Annons:
Etikettbeteende
Läst 1003 ggr
Grejte
12/15/19, 7:47 PM

Ny hund "bossar runt" de gamla

Hej hej,

Vi har för tillfället två hundar i hushållet och en tredje(kom hit för 2 veckor sedan) är här på obestämd tid. Kan vara 1 månad eller 1 år.  Hundarna kommer benämnas som Valpen, Äldre hunden och Nya hunden.  Nya hunden har en del resursförsvar och annat som går ut över våra andra hundar och jag har ingen aning om hur man hanterar just sånt här. Nya hunden sover alltid i soffan på nätterna och de brukar även valpen göra. Men nya hunden kan ibland morra så fort valpen närmar sig soffan. Valpen blir ledsen och lite skraj och går därifrån. Soffan är stor så de får båda lätt plats där med gott om utrymme emellan. Jag har vaknat en hel del sen nya hunden kom hit av att hon skäller på någon av våra andra hundar just eftersom de är nära soffan. Men hon har också sovit fint flera hela nätterna med valpen i soffan.  Är enda lösningen att ta bort nya hundens tillgång till soffan? Hur gör man det enklast isåfall? Jag känner att problemet bara kommer flyttas över till något annat - troligen en hundbädd - om soffan försvinner. Då kommer nya hunden morra så fort någon av hundarna går i närheten av hundbädden. Vi bor inte så pass stort att det finns masssor av omvägar att ta. Vad gör jag? Går detta "vaktande av plats" att träna bort?

Andra problemet är att hon ofta gör små utfall mot vår äldre hund inomhus. Det handlar om att han typ legat i ett annat rum och kommer sen in i vardagsrummet där hon är. Hon kan börja morra på honom när han är 8 meter bort.  Om han kommer nära där hon ligger blir hon riktigt sur.  Det händer alltid när hon ligger någonstans.  Och hon ligger alltid kvar.  Hon var lite likadan mot valpen när hon kom hit men  sen har dom lekt ihop massor och blivit kompisar. Hon kan absolut vara hård mot valpen men hon tolorerar valpen ofantligt mycket mer än äldre hunden. Äldre hunden leker inte och viftar inte på svansen eller slickar - ger henne ingen direkt bekräftelse - så bästisar kanske de inte blir.. men hur får jag henne att acceptera äldre hundens närvaro mer? 

De två hundarna vi har sedan innan gillar inte konflikter så när nya hunden säger åt dom så blir dom nedstämda, lite rädda och ibland lämnar rummet. Vilket är skittråkigt.. tror ni att detta går att lösa? Någon med erfarenhet av liknande situation? Vi vill inte att våra två andra hundars liv ska försämras bara för att vi ville hjälpa en hund att få ett tillfälligt hem. 

Obs: Är  medveten om att "bossa runt" kanske inte är den rätta termen så häng inte upp er på det.

Annons:
JoannaLi
12/15/19, 8:46 PM
#1

I allmänhet, plocka bort alla förmänskligande termer, såsom sur, ledsna osv. Det gör det lättare att se vad som händer. Hon har ett resursförsvar av sina liggplatser. Dina hundar som du haft längre respekterar hennes resursförsvar, enligt vad jag kan läsa, på ett väldigt korrekt sätt. Jag ser inte problemet? Se till att de andra har gott om liggplatser utöver där hon ligger, så är det ju lugnt. Hon har en rätt att inte vilja dela med sig av sina liggplatser, och så länge hon bara försvarar där hon är så är det väldigt lätt för dina andra hundar att respektera det. Med tid och ökat förtroende till de andra hundarna så kan hon börja låta dem komma närmre, men det är inte säkert. Jag hade berömt dem alla för ett sunt hundspråk, och köpt fler bäddar.

Grejte
12/15/19, 10:10 PM
#2

#1 Jag har också tänkt så, att hon har rätt att säga till.  Men sen får jag dåligt samvete när våra hundar inte vill eller vågar vara i samma rum som henne och när hon säger till den andra hunden så fort han kommer in i rummet och är 10 meter bort. Alltså inte nära hennes liggplats. Men jag ska ta in det du skriver och ha is i magen och förhoppningsvis släpper hon lite på avståndet :) Tack för ett bra svar!

Semlalatte
12/15/19, 10:25 PM
#3

Hur länge har Nya hunden varit hos er?

JoannaLi
12/16/19, 8:02 PM
#4

#2 ja det är väl såklart lite tråkigt, men man får helt enkelt försöka ge de andra hundarna möjlighet till samma nivå av det de söker på andra sätt. Det jag däremot skulle passa mig för är om hon resursars så mycket att din äldre hund inte får komma in i rum där både du och tiken är. Jag anser inte att hon har rätt att hålla de andra hundarna ifrån dig, bara sig själv. Så är du där inne när hon inte släpper in den andra hunden, så hade jag gått ut och spenderat tid med hunden som inte blev insläppt, eller försökt placera dig och henne på ett sätt som gör att de andra hundarna kan komma åt dig, utan att göra henne upprörd. Men som sagt, så länge de andra hundarna respekterar hennes resursförsvar så borde hon kunna lugna sig med det.

gun92884
12/17/19, 2:46 PM
#5

Jag undrar om hon kan ha ett hälsoproblem? Hur gammal är nya hunden? Kan hon ha arthritis så hon är rädd att de ska stöta emot henne? Vår Callista (@RB 8/2019) hade arthritis i bakbenen och innan vi fick till medicin som hjälpte ordentligt, kunde morra till ordentligt om hon kände att någon kom i närheten av henne när hon låg och vilade. Glöm inte att hundar pratar inte 'vårt' språk och morrning är bara en av deras sätt att tala om att något inte stämmer. Att de andra hundarna lyssnar och lyder är inte onormalt utan helt som det ska vara, eftersom de tyder tecknen som hon ger.- Om en hund uppträder som en bully - det är annorlunda. Men i sådant fall morrar de inte bara när de ligger någonstans utan då är det pågående hela tiden och något som husse och matte måste forska ordentligt för att hitta orsaken och hur det kan klaras upp. Även om det inte är särskilt roligt att veta så är det inte alltid alla hundar som kan bo snällt tillsammans … och då får man acceptera detta. Jag arbetar med Airedale Rescue och skulle gärna ha fosterhund men se det vill INTE Winnie (Windsor), även om BigBoyHarry skulle väldigt gärna ta emot en tillfällig besökare som lekkamrat.

Semlalatte
12/18/19, 7:50 PM
#6

Precis som med allt annat beteenderelaterat behöver du först komma underfund med orsaken bakom. Är hon territoriell eller har hon bara mycket integritet? Baserat på vad du skriver tänker jag att jag hade tagit ner henne från soffan och hänvisat henne till en egen bädd istället. En ”safe zone” där hon lär sig att hon får vara ifred, utan undantag. Jag hade inte varit okej med att en ny hund kommit in i min flock och omedelbart börjat göra anspråk på vårt gemensamma utrymme.

Annons:
Upp till toppen
Annons: