Annons:
Etikettvalpar
Läst 655 ggr
Retriever456
12/3/19, 7:14 PM

Rumsren

Hej! Jag har en valp på 10 veckor och det känns som att vi gör bakslag i rumsrenträningen. Vi har haft honom sen torsdags (tisdag idag) och jag förstår att det inte tar några dagar att få en valp rumsren, det tar långt tid. Men det känns inte som att vi gör några framsteg. Först så tänkte vi att det kanske är vi som gör fel, att vi inte tar ut honom tillräckligt ofta, men vi tar ut honom för att kissa 1 gång i timmen. Första 2-3 dagarna gick det bra och han kissade bara 1-2 gånger inne och that’s it. Igår kissade han inne en gång och bajsade inne och idag har han kissat inne två gånger och bajsat inne en gång. När han råkar göra sina behov inne så skäller vi inte på honom vi ignorerar bara o torkar upp, och när han gör sina behov ute så belönar vi och visar uppskattning. Jag behöver något slags perspektiv, hur gick det för er och hur långt tid tog det för er att få era valpar rumsrena (och än en gång så förstår jag att det inte tar några dagar det kan ta månder att få dom helt rumsrena) men jag behöver något slags ”stöd” och kanske några tips?

Annons:
Milkshake
12/3/19, 7:26 PM
#1

Oj det är så olika. Min första hund var inte helt rumsren vid 11 månader, min nuvarande har inte gjort något inne sedan han var ett halvår gammal. 

Ni har ju inte haft honom länge så han behöver mycket mer tid på sig innan det börjar hända saker.  Bara att ha tålamod och fortsätta springa ut efter att han sovit, ätit och busat.

CayKantos
12/3/19, 7:42 PM
#2

Vissa hundsr tycker upptorkningen kan bara spännande. Så skulle ta ut hunden direkt om den har gjort olycka och stanns dörute för att se om den behöver kissa mer eller igen och sedan torka upp. Eller ännu bättre om ni är två och en går ut andrs torkar upp. Men ja det tar tid. Finns inte riktigt ngt som heter framgångar och nergångar så tidigt i träningen. Min blev rumsren väldigt fort. MEN han har alltid varit enormt självständig och trygg i sig själv och har därför älskat att vars utomhus. Signalerade också ofta han ville ut för att kissa, ibland utan att vara kissenödig, för ute är kul ;) Ofta är ju problemet just att det är lite otryggt ute och när hunden väl känner det är tryggt hemma föredrar det att göra sina behov i trygga ramar :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
12/3/19, 7:54 PM
#3

Jag resonerar som så att hundar är rumsrena när de kan hålla sig ett litet tag - och förstått att sina behov gör man utomhus. Vet att vissa anser att deras valp var rumsren när den kom vid 8v för att det aldrig hände någon olycka inne för att man var duktig att läsa signaler, men jag håller som sagt inte med om det resonomanget. Hur som, min valp blev rumsren runt 5-6 månader. I slutet skedde endast olyckor om jag var dålig på att läsa hans signaler - för han är (fortfarande som 2.5 år) väldigt duktig på att säga till när han är nödig. Men i början hände olyckor, ena dagen gick jättebra och inte en enda olycka hände, för att han nästa dag inte gav några signaler alls och nästan gick iväg och gömde sig i lägenheten för att kissa. Ta ut valpen till samma ställe varje gång nu i början, efter han har sovit, ätit/druckit och lekt - det kommer släppa så småningom 😊

Johanna - Instagram

Retriever456
12/3/19, 8:29 PM
#4

#1 jo precis vi får bara fortsätta med det, han har ju egentligen inte riktigt fått nån ”chans” att bli rumsren när han bara varit här i några dagar, uppfödaren lät valparna kissa på tidningspapper bara #2 Han ÄLSKAR att vara ute, han hoppar o leker och är super glad och super trygg, ändå så har han bajsat inne precis efter vi varit ute med honom. Men han känner sig väl säkert tryggare inomhus. Men vi ska testa det du sa, att ta ut honom direkt efter, vi har gjort det 1-2 gånger men när man är ensam hemma blir det lite svårt då man inte vill låta kisset eller bajset ligga 😬 #3 Jo han visar dock inga signaler alls, men han kanske börjar visa mer signaler med tiden och vi blir bättre på att läsa av. Han går oxå iväg och ”gömmer” sig lite, får en liten hjärtattack varje gång det blir lite för tyst en stund…

Jojaton
12/3/19, 9:58 PM
#5

#4 De första veckorna gav inte min några signaler heller utan då bara "är kissignödig, sätter mig och kissar" utan det kom lite senare. Men gå ut ofta, händer en olycka ta ut honom igen. Som sagt, det släpper förr eller senare :)

Johanna - Instagram

Hornslandet
12/3/19, 10:29 PM
#6

Bara fortsätta som ni gör, ni ska se att det kommer ge framsteg snart nog :) Valpen är så liten ännu, det går inte riktigt att förvänta sig nått mer.

Min valp slutade göra från sig inne väldigt tidigt, men de olyckorna som väl hände torkade jag upp utan att säga eller göra nått alls, det var då ingen rolig historia så att säga.. Jag brukade sätta fram ett par kompostgaller som avspärrning så min valp höll sig borta medan jag torkade. Sen lärde jag mig också att gå ut fort på morgonen efter natten, och han började skälla vid dörren när han blev tillräckligt nödig..

Annons:
Upp till toppen
Annons: