Annons:
Etikettvalpar
Läst 919 ggr
Mollsan
2019-12-01 22:55

Gå i koppel lugnt

Har en jrt på sju månader. Hur go kille som helst. Härlig jrt motor med ett jäkla ös, för att i nästa stund ligga på rygg med tassarna i vädret o sova genom vad som helst. Skulle vilja säga att allt funkar så bra. Förutom koppel🙈Han drar o drar o drar…vilket i sin tur gör att man drar sig lite för små rundor. Eftersom han är så ung blir det ju inga längre rundor i koppel såklart, men tänker ändå att det är nu grunden för framtida promenader byggs. Tråktips som att ”stanna när hunden drar” undanbedes då detta stressar honom än mer. Har ni några mer konkreta tankar som kan leda till resultat? Mvh

Annons:
Sunflower_
2019-12-01 23:05
#1

Vad menar du med ”längre rundor” är det flera timmars promenad då? Hunden är ju inte så ung, så vanliga långpromenader borde han väl få gå, bara man inte pushar för mycket och kanske undviker för mycket asfalt? Kan det vara så att han är väldigt taggad ute hela tiden för att han kanske inte får så långa promenader? Går jag med en hund som drar brukar jag lära in att den ska gå runt mig och tillbaka till sidan, sätta sig och ta ögonkontakt innan vi går igen. Sen små lätta ryck i kopplet och något ljud ifall jag vill att hunden ska sakta ner. Sen jobba med godis och fotgående så mycket som möjligt. Kallar du det ”tråktips” för att det inte fungerar för din hund eller för att du tycker det är tråkigt?

[QASIK]
2019-12-01 23:29
#2

Det är viktigt att han förstår vem som är ledaren. Min guldregel när man bara ska gå med hunden är att den aldrig får leda, dvs gå framför, men motion innan är jätteviktigt när de ska kunna fokusera på dressyr.
Det finns många sätt att öva "gå fot" och samtliga metoder kräver tålamod och uthållighet från dig. Tänk på att du alltid måste vara konsekvent och inte ge efter ifall du ledsnar på att öva. Det lönar sig snabbt.

Min förra hund ville alltid springa före. Hon var lös väldigt mycket och då passade jag på att tvärvända och gå åt andra hållet så fort hon sprang förbi mig. Hon blev så trött på att hela tiden vända riktning att hon efter en vecka gick fot både i koppel och lös. Först när jag så till att hon fick springa fritt, gjorde hon det.

Hornslandet
2019-12-02 09:58
#3

Jag håller inte riktigt med om detta att det ska spela nån roll om hunden går framför, bakom eller på sidan. Men det kan förstås fungera för vissa att helt enkelt sätta en gräns att hunden inte får gå framför - jag har också testat detta och gör det vid tillfälle (tränar då i princip på ett "bakom"-gående som jag tänkt använda ibland).

Det enda andra jag kan tillägga är att det absolut inte funkat som inlärningsmetod för oss att vända tvärt och gå åt andra hållet. Han vänder förvisso, men det har aldrig trillat ner att det är pga att han går iväg som jag vänder. Han kan nog fortsätta vända efter mig i 10 år till isåfall.

hemul
2019-12-02 16:34
#4

Har du läst Kontaktkontraktet? Eva Bodfäldt skriver en del som är lite av aha-upplevelser för mig. Hade problem med det där med min förra hund och det blev aldrig riktigt bra. Däremot gick han fint lös.

Tror det är i avsnittet om följsamhet hon skriver det här, eller om det är om koppelträning? Ivf, det går ut på att man ska få hunden att följa en istället för att man själv jagar efter hunden. Man smiter ifrån hunden när den är lös och inte har koll på en, gömmer sig bakom en buske och låter hunden leta reda på en. Då blir det så klart bus och pusskalas och hunden blir INTE kopplad på en gång. Hunden lär sig att hålla sig nära och hålla koll på människan.

Sen menar hon att man inte ska göra någon grej av kopplet. Rätt vad det är släppar man det och låter det släpa. Hunden är lös. Plötsligt plockar man upp det i farten utan att göra nån grej av det. Sen släpper man det igen o.s.v.

Grejen är att hunden inte riktigt vet om den sitter ihop med sin människa eller inte och människan kan försvinna när som helst, så bäst att vara uppmärksam och hålla sig nära.

Kan inte beskriva så bra, men det är en slags kombo av att koppelträna och följsamhetsträning som jag direkt kände att så där borde jag ha gjort, så dum jag var som inte fattade det.

Mollsan
2019-12-02 22:33
#5

Tack för alla bra svar😊 #1 jo alltså vi går såklart längre promenader, men då går han oftast lös. Det är när kopplet kommer på som han drar. Lös går han jättebra o följsamt. Han har dragit i kopplet sen vi började använda det. Jag har fått till mig att längre koppelpromenader inte är så bra innan året. Men känner mig lite kluven i det iom att vi behöver öva mer på just koppelpromemader. Att jag kallar det ”tråktips” är för att jag inte riktigt tror att om jag blir tråkig genom att stanna lr dyl inspirerar till att inte dra, utan att det kanske snarare triggar till att jag blir tråkig o hunden vill dra för att allt annat blir roligare än jag då. #2 när han går lös gör jag så, vänder o gömmer mig osv. Han går kanonfint lös. Så kanske får fortsätta än mer så🤔Jag vill bara att han ska gå med slakt koppel, behöver inte vara att han går fot. Men kanske det jag ska börja med sas? #3 nä det är ju just det att han hänger gärna på när jag vänder men vet inte om han gör kopplingen direkt. #4 nä jag har inte läst den. Har faktiskt tänkt skaffa den för jag har lyssnat på henne på hundpodden o tycker mkt låter bra. Får nog försöka få tag i den. Tack för bra tips! Ska absolut prova 👍🏻

hemul
2019-12-03 16:45
#6

Läs boken först. Hon förklarar nog bättre än jag - och har dessutom provat vilket jag inte har mer än i tanken! 😛

Annons:
Upp till toppen
Annons: