Annons:
Etikettaktivering
Läst 632 ggr
Oklartliv123
2019-12-02 16:38

Promenad med unghund

Hejsan! Hur långt anser ni att man kan gå med en unghund/valp? Jag har verkligen börjat uppskatta att vara ute i skogen på promenader men vill ju inte gå för långt. Tänker mest på skador i leder som man hört att hundar kan utveckla om dom rör sig för mycket i ung ålder. Det gäller en 7mån shitzu/lhasa apso/bichon havaneis hane. Han är typ färdigväxt. Vi promenerat mest i skogen då han springer lös. Hur långt tror ni han kan gå utan att ta skada av det?

Annons:
hemul
2019-12-02 17:17
#1

Ganska långt i sån terräng, lösgående och i egen takt. Tänk bara på att stanna och ge honom chans att vila ibland. Inte säkert de vill inse att de behöver det.

Tror mest det är det monotona i koppelpromenader, speciellt på asfalt, som kan vara skadligt. Det är ju en liten och lätt hund du har också, låter det som.

Tänk på små barn hur de kan fara runt så svetten skvätter timmar i stäck. Inte är det skadligt.

Så tror jag.

Fridaaaa
2019-12-02 17:50
#2

Hunden är inte färdigväxt ännu
Men längd kan man inte säga, beror på temp terräng mm. 
Men vid den åldern gick vi 4-5 km som längst, långsamt fortfarande och en del pauser :) Mycket i långlina

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sunflower_
2019-12-02 18:32
#3

Du behöver nog inte alls vara orolig för att han ska ta skada av det. Hade det varit en stor och tung ras skulle man behöva vara mer försiktig, men nu är han ju väldigt liten och lätt. Du ska ju inte tungt motionera med tex belastning eller pusha honom till att springa men låter toppen som du gör nu, låter honom springa lös (välja eget tempo) i skog. Undvik för mycket asfalt och låt honom själv välja tempo. Fördelen med en liten hund är ju att du även kan bära honom ifall det skulle bli för mycket.

Jojaton
2019-12-02 20:30
#4

Är ju lite tradigt väder för picknick nu, men ett tips är ändå att ta med en liten termos varm choklad/kaffe/te/något annat varmt du dricker och en macka eller så, stanna efter halva vägen och ta en fika samt träna på att bara vara stilla och vänta, och sen gå vidare! Då får ni in en paus för kroppen, och får samtidigt in lite nyttig träning. Men att gå ute fritt i skogen tror jag bara är nyttigt så hade inte oroat mig något överdrivet! Som sagt - med lite pauser och om hunden får gå i sin egen takt så är det inget farligt att röra på sig 😊

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: