uppskattar i en hund. Tyckte ju till och med att senaste Schäfern var väl slö och trög i träningen. Lite dåligt med fokus och uthållighet när det gällde söket och finslip på lydnadsmoment. Jag vill ha det där explosiva, uthållighet, jäklar anamma samtidigt som hunden är ganska mild och mjuk i sin personlighet. Gärna i mindre format. Är ju inget problem här hemma i vardagen men jag tänker att det blir lite väl mycket med 3 barn, två vuxna och en stor hund som ska samsas i en husvagn 3 veckor varje sommar. Tycker att det är så himla svårt. Lägg då till att en valp inte är aktuellt för oss och att en eventuell omplacering ska fungera i barnfamilj där också katter bor. Mission impossible 🤔

Lona
2019-12-18 20:30
#12

Faktiskt tar min labrador "mindre" plats i husbilen än cairnterriern, Labben ligger still och kollar läget medan cairnen snor runt fötterna på en och ska kolla vad man håller på med.😃

Jag tror fortfarande på dvärgschnauzer eller borderterrier om du vill ha en hund som inte fäller.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

FEI
2019-12-18 20:39
#13

Ja, DS ligger väldigt bra till på ”önskelistan”. Det är inte mycket jag känner att jag skulle sakna i en DS. Hur petig bör man vara i valet av kön? Möjligt är att jag vill ställa ut hunden någon gång. Då faller kastrerade hanar bort. Grannarna på andra sidan gärdet har en labradortik som löper regelbundet. Tycker att det är väldigt drygt med hanhundar som påverkas av löptikar och matvägrar, sitter vid dörren och gnäller och får ludd i öronen. Då är en tik säkert lättare att ha hemma. Samtidigt är det ändå ett par km till grannen och vi möts aldrig ute efter grusvägarna. Det är väl mer om det doftar väldigt gott och det kan ju en hanhund känna av på lååånga avstånd.

Annons:
Jojaton
2019-12-18 21:21
#14

Jag har en (sheltie)hane och bor mitt i en hundtät stad, har aldrig märkt på honom att det finns löptikar runt om. Självklart märks det om man går promenader ihop med eller träffar löptikar, men inte annars. Och så länge de inte är i höglöp kan jag säga åt honom att låta dom va. Man kan fråga uppfödaren om hur könsdriften ser ut i linjerna, har hanarna problem med att bo nära löptikar eller har tikarna problem med skendräktigheter? Har ni ingen särskild preferens hade jag gått på individ istället :)

Johanna - Instagram

ipopuma
2019-12-18 22:08
#15

#13 tror faktiskt att tikarna i DS är generellt enklare 😊

Hornslandet
2019-12-18 22:29
#16

Min hane har gått bananas 2 gånger pga löptik (ylar och vill ut), men jag tror det då var en tik som bor i samma hus som oss som löpt. Självklart är det MÅNGA fler tikar i området, varav alla löper då o då..och det har jag aldrig märkt nått problem av.

Tycker inte du ska basera valet av kön på detta med löptikar. Tikar kan ju ha sina egna problem med sina egna löp också.

FEI
2019-12-20 12:07
#17

Av de hundar jag haft var två hanar riktigt påverkade av löp. En lärde sig att låsa upp dörrar och ta sig ut. Fick hämta honom 7 km bort hos en löpande tik. Den andre var väldigt ljudlig när det löptes i grannskapet men ute gick det att styra upp med ren lydnad. Tikarna har varit ganska opåverkade. Kan inte påstå att jag föredrar det ena eller det andra utan det hänger mer på hur individen är i övrigt. Min andra hälft röstar på JRT för de ja hade var ju så lydiga och snälla. Och jo, de var ju det. Första tog jag som valp och hon var drömhunden från start. En kompis tog en tik ur samma kull men hade väl någon förhoppning om att hunden skulle nöja sig med promenader. Den hunden flyttade hem till mig när hon var 1 år och då blev det en annan hund efter lite jobb. Var ofta hundvakt innan hon flyttade hem så jag visste att det fanns potential och att de problem som fanns var ägarrelaterade. De var reg i JRTC och ur jaktlinjer och av en helt annan kaliber än en SKK- reg som från show och sällskapslinjer. Han förstår inte riktigt skillnaden. Jag är rätt dåligt insatt i uppfödare och linjer när det kommer till SKK- reg men har hört att det förekommer stora variationer och alla uppfödare avlar inte med hälsa och mentalitet som prio 1. Försöker förklara för honom att de två jag hade kan närmast jämföras med morsans malle av de hundar han känner till. Kort stubin, handlar innan man tänker och går från 0-100 på 0,4 sekunder ungefär. Krävs enormt mycket och jag tycker väl kanske inte att hans ambitioner stämmer överens med att skaffa en JRT. Han vill enbart ha hund som sällskap och fotvärmare. Är noll intresserad av promenader och aktivering så hela den biten faller på mig vilket jag inte har något emot. Men nu måste allt sådant oftast ske i kombination med att barnen är med. En DS är lite mildare och där har jag större koll på uppfödare och linjer vilket innebär en större trygghet. Hans argument till att välja annan ras framför DS är att de är fula 🤔 Och jag tycker att de är riktigt snygga samt funktionella! Dessutom fäller de inget. Mina JRT fällde visserligen inte heller så länge jag trimmade regelbundet men om jag slarvade och drog ut på det var det vita strån överallt. Jag skötte trimningen själv. Är det lätt att lära sig på DS också?

Hornslandet
2019-12-20 12:20
#18

Tror inte du behöver vara orolig alls för pälsvården på en DS, särskilt inte när du trimmat hundar förut! Låter som ett mycket säkrare val än en jakt-JRT för era ändamål.

Angående att din snubbe tycker DS är fula, det tror jag du lätt kan avhjälpa genom att ta med honom till nån bra uppfödare så han får träffa några, de brukar ju kunna vara rätt charmiga ;) Du får påtala hur coolt det är med en hund med skägg! Och att ni då kan döpa den till nått gubb/gumm-namn såsom Gösta, Rune, Elsa, Signe!

Upp till toppen
Annons: