Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2567 ggr
Kristallkronan
12/9/19, 8:01 PM

Sår efter rakning

Klippte min hund med maskin för första gången. Han ryckte till några ggr men tänkte inte mer på det. Såg sedan att han hade 2 sår som blödde. Dem var inte där innan. Nu kommer jag inte våga klippa honom. Vad kan ha gått fel?

Annons:
Amandla
12/9/19, 8:06 PM
#1

Sträckte du hans hud ordentligt medans du rakade? Oljade du in skäret innan du började? Känn på skäret om det känns som vassa kanter på det, vissa nya skär kan vara såna tyvärr. När du rakar ska du hålla skäret så plant som möjligt mot hundens hud.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hornslandet
12/11/19, 11:09 AM
#2

#0 Tycker inte du ska vara rädd för att klippa honom i framtiden, ta det lite mer försiktigt bara. 

Du råkade väl bara komma åt huden lite ett par gånger, om hunden inte reagerade mer än så då tycker jag inte det är en big deal alls. Det händer ju hela tiden när människor rakar sig liksom, det är ingen fara.

Kristallkronan
12/11/19, 1:26 PM
#3

1# jag oljade in skäret innan klippning och kollade precis på maskinen och tyckte inte de va speciellt vasst heller. Dock sträckte jag inte ut huden så det kan ju förhoppningsvis vara det som orsakade det hela. Ska man olja in skäret varje gång?

Kristallkronan
12/11/19, 1:29 PM
#4

#2 ja jag vet det kan ju hända, men man känner sig så hemsk att han suttit där så snällt i flera timmar och inte sagt ett ljud när det visar sig att han fått massa sår (upptäckte fler nu i efterhand) :( Men tack för ditt svar, då känns det lite bättre!

Hornslandet
12/11/19, 2:24 PM
#5

#4 Om han inte ens pep till och allt verkar frid och fröjd i övrigt tycker jag inte du ska oroa dig. Tänk dig själv om du tex går i skogen och får nån liten rispa på huden som blöder lite - det gör inte direkt superont alltid, och hundar är ofta väldans tåliga. 

Men jag förstår ju såklart att man inte vill göra sin hund illa, inte ens lite. Och nu råkade du orsaka några små sår, vilket är förståeligt att du kan må lite illa för. Men gjort är gjort, och jag skulle tippa på att hunden inte ens tänker på nått av det där nu, för han beter sig väl som vanligt och reagerade som sagt knappt vid tillfället?

Var mer försiktig nästa gång bara :) Definitivt sträck ut huden, antagligen kom såren av att du kom åt små hudveck där det liksom "fastnar i" lite.

Amandla
12/11/19, 2:28 PM
#6

#3 Ja, du ska sätta en droppe olja på skäret på de punkter där det är metall mot metall före varje gång du klipper. När du klippt klart ska du göra rent skäret, först borsta bort avklippt päls (eller blåsa, jag brukar använda hundfönen) och sen något slags rengöring, du kan hälla lite ljummet vatten i en skål som rymmer skäret och så tillsätta någon droppe Yes, låt stå en stund, torka av med en handduk och sen sätta skäret på maskinen, starta den och så olja som jag skriver överst.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Kristallkronan
12/11/19, 6:44 PM
#7

#5 nej det är inga problem, han är precis som vanligt! :) #6 ok tack för tips :) har ni något bra tips på att klippa uppepå tassarna? Nu var det ju visserligen första gången jag rakade och klippte med sax och jag lyckades ju klippa, men det blev ju väldigt väldigt fult.

Amandla
12/11/19, 7:38 PM
#8

#7 Vad har du för ras?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kristallkronan
12/11/19, 8:31 PM
#9

#8 han är en blandras, pälsen är mer åt powderpuff hållet.

Amandla
12/12/19, 10:37 AM
#10

#9 Ok. Hur vill du att tassarna ska se ut? Som på pudel, helrakade upp till leden ovanför där tårna börjar? Då är det mothårs som gäller, jag brukar använda skär nr 10 eller kortare på mina pudlar. Om hunden är ovan är det en bra idé att vänja den gradvis genom att raka medhårs, bara lite lätt "på ytan" första gångerna så man får bort det mesta, och så undan för undan raka kortare och så småningom mothårs. 

Vill du bara klippa bort spretande hår så är det nog enklare med sax, det finns modeller som är rundade i topparna för just det. Då klipper du mer runt omkring tassen och inte så nära som det blir med klippmaskinen. Använd gärna en tät kam mothårs för att rugga upp pälsen liteså det blir lättare att se vilka strån som ska bort.

Skulle han ha mycket päls under tassarna är det bra att klippa bort där också, för där blir det alltför lätt tovor och knutar som det fastnar smuts och grus i. Det gör ont på hunden att ha det så.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: