Annons:
Etikettvalpar
Läst 996 ggr
Retriever456
2019-12-15 22:50

Valp gillar inte promenader?

Hej! 

Jag har en valp på 3 månader, vi hämtade honom när han var närmare 10 veckor.  Jag vet att valpar inte ska gå riktiga promenader bara små. Men vi försöker ju att miljöträna honom o vänja honom med promenader och upptäcka området lite. Men, han vill verkligen inte gå. Varenda steg på promenaden måste man locka med godis och lek, i början funkade det att gå normalt och han tyckte det va jätte kul men nu är det bara tvärt nej. Han börjar gny o känns orolig o drar hem, när vi släpper kopplet lite o springer åt andra hållet o försöker vara lite intressanta börjar han bara gå hem på egen hand. Det är jätte jobbigt då vi verkligen måste börja miljöträna honom i stan och sånt snart men det går ju inte nu när han inte ens vill gå runt i lugna villaområdet liksom.

För övrigt är han jätte glad och känns super säker i sig själv.

Har ni några tips på hur man kan göra eller vad det kan vara som orsakar detta?

Annons:
Sunflower_
2019-12-15 23:37
#1

Jag tänker att ni inte behöver göra det till ett så stort problem. Det kan ju vara flera saker som påverkar, tex vädret och så. Det enda jag tänker är att det kan skapa ett problem är att valpen lär sig att den kan vägra gå för att få godis och gull. Ni kan ju miljöträna valpen i form av att bära med honom och sen sätta er på ett ställe och bara ta det lugnt, leka med honom osv. Går ju att ta med honom till stan då ifall man orkar bära honom. Så han vänjer sig vid nya miljöer ändå. Vad är det för ras, vissa kan ju vara knepigare än andra?

Retriever456
2019-12-16 00:08
#2

#1 tack för tipsen! Han är en golden/flatcoated retriever valp, känns som han inte borde vara så knepig.

Changrila
2019-12-16 06:14
#3

Ni måste verkligen inte börja miljöträna honom i stan nu, framförallt inte med tanke på att han inte är trygg och glad på era vanliga promenader. Ta det lugnt med er valp. En sak i taget. Hur långt går ni innan han vill hem?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ipopuma
2019-12-16 06:20
#4

Det kommer lösa sig naturligt sedan han bli äldre. Ta det lugnt med honom ❤️

Retriever456
2019-12-16 12:26
#5

#3 Nej precis nu känns det inte som att det är läge längre, dock så måste han börja följa med till jobbet i januari o min mamma och bonuspappa jobbar i stan. Men vi tar det sakta och börjar med ställen som bara har lite mer folk o action, och sen ökar sakta där ifrån. Ibland går han några steg utan för grinden och sen är det stopp och ibland är det stopp redan från början.

#4 Ja precis har oxå tänkt på det, det kommer komma naturligt sen eftersom när han blir äldre kommer han vilja röra sig mer.

En sak jag tänkt på att det kan vara, han har blivit skälld på två gånger av två hundar. En gång precis utanför oss och en gång en liten liten bit bort ifrån vårt hus. Om det skulle va det, hur ska man då få honom att känna sig trygg igen, han har ännu inte hälsat på någon hund då vi vill vänta på att han ska ta sina sprutor (vilket han gör på onsdag) och sen har vi bestämt träff med en 4-5 månaders valp som första hund att träffa) Kanske han känner sig tryggare o inte blir lika rädd när hundar skäller mot honom efter han faktist fått hälsa på några hundar?

Upp till toppen
Annons: