Annons:
Etikettraser
Läst 2892 ggr
Hund19
12/6/19, 12:15 PM

Hjälp mig med hundras:)

Hej! Jag har nu bestämt mig för att skaffa hund och tänkte berätta lite om mig så ni får en bättre bild över vilken hundras som kan passa:) Jag bor i en lägenhet (en 2a) med en skog väldigt nära så det lär bli många långpromenader i skogen. Jag jobbar som ridlärare vilket gör att jag ofta har mycket ledig tid på morgonen eller eftermiddagen att spendera med min framtida hund. Jag kan erbjuda en hund dagliga långpromenader, agility, rally lydnad och möjligtvis spår. Tänker mest på tränna detta men kan hända att det blir någon tävling också på hobby nivå. Jag vill ha en hund som kan följa med mig till stallet och hänga med på mycket roligheter men även någon som kan koppla av och bara mysa i soffan dom lite lugnare dagarna. Jag söker inte någon hund som är väldigt hetsig då jag med handen på hjärtat inte tror jag kan erbjuda den stimulansen dom behöver. Söker därför inte border collies och sånna krävande raser men vill ändå ha en kompis som hänger med och har lite mer go en bara en soffpotatis. Vill inte ha en hund som kräver väldigt mycket pälsvård men självklart kan jag borsta igenom pälsen någon/några gånger i veckan. Vad gäller storlek är jag öppen för mycket. Hellre från medium till liten än stor då jag föredrar mindre hundar men öppen för förslag:) Har själv vuxit upp med shelties vilket är en otroligt trevlig liten ras, så funderar på att fortsätta ha en Sheltie i mitt liv men vill ju självklart höra era åsikter och om ni tror en annan ras passar mig bättre:) Har även kollat in pudel lite. Så tar tacksamt emot tips på en hundras som kan tänkas passa mig:)

Annons:
JoannaLi
12/6/19, 12:21 PM
#1

Jag tycker att sheltie låter klockren! Pudel med, kanske en krohmis, eller någon spaniel?

Lona
12/6/19, 12:30 PM
#2

Schapendoes? (Går att klippa i "sportfrisyr") Schnauzer (mellan)? Någon av de nordiska vall- och gårdsspetsarna? Tänker då på tex västgötaspets och isländsk fårhund. Corgi? Collie? För stor? Sheltie är helt klart lämplig på listan. 👍 Om du vill ha en liten hund så kanske dvärgschnauzer eller någon av de mindre terrierraserna? Schipperke? Lancashire heeler? Några allmänna tips om stallhundar: Pälsen: Visst kan man slänga på dem ett täcke men inget kan ersätta en funktionell päls! Där tycker jag att "typiska spetspälsar" är helt suveräna men även strävhår och korthår kan funka förutsatt att de har bra underull. Likaså kan en väldigt långhårig hund få med sig massa bös i pälsen men tex schapendoes går som sagt att klippa ner. Storleken: Små hundar är lite knepigare att ha runt hästar. De syns inte lika bra, vare sig för människan eller hästarna. Definitivt större skaderisk än med en något större hund. Tittar man på de allra minsta som tex chihuahua, prasky och toypudel så är de dessutom rätt ömtåliga överlag. Inte det bästa att ha i stallet kanske. Vill man ha med sig hunden när man rider så kan det dessutom vara bra att undvika de riktigt stora raserna - men de var ju inte aktuella ändå.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sunflower_
12/6/19, 12:34 PM
#3

Ja, dom raser du redan funderat på låter som dom passar! Dock tänker jag med sheltien, att det kan bli en del pälsvård? Nu är jag inte alls insatt i shelties men mycket päls tar ju längre tid att ta hand om även fast man kanske bara behöver sköta den någon gång i veckan. Men (om jag kommer ihåg rätt) så har de väl smutsavstötande päls så det kanske underlättar. Håller med #1 om att Kromfohrländer eller någon spaniel skulle kunna passa. Annars kanske även Dansk svensk gårdshund. Men beror även på hur mycket du tänker dig att du vill träna agility, rallylydnad och spår.

Maria
12/6/19, 12:46 PM
#4

Jag är galen i taxar. Enormt kloka små hundar med mycket ork och egensinniga på ett charmigt sätt. I mångt och mycket en stor hund i en liten kropp. De finns ju i tre olika hårlag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sunflower_
12/6/19, 1:01 PM
#5

TS, hur ser du på hundar med mycket jaktinstinkt? Vill du kunna ha hunden lös i stallet eller tex följa med dig när du rider? Hur ser du på skälliga hundar, går det bra eller vill du ha en tystare ras?

Retriever456
12/6/19, 3:31 PM
#6

Pudel!!!!!! Jag har en dvärgpudel, världens roligaste gosigaste hund, hänger med på allt! Har gått några kurser med henne här och där. Rekommenderar en mellanpudel, jätte enkel päls att sköta när man håller den kort, lite mindre ”skör” än en dvärgpudel. Pudlar är ju aktiva och klarar av att hänga i soffan några dagar o bara ta små promenader samtidigt som dom orkar med långa promenader i skogen osv. Enkla trevliga hundar, lättlärda o mycket personlighet.

Annons:
Elsis matte
12/6/19, 3:49 PM
#7

#3 En sheltiepäls är lättskött, till skillnad från spaniel- eller pudelpäls. Men jag tänkte direkt på västgötaspets, skulle det kunna vara något. De är rätt små, men ändå rejäla. Trevliga och "lagom" hundar man kan ha kul med, men ändå inte är alltför krävande.

Sunflower_
12/6/19, 4:06 PM
#8

#7 Jaha okej! Har väl en bild av att alla fluffiga hundars päls behövs skötas ordentligt för att inte tova och så haha. Dock är det väl inte så mycket pälsvård på spaniels. Hade tidigare en Engelsk springer spaniel och höll vi honom kortklippt (inga långa fanor osv) så behöva man mest underhålla öron och tassar mer regelbundet. Pudel har jag trott har hyfsat lättskött päls ifall man håller den kortklippt?

Maleficum
12/6/19, 10:58 PM
#9

Hade en powderpuff/pudel blandning som hängde med mig när jag arbeta i stall en period.

Han hade ju päls där grenar, grus och grejer lätt fastnade i pälsen men höll han rätt kortklippt (och så fick han ha "pyjamas" på sig när det var lite kallare) och då var det inga större problem, fastna inte supermycket skräp och den var lättvättad! (Och under "pyjamastider" så skydda ju kläderna en hel del från smuts).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lizton
12/7/19, 2:32 AM
#10

Spetsar har lättskött päls: Japansk spets eller  någon av de tyska spetsarna mittelspitz eller kleinspitz. Lite större är keeshond eller finsk lapphund.

En annan trevlig ras är australisk terrier. Pälsvården är inte så jobbig och man kan lära sig göra det själv.

Hund19
12/7/19, 2:54 PM
#11

#10 Kollade lite på de tyska spetsarna och japansk spets har även kickat lite på dom tidigare då dom verkar vara en härlig liten ras. Den ända skilnaden på mittelspitz och Kleinspitz verkar vara hur stora dom är. Stämmer det? Finns det andra skillnader på dom? Sen så verkar även Japansk spets va väldigt lik mittelspitz, är det några skillnader på dom raserna? Tänker att det kan bli jobbigt med den vita pälsen på japansk spets så då är det ju att föredra med mittelspitz som har andra färger att välja på:) Tycker det verkar vara en trevlig ras som passar in på det jag söker så är dom ju väldigt gulliga också:) Hur är det med träning är dom lättlärda eller lite envisa och motsträviga?

Maleficum
12/7/19, 3:23 PM
#12

#11 Har passat en japansk spets och hon var väldigt trevlig (men lätt till skall). Inga problem heller med pälsen för den är "konstruerad" på sånt vis att den håller sig väldigt vit och fin (smuts liksom "trillar bort").

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Soffan123
12/7/19, 5:09 PM
#13

Jag tycker att sheltie låter som ett solklart val men om du vill testa en nu ras så skulle jag vilja säga en schnauzer eller en pudel.🐶

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Annons:
lizton
12/7/19, 10:48 PM
#14

#11 Som någon redan skrivit så är pälsen hos den japanska spetsen "självrenande" Smuts faller bort av sig själv när pälsen torkar. Detsamma gäller andra spetspälsar. Jag har en större spets och om pälsen är lerig nån gång, så blir den ren och som ny när den torkat. På golvet ligger sen  en liten jordhög. Pälsen luktar aldrig illa och man behöver inte schamponera hunden särskilt ofta. Jag gör det max 2 ggr/år.

Läs om spetsar i rasgrupp 5 på SKK: https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=5

Fler förslag på raser med lättskött päls: västgötaspets, welsh corgi cardigan och welsh corgi Pembroke. 

Cardiganraserna finns i rasgrupp 1: https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=1

MoonysElin
12/8/19, 12:11 AM
#15

Har tränat med några mittelspitz och upplever att det är trevliga hundar, samarbetsvilliga och verkade ganska lättmotiverade men dock lätt till skall. Själv har jag en cocker och bortsett från pälsen stämmer den rasen bra in på dina kriterium. Pratade med en som nu har sheltie men tidigare haft cocker härom dagen och hon menade att hon upplevt sina cockrar som mindre krävande och mindre energiska än sheltien. Min älskar att träna men lugn inne. Har med honom i stallet och det fungerar fint. Dock är pälsen ett kapitel för sig, men då har jag i och för sig en svart och de tenderar att ha extra mycket päls. Så en cocker med mindre päls, t.ex. en röd där man sedan trimmar fanor och behäng kort skulle kanske också kunna vara ett alternativ.

Elsis matte
12/9/19, 9:03 AM
#16

Jag har upplevt de japanska spetsar jag träffat som lite mildare och lugnare än de tyska (mittel och klein). Raserna är rätt lika, men lite mer intensitet i de tyska. Tror nog att jappe eller mittel passar bättre som stallhundar än klein, de är lite mer robusta i kroppen.

Duvethon
12/9/19, 4:34 PM
#17

Jag har en japansk spets och han har lätt till skall och har mycket intensitet i sig. Pälsen extremt lättskött. Vet flera som har japansk spets som stallhund

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Upp till toppen
Annons: