Övrigt

Hundras?

2019-12-07 22:55 #0 av: Coolimano05

Tänker skaffa hund till sommaren, men är inte riktigt säker på vilken ras, så jag skulle gärna vilja ha lite hjälp i den här frågan.

Bor i en lägenhet, en tvåa för att vara exakt. Ligger rätt nära en motionsslinga, med skog runt där vi antagligen kommer gå de flesta promenader. Kommer att kunna vara med den ca 4 dagar i veckan hela dagen, men de andra 3 kommer den att få vara ensam i cirka 4-5 timmar om dagen. Kommer dock ha mycket tid att spendera med den på morgon och eftermiddag varje dag.

Letar efter en hund som kan följa med på regelbundna springturer, långa skogspromenader och eventuellt någon kort cykeltur, men ändå kan mysa i soffan när det är dags för det.

Vill inte ha en hund som skäller särskilt mycket eftersom att jag har fåglar som lätt kan bli uppskrämda av för mycket ljud.

Letar inte efter en hund med allt för mycket energi eftersom att jag inte skulle kunna erbjuda den träning som den skulle behöva. Vill dock inte ha en hund dom bara vill ligga i soffan och lata sig.

Vill gärna ha en hund med lite hår, fast är inte superviktigt för mig då jag har tid med pälsvård.

Inom storlek föredrar jag medium, till eventuellt stor. Tycker helt ärligt inte om små hundar så mycket.

Har inte haft hund förut så skulle gärna vilja ha en som inte är alltför jobbig. Har kollat lite på amstaff och tycker att den verkar passa rätt bra, men är öppen för alla förslag.

Alla förslag uppskattas.

Anmäl
2019-12-08 00:05 #1 av: lizton

Eurasier? Enkel pälsvård. Borsta pälsen en gång i veckan. Den fäller massor i fällperioderna. Du kan lätt kamma ur och fylla några stora ICA-kassar under de mest intensiva dagarna. Inte så mycket fällning däremellan. Det är ingen skällig ras och den hänger med på det mesta du gör; promenad, jogging och cykel-turer,  men det är inte säkert att den gillar att träna olika saker. En kompis som följer efter dig överallt t om p å toa. Du får jobba extra mycket för att få den ensamtränad för den vill helst vara med dig hela tiden. Eurasier kan bli en enmanshund. Envis och lyder inte direkt utan tänker efter först om den vill lyda. Om du vill ha en ras som vill vara till lags ska du hellre välja en retriever. En äldre labbe eller golden som inte är lika krävande som en yngre hund. Det är vanligt att eurasier inte gillar kloklippning. 

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Anmäl
2019-12-08 02:11 #2 av: BergerDuon

SKK har en hundrasguide https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/ 

Om du inte tidigare har hundvana skulle jag slopa idéen om Amstaff direkt. Staffordshire bullterrier då? Liknar amstaffen till utseendet men jag har fått intrycket att dem är ganska olika mentalt. Annars håller jag med ovanstående att kolla på Eurasier.

Anmäl
2019-12-08 07:47 #3 av: Coolimano05

#1 Eurasier verkar trevlig, ska kolla närmare på rasen.

Anmäl
2019-12-08 07:58 #4 av: Coolimano05

#2 Staffen verkar riktigt trevlig, tycker att den verkar ha en skön personlighet. Riktigt gullig också med sina korta ben. Ska kolla närmare på den också.

Anmäl
2019-12-08 09:24 #5 av: Retriever456

Pudel, labbe eller golden typ. Eurasier kan vara svår som första hund och samma sak med Staffe, lite svårare, envisare raser.

Anmäl
2019-12-08 09:38 #6 av: oh-la

#5 staffen är inte någon speciellt envis eller svår ras. Staffen är generellt en enormt förarvek ras som gör allt för att göra rätt. Den är envis så tillvida att den inte ger upp i första taget och snarare bara kör och kör och kör. Staffen har delats upp i aveln i två linjer. Det är den sportigare, mer alerta typen och den lugnare sällskapslinjen.

Skulle säga att ts skulle kika på den senare. Lugn sällskapslinje innebär inte lat. Staffen vill inget hellre än hänga med sin ägare på allt vad denne vill. De sportigare behöver dock mer att jobba med. Det man ska vara medveten om är väl att många staffar får problem att umgås med andra hundar. Många funkar till runt 2-3 år, sedan blir dom tjuriga. En annan sak som är viktig är att ägna första året, eller åren, åt att passivitetsträna hunden. Det är inte svårt att få upp en staffe i energi. Det svåra är att hålla nere den så för en staffe är det superviktigt att lära sig ta det lugnt från början. Viktigt också med valpkurs skulle jag säga. Gärna även unghundskurs.
Jag kan säga att staffe blev vår kompromiss. Min man ville ha en större hund och jag ville ha en mindre. Staffen är inte en stor ras, men den känns rejäl!

Anmäl