Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1336 ggr
19Mikaela93
12/2/19, 6:29 PM

Banta hund

Håller på och försöker få ner min hund i vikt, hon har lyckats dra på sig lite extra… För en månad sen så bytte jag ifrån Taste of the Wild Pacific Stream till MeraDog Lax & Ris… Som istället för 15% har 7,5% fett istället. Problemet är att hon inte tycker det är lika gott, så jag undrar vad jag kan berika hennes måltider med som inte skulle hindra viktnedgång!?

Annons:
Sunflower_
12/2/19, 6:40 PM
#1

Menar du att hon inte vill äta det fodret eller är hon bara inte lika entusiastisk? Om du tycker det är viktigt att hon ska älska sin mat, varför inte testa nått annat foder då? Annars kan du ju ta bort en del av fodret och lägga till tex ägg, kött osv. Men förstår inte riktigt problemet med att ha en överviktig hund som inte älskar sin mat.

19Mikaela93
12/2/19, 7:10 PM
#2

Hon äter "när hon blir hungrig". Men eftersom hon är känslig för fjäderfä så är det inte helt enkelt att bara byta foder, då det knappt finns "Light foder" utan. Jag har valt att enbart ge henne fisk baserade foder då det fungerar bäst för henne. Vill bara inte blanda i något i hennes skål som hämnar viktnedgången.

Lona
12/2/19, 7:16 PM
#3

Fast…såvida hon inte helt matvägrar så gör det väl inte så mycket om hon inte älskar maten? Med tanke på att hon ändå ska ner i vikt, menar jag.
Mina hundar gillar annars morötter, gurka och vitkål och brukar antingen få det direkt i maten eller separat att tugga på. Ge i så fall helst rått och i stora bitar så det blir mer att tugga = ger bättre mättnadskänsla.
Se dock upp med kål, det kan vara gasbildande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kinjelooo
12/2/19, 8:29 PM
#4

Att bara byta foder kommer inte hjälpa om du inte justerar mängden. Det är inte skälva fettet som är problemet utan kaloriinnehåll i fodret. Är hunden överviktig så går man inte efter måttabellen på fodret utan minskar den rek. givan och/eller ökar hundens motion. Både och för bästa effekt. Du kanske inte behöver byta foder utan istället ge mindre av det gamla? Du kan späda ut det med morötter eller vitkål för att behålla volymen så att säga.

19Mikaela93
12/2/19, 10:07 PM
#5

Hon är av typen urhund och dom kräks när dom blir hungriga, så det är inte bra att hon låter bli maten. Ger jag mindre kräks hon också, blöter även upp för mättnadskänslans skull. Hon får 3dl om dagen och väger ca 12kg och ska ner till strax under 10, har ökat motionen till nästan det dubbla också. Tyvärr så pillrar hon ur grönsaker, och även morötter…

kinjelooo
12/2/19, 10:15 PM
#6

Testat att fördela maten i flera små måltider? Så att magen inte hinner bli tom tänker jag.

Annons:
19Mikaela93
12/2/19, 10:31 PM
#7

Hon äter 3ggr om dagen, och det är väl ganska lagomt?

Changrila
12/3/19, 6:11 AM
#8

Varför har hon gått upp i vikt? Är det pga förändringar i vardagen borde det väl "bara" vara att byta tillbaka till de gamla rutinerna?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

19Mikaela93
12/3/19, 9:23 AM
#9

Förändringen är väl att hon flyttade hem till mig för snart ett år sedan, och i samband med att hon flyttade till mig så utlöstes den allergiska reaktionen mot fjäderfä. Så då fick jag på veterinärens inrådan byta foder, och hittade just Taste of the Wild Pacific Stream som jag tyckte verkade bra och det var jättebra tills hon började gå upp i vikt. Ville inte lägga pengar på ett foder som Hill's d/d Sensitive Lax och Ris, med tanke på att det innehåller i stort sett bara spannmål som veterinären ordinerade. Våtfoder, fungerar det som på katter att det är bukfylla när dom ska gå ner? Eller går det att ge henne fil på maten? Eller kanske värt att testa blodpulver?

Hornslandet
12/3/19, 10:06 AM
#10

Blodpulver är en jättesmakförstärkare för min hund - det har vi brukat ha på träningsgodiset. Tycker det är super, inte onyttigt liksom heller! Man behöver inte ha så mycket. Problemet kan väl vara om hon sen inte vill äta utan :)

zlarviig
12/3/19, 1:43 PM
#11

Är det inte möjligt att fortsätta med samma foder men ge henne lite mindre portioner bara? Jag fick ner min hund från 28 till 24 på bara några veckor genom att ge henne någon dl mindre mat än hon skulle ha enligt tabellen på påsen.

19Mikaela93
12/3/19, 3:05 PM
#12

Kan inte ge henne mindre än 3dl om dagen för då hunger kräks hon, så att fortsätta med det gamla går inte och inte heller att minska, tyvärr.

Jojaton
12/3/19, 3:11 PM
#13

Förstår jag det rätt om hon äter av den nya maten, bara inte lika entusiastiskt? Eller äter hon inte hela portionerna? Äter hon men inte lika entusiastiskt så hade jag funderat på om det går att ge maten på lite varierande sätt - så att hon får jobba för den. Gömma små högar i hemmet, sprida ut i gräsmattan (när det inte är en massa snö alltså) lägga grejer som är ivägen i matskålen, be henne göra tricks för mat osv. Det kanske kan öka glädjen för maten lite?

Johanna - Instagram

Annons:
zlarviig
12/3/19, 3:12 PM
#14

Samma märke som det gamla fast Light-foder? Alternativt att blanda ut det nya med lite blötmat?

hemul
12/3/19, 4:42 PM
#15

#12 Kan du inte fylla ut det med något då? Äter hon om du blandar i grönsaker t.ex.?

19Mikaela93
12/4/19, 12:20 PM
#16

#13 Hon blir misstänksam angående maten om hon inte får den i en skål och att jag säger varsågod. Då blir hon liksom stressad och går och lägger sig istället… Hon lämnar mat vilket resulterar i att hon inte får i sig tillräckligt så att hon kräks… #14 Inte samma foder, innan åt hon Taste of the Wild Pacific Stream och nu äter hon MeraDog Lax och Ris… Hade gärna fortsatt med Taste of the Wild men kan inte svälta henne… Så jag kan blanda i våtfoder för att få henne att äta utan att det ska hämna viktnedgången? 🙂 #15 Grönsaker tilltalar henne inte alls utan det sorterar hon ur.. Funderar på att testa blodpulver, och hoppas på det bästa nu 🙂

Sunflower_
12/4/19, 12:59 PM
#17

#16 Taste of the wild har ju även ”Trout limited ingredient Formula” och enligt utfodringstabellen ska en hund på 4,5 kg ha nästan 3 dl och en hund på 9 kg ska ha drygt 4 dl. Alltså ska du ge mer av det fodret än av ”Pacific stream”, så då borde du ju kunna ge minst 3 dl och samtidigt få ner henne i vikt. Det är iof också 15% fett men det är ju inte bara fettet som spelar roll. Kan ju vara värt att testa ifall hon tycker det är gott.

zlarviig
12/4/19, 6:29 PM
#18

Nej jag menar kan du inte byta tillbala till det gamla märket fast välja ett Light-foder istället? Eller det kanske inte finns? Annars så tror jag inte någon tesked blötmat i varje portion påverkar särskilt mycket, det innehåller inte särtskilt mycket kalorier. Om min hund inte vill äta brukar jag ta lite blötmat och blanda runt så att torrfodret luktar som blötmaten och då äter hon upp allt.

19Mikaela93
12/6/19, 11:11 PM
#19

#17 Har inte sett det, vart kan man beställa det i så fall? 🙂 #18 Nej det finns inte som Light version, tyvärr. Annars tycker jag att det är det bästa fodret jag haft! Hon har ju faktiskt bara ätit det här fodret en månad än så länge, beställde 2 säckar på Zooplus och hon äter ungefär en halv i månaden så får utvärdera efter det. Får helt enkelt fortsätta ge lite blötmat och blanda med eller som sagt prova blodpulver, hon får iallafall får äta upp dom här säckarna 🙂

Upp till toppen
Annons: