Annons:
Etikettbeteende
Läst 1220 ggr
Wilola
12/1/19, 11:49 AM

Juckar

Hur får man bukt på en hund som juckar på sina leksaker? Jag tycker att det är ett ganska ofräscht beteende då han absolut ska göra det i sängen, alltid efter han har ätit. Jag aktiverar och motionerar honom varje dag så han är absolut inte understimulerad.

Annons:
JoannaLi
12/1/19, 1:18 PM
#1

Överatimulerad? Stressad? I vilka situationer jyckar han?

Wilola
12/1/19, 1:21 PM
#2

#1 Han juckar nästan bara efter en måltid

CayKantos
12/1/19, 1:26 PM
#3

Hur gammal är han? Min fick plötsligt en juckvecka (INTE stress, rent hormoner) men efter jag var tydlig med att nej det ville jag inte ha ngt med o göra slutade han. Han gör det som tur inte på saker.. Bara mig.. 🙄

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sunflower_
12/1/19, 1:29 PM
#4

Blir han väldigt exalterad över att få mat? Har en hane här hemma som endast får överslag och börjar busa när vi kommit in från promenad och han vill ha mat. Hur är relationen mellan aktivitet och mat? Får han äta innan han är ordentligt aktiverad, direkt efter han är väl aktiverad eller ett tag efter han blivit väl aktiverad?

Wilola
12/1/19, 1:46 PM
#5

#3 Han är snart 6 #4 Ja han blir relativt exalterad, på morgonen får han maten direkt utan aktivering, men jag ger oftast i kong då. På kvällen väntar jag ett tag efter aktivering innan han får mat, då brukar han ligga och vila innan maten.

CayKantos
12/1/19, 2:12 PM
#6

#5 månader antar jag?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Sunflower_
12/1/19, 2:13 PM
#7

#5 Jag tänker att det kan handla om överslag, han blir taggad för att få mat och sen slår det över så tar han ut det genom att jucka. Hur lätt är det att bryta honom och säga åt honom att gå och lägga sig?

Wilola
12/1/19, 2:13 PM
#8

#6 Nej, år

JoannaLi
12/1/19, 2:53 PM
#9

#8 om det kommit plötsligt så hade jag sökt veterinär. Har det inte kommit plötsligt, så Adaptil och MaxRelax, ev även munkpeppar, i någon månad.

d_mah07
12/1/19, 7:01 PM
#10

Det finns ett program på engelska i youtube som heter Its me or the dog och där har de typ alla situationer och hjälp i! Jag lovar att det är jättebra hjälp!

d_mah07
12/1/19, 7:03 PM
#11

”It’s Me or the Dog”

CayKantos
12/1/19, 7:54 PM
#12

#10 jag gillar programmet men tyvärr kommer kastrering på tal lite för ofta och lite för lätt..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sunflower_
12/1/19, 9:09 PM
#13

#10 Förutom att det aldrig är med (har iaf själv inte sett det) hundar med riktigt svåra problembeteenden. Är ju oftast bara hundar som har helt iq-befriade ägare, där det bästa skulle vara att ta hunden från hemmet än att hjälpa ägarna med det dem tycker är jobbigt. Sen som #12 också säger, kastrering rekommenderas för ofta.

Annons:
hemul
12/2/19, 5:09 AM
#14

It's America! Vissa saker får man filtrera bort. Som kastrering och burar.

CayKantos
12/2/19, 10:08 AM
#15

Jo men grejen är att det är typ det som "löser problemet" för dom så srt visas inte så mckt annat. Visas ibland pyttelite info om hur dom tränar innan kastreringen och hur drt aldrig räcker till (otåliga folk som bara vill få drt att sluta och inte läggs jobb i det).

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Semlalatte
12/2/19, 4:14 PM
#16

#12 och #14 Förlåt för OT nu men med tanke på det skyhöga antalet gatuhundar samt de miljoner hundar som årligen avlivas i amerikanska shelter så tycker jag att kastrering en av många viktiga åtgärder. På tal om programmet som nämnts ovan så illustrerar Victoria det bra här: https://m.youtube.com/watch?v=LLwDeIYnmCw (07:26-09:04). TS, har din hunds juckande börjat nu eller har han alltid hållit på så?

hemul
12/2/19, 4:24 PM
#17

#15 OK. Har inte sett filmerna. Menade amerikanska böcker och filmer i allmänhet. Där är ju kastrering och bursittande mer eller mindre regel, så man får tänka bort vissa saker.

Sunflower_
12/2/19, 6:23 PM
#18

#15 Absolut, men att kastrera för att minska antalet hundar och kastrera för att lösa problembeteenden är inte samma sak. Problemet är att kastrering ses som en enkel lösning på alla möjliga problem när det faktiskt i många fall kan förvärra dem.

CayKantos
12/2/19, 7:04 PM
#19

Håller med #18

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Semlalatte
12/2/19, 8:30 PM
#20

#18 Jag tycker nog att diskussionen kring kastrering av icke medicinska skäl tenderar att bli ganska svartvit där man antingen är för eller emot. Det känns ofta som att det mer handlar om en personlig övertygelse än en individuell bedömning, åt båda hållen. (Nu har ju kastrering inte rekommenderats och det kanske öht inte är aktuellt i TS fall så detta blir ett litet sidospår)

Annons:
Sunflower_
12/2/19, 8:53 PM
#21

#20 Jag kan bara tala för mig själv och min syn på kastrering är inte alls svartvit, dock ser jag en problematik med att kastrering ofta lovas vara lösningen på alla problem. Det togs ju upp eftersom att en rekommenderade TS att titta på programmet för att lösa problemet varav vi ville tillägga att kastrering inte alltid är bra utan till och med skadligt.

taxarärbäst
12/2/19, 8:58 PM
#22

Min långhåriga dvärgtax juckar när han blir jätteivrig och till sig! Han är snart 5år och kastrerad för hans epilepsi. Jag har med honom överallt så på födelsedagskalas blir han helt från sig och juckar på alla men jag har aldrig sett det som ett problem… Kanske det är jag som det är fel på och inte min hund?

Sunflower_
12/2/19, 9:03 PM
#23

#22 Även fast man inte ser det som ett problem med själva juckandet så är det ett beteende som tyder på att hunden inte är helt i balans i dom situationerna. Det är ju uppenbarligen överslag, stress, osäkerhet osv som det handlar om. Så du kanske borde se det som ett problem. Dessutom har jag svårt att tro att alla älskar att bli juckade på.. 🙄

Maleficum
12/2/19, 10:57 PM
#24

En liten inflikning gällande It's Me or the Dog är ju också att programmen har några år på nacken och Victoria Stilwell (tränaren) håller inte längre med sig själv i en del av sakerna som sägs och görs i programmen (då forskning gått framåt, tex som allt prat om att vara alfa och sånt). (På hennes hemsida nämner hon också att tex aggressiva beteenden kan bli värre efter kastrering). Men det är underhållande att kika på (även om man ofta undrar varför vissa ens skaffat hund).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: