Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2261 ggr
Sneakpeek
2019-12-10 00:07

Kastrering = Extrem tillväxt av underullen

Hejsan. För några år sedan så kastrerade jag min husky blandis och efter detta så har han fått extrem tillväxt av underullen och den är mer till besvär för honom än nytta. Trots att han borstas 1-2ggr/vecka så trasslar underullen till sig och det bli små tovor hela tiden. Och jag skulle behöva er hjälp med vad jag ska göra åt saken? Jag vet att polarhundsraserna har sina fällningsperioder där man får borsta tills man får tennisarmbåge, men efter kastreringen så är denna fällning och tillväxt av underull konstant. Han har dom 3senaste somrarna drabbats av fukteksem och där tror veterinären att det beror på just på att hans päls har försämrats så mycket sedan kastreringen att pälsen helt enkelt blir för tät så huden får svårt att andas och i kombination med värmen så bildas det fukt och fukteksem är ett faktum. Jag hoppas att alla ni kunniga här inne ska kunna hjälpa mig med några goda tips. Hälsningar Mia

Annons:
Fisherling
2019-12-10 00:43
#1

Tyvärr är detta en biverkning av kastrering som allt för få pratar om. Det finns i princip ingenting du kan göra för att det ska bli bättre; hormonbalansen är redan rubbad.

Vår kastrerade labbe har hemskt päls som inte ens vet när den ska bli tunn och tjock; den är som tjockast på sommaren och tunnast på vintern, och han har ingen som helst chans att försöka fälla den själv, han MÅSTE ha hjälp av människor för att bli av med pälsen. Han stinker nästan alltid i kroppen för att det antagligen är svamp som växer lite här och var.

Fukteksemen är antagligen på grund av kastreringen och det enda du kan göra egentligen är att köpa in en jäkla massa handdukar (om inte hunden är okej med att ständigt bli fönad) och se till att hunden blir torr in till huden varje gång den blivit det minsta fuktig.

taxarärbäst
2019-12-10 01:51
#2

Min långhåriga dvärgtax har grym päls och som jag har förstått så är det en helt normal biverkning men det är väldigt jobbigt för lillkillen jag borstar honom dagligen

JoannaLi
2019-12-10 05:10
#3

Jag undrar om det inte i extrema fall där pälsen förstörts (tyvärr) av kastrering är lättare för alla inblandade om man istället rakar hunden och har täcken. Har man tur kanske det bara räcker att raka utsatta ställen.

Semlalatte
2019-12-10 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sitter underhållen fast? Jag använder Espree Simple Shed-serien samt går loss med Furminatorn på min kastrerade tik och då släpper underullen i stora sjok, men på henne sitter det löst.

Hornslandet
2019-12-10 10:20
#5

Fråga: Kanske köpa en rejäl tovskärare och använda för att kontinuerligt tunna ur pälsen? Typ en sån här? Den är vass och skär bra genom päls.. Drar man längs med så rakar man ju inte hunden kal, men man tunnar väl definitivt ur pälsen. Så hade jag nog testat. Faktum är att jag gör så på min hund som har jäkla jobbig, tjock ullbildning på vissa ställen som gör att det är väldigt tids- och arbetskrävande att kamma ur det "fint". Och ska man ändå inte ställa ut eller måste ha en perfekt päls så, why not?

https://www.haromi.se/mars-coat-king-home-plasthandtag-p-875%7B2%7D300.html?gclid=CjwKCAiAob3vBRAUEiwAIbs5Tizw0f91RN9JxjYtbvikVvhQo3Pdhq8ZE4INUyZiK2_F3pNk0SBzahoCJ-0QAvD_BwE

För jag antar att det viktigaste här är att minska tätheten i pälsen, inte tex att man är rädd för att hunden ska bli för kall eller nått. 

Alternativt kan man förstås raka, eller bara klippa ner pälsen till en centimeter eller så, då bör det ju vara lättare att hålla den torr. Skitsamma om man måste ha ett värmetäcke ibland när det blir som kallast.

Förresten, glömde furminator ja. Går inte det?

Sneakpeek
2019-12-10 12:53
#6

Jag blev varnad av veterinären innan kastreringen att pälsen kunde få försämrad kvalité och att pga underullens tillväxt så kommer inte pälsen att du fungera som den tidigare gjort där vatten i princip bara rinner av. Men jag tog risken och här är vi nu. Furminator har jag testat men det fungerar inte på hans päls. Han har varit nedklippt på sommaren pga fukteksem men kanske måste jag se till att hålla han nedklippt även den kallare perioden på året? Jag har funderat på att skaffa en hundfön (golv modell) så att jag dels kan blåsa han torr när han blivit blöt men även kunna blåsa bort lös päls men man blir lite avskräct när man ser att det flyger runt päls överallt och jag tror inte mina grannar skulle uppskatta att ha päls på sin tomt. Jag ser ju att han sliter ont med sin päls och jag lider med honom så egentligen så gör jag i princip vad som för att han ska få må bra och slippa året runt fällningen. Hälsning Mia

Annons:
Maleficum
2019-12-10 14:02
#7

Hade jag varit i din sits hade jag nog sett till att hålla pälsen nedrakad (behöver ju inte innebära nedrakning hela vägen in på huden utan lämna nån cm päls), då blir det ju kanske lite lättare att kamma ut ullen också samt att luften har en chans att komma in till huden och lufta den.

Vår kastrerade labbe hade vi nedrakad sommartid (använde ett skär som lämna ca 1cm päls) sista åren i livet då hon hade problem att hålla sig sval och fick under de senare åren mer underull också och fällde lite hej vilt.

Hon kastrerades ung (efter första löpet) och fick ofta komplimanger på hennes fina päls så för henne kom inte "pälsproblemen" förrän hon var 9-10 år eller så (så det är först nu i efterhand jag kopplat till att det troligen kan ha berott på kastreringen).

Hon blev så mycket lyckligare av att få pälsen nedrakad! (Även om sista två åren fick hon behålla en "mohawk" längst ryggen då hon hade spondylos och hon hatade att ha täcke på sig).

En sak jag upplevde när hon var nedrakad var också att (till motsats vad många brukar säga) vattnet hade lättare att rinna av än när pälsen var lång (där de yttre stråna mer sög upp vattnet) och det blev ofta som små vattendroppar på henne efter bad eller regn (mycket snabb och lätt torkad).

(En väldigt läsvärd blogg om hur pälsen fungerar och om rakning https://theeducatedgroomer.com/2018/06/25/shaving-double-coated-breeds/ )

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hornslandet
2019-12-10 15:35
#8

#6 Alltså det måste ju bara vara bäst att antingen klippa ner pälsen kort regelbundet, eller tex använda tovskärare som jag länkade som du kan tunna ur pälsen mer ordentligt med. Det blir ju ungefär samma effekt då du då även kommer korta ner den, men inte lika mycket som att bara klippa ner det kort (plus tänker jag att det är bra att tunna ur och inte bara korta ner).

Ser inget riktigt problem alls med att han får ha kortare päls även på vintern? Sannolikt så klarar han ändå kyla rätt bra, och det är ju inget problem att slänga på ett täcke när det behövs. Regnar det som f*n så kan man använda ett regntäcke om så behövs.

Jag tycker du ska göra det som underlättar mest för er i vardagen, så ni kan fokusera på roligare saker än att ha så perfekt päls som möjligt. Om det innebär ett täcke ibland på en polarhund på vintern - so what? :)

Semlalatte
2019-12-10 16:07
#9

#6 Bilden jag bifogade är bara efter badet med Espree och jag är grymt imponerad över hur mycket päls som släppte. Kan det vara något att testa?

Upp till toppen
Annons: