Annons:
Etikettövrigt
Läst 1886 ggr
Kristallkronan
2019-12-11 18:38

Tejpa/Linda armbågar skavsår

Nu har jag gett upp letandet efter ett sele och täcke som inte ger skavsår. Skulle man kunna tejpa eller linda om något jättetunt runt benen? Gärna nått som går att tvätta och återanvända men just nu spelar det egentligen ingen roll, bara det är något.

Annons:
Kristallkronan
2019-12-11 18:39
#1

Jag menar såklart att bara göra detta vid längre promenader.

Jojaton
2019-12-11 18:52
#2

Vad är det för hundras? Back on Track har ju en tröja (Bianca tror jag modellen heter) som går ner lite över armbågarna - skulle den kunna funka att ha under?

Johanna - Instagram

Alvirpo
2019-12-11 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Menar du att hunden får skav i "armhålan" av att ha täcke och sele ovanpå? Hade iaf det problemet förra vintern. Löste det genom att spänna ut magbandet lite, och även trä på en mjuk "tunnel". Hemmagjord variant av ett par gamla benvärmare, som jag klippte i två delar och sydde ihop igen, så att de var smala nog att passa på selens band. Funkade jättebra, så lär nog dra på dom igen i vinter. Bifogar lite bilder där det syns lite, hade ingen jättebra. Är alltså amstaffen, där man på bilden med täcke inte ser så mycket, men selen är grå och "tunneln" svart. Inomhusbilden syns det bättre på, dock inget täcke.

Vet inte om det var riktigt vad du var ute efter, men kanske går att testa! Hoppas du hittar något som funkar för din hund :)

Kristallkronan
2019-12-11 19:05
#4

#2 det är en tax så ben funkar tyvärr inte.

Kristallkronan
2019-12-11 19:07
#5

#3 han får skavsår vare sig jag bara har sele eller bara täcke eller både och. Tänkte på den idén du skriver men hittade en sele som var i princip sådär mjuk i armhålorna men han fick skavsår av det med :(

Maleficum
2019-12-11 19:52
#6

Min tanke går till "nosludd", får/konstgjord ludd tunnel man brukar ha på hästutrustning på hästar som lätt får skav. Borde ju gå att fästa på selens delar som går under magen.

Är selen i rätt storlek också?

Gällande täcke kanske ett täcke mer i "häst stil" skulle funka bättre eftersom de inte har några remmar som kommer i närheten av armhålorna (i stil med detta https://borjes.se/hund-katt/tacke/hundtacke-fleece-marinbla20/5461-marinbla20).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Kristallkronan
2019-12-11 20:28
#7

#6 Nej sele går inte att hitta i rätt storlek, inget passar och då har jag provat så många olika. Letat efter ett sele som är i samma slags modell som täcket du skickade så det inte är någon rem under magen men inte lyckats hitta ett som passar heller. Gällande täcket du skickade så får ett sådant bli sista utväg, men han är extremt känslig vid dåligt väder överlag så det är nu i vinter jag verkligen skulle vilja ha ett som även täcker magen.

Jojaton
2019-12-11 21:37
#8

Jag hade ju satsat på en måttbeställd sele så att du får en som sitter riktigt bra. Menar du att han får skavsår av att bara ha täcket också? Eller är det ihop med sele som det blir skav?

Johanna - Instagram

Kristallkronan
2019-12-11 22:56
#9

#8 problemet med selen är att de alltid åker upp i armhålan beroende på vilken sida av vägen han går på. Ja han får även skavsår utav att endast gå i täcke.

jenmjao
2019-12-12 20:07
#10

Köp ett vinthundssele måttbeställt, jag har ett med rem vid revbenen och ett bakom revbenen, det skaver aldrig i armhålorna eftersom det hindras ifrån remmen bakom revbenen/vid magen. Finns även vinthundssele som endast är vid framtill å sedan bakom revbenen, helt klart värt å kolla upp om det skaver i armhålorna.

Kristallkronan
2019-12-13 12:53
#11

# 10 tack för tipset! Ska jag kolla in.

Upp till toppen
Annons: