Annons:
Etikettbeteende
Läst 1571 ggr
ipopuma
2019-12-15 16:52

Varför gillar hundar Att bli klappade?

Som rubriken säger, varför gillar hundar Att bli klappade? Har inte letat själv efter en artikel, men är det någon som vet en artikel, undersökning etc, som besvarar på frågan?

Annons:
LBB
2019-12-15 16:58
#1

En normal hund som inte fått dåliga erfarenheter av människor är avlad så att den söker mänsklig kontakt. Undantag finns naturligtvis. De raser som är framavlade för det motsatta. En del herde o vakthundsraser ex.

Vi människor har haft hundar på gårdar o gods i årtusenden. De hundar som uppfört sig + att de presterat, har man behållit. Den hund som oprovocerat "nypt till ägare eller grannar har man helt sonika nackat och grävt ner. Alltså har bara de hundindivider som söker sig till oss, tillåtits att få valpar.

Herveaux
2019-12-15 17:13
#2

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2019-12-15 18:37
#3

Har ni tänkt på att hundar inte klappar tillbaks? En del kan trycka huvudet eller kroppen emot en eller lägga en tass på armen. Lägga sig i knät förstås.  Men de gör ingenting aktivt liksom, som katter gör. Den del slickar ju, men långt ifrån alla. Katter stryker sig ju mot en och en del kan vara väldigt aktiva med tassarna. Det tycker jag är konstigt.

Hornslandet
2019-12-15 18:40
#4

#3 Tror det är vi som fått för oss att man måste "klappa".  Går ju oftast lika bra att man håller lugnt eller stryker hunden, bättre tycker jag!

Det finns dock hundar som är rätt "aktiva" så, som åmar och har sig!

Turast
2019-12-15 19:03
#5

#3 min aussie kan klappa och krama på eget initiativ när jag är ledsen. Hon tar tassen och sitter och tar den på mig, börjar jag klappa henne då så fortsätter hon "klappa" med sin tass. När hon kramar sätter hon tassarna på mina axlar och gosar in nosen i halsen på mig eller sitter med pannan mot min panna ❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jojaton
2019-12-15 20:10
#6

#3 Min hund stryker sig ofta längs mina ben, och är väldigt pussig ( = slickar en i ansiktet, eller på armarna) när man klappar honom 😊

Johanna - Instagram

Annons:
CayKantos
2019-12-15 21:14
#7

Min hund gillat att ligga med tryck mot mig men uppskattar ej klappning. Han har helt enkelt ett välsigt stort eget space. Har han haft sen valptid.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LBB
2019-12-15 21:32
#8

De flesta hundar gillar kroppskontakt, prova med att lägga dig på golvet hos en vänskapligt sinnad hund..de brukar bli överlyckliga.

Turast
2019-12-15 22:13
#9

#4 för mig är klappa att stryka, hur menar du att man gör när man klappar?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
2019-12-16 08:53
#10

#8 nej tack… Min hund är en slickomania, inget jag vill delta med. Visst han kan gosa men han föredrar bara att ha ett tryck (från mig) eller ligga för sig själv. Vem är jag som ska tvinga han till annat?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LBB
2019-12-16 08:58
#11

#10 vem har talat om tvång? bara du!

Hornslandet
2019-12-16 08:59
#12

#9 så som så j-a många människor gör. KLAPP KLAPP KLAPP UPPEPÅ HUVUDET HEJ HUNDEN. Okej, ursäkta, men jag stör mig på det.

#8 Överlycklig? Mja.. Men söker kontakt, ja, det är vanligt. Min hund går fram och nosar på mig, kanske ett slick på ansiktet och lägger sig och lutar sig mot mig om jag gör det. Ingen större upphetsning dock.

Elsis matte
2019-12-16 09:30
#13

Förmodligen av samma anledning som vi, och många andra djur, gillar att bli smekta? Det känns skönt och utlöser Oxytocin, vilket leder till känslor av avslappning och trygghet.

Annons:
CayKantos
2019-12-16 10:57
#14

#11 ta det lugnt? Menade inget illa med det?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: