Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1331 ggr
Juwel34
2019-11-28 08:22

Ta över 4 årig hund.

Hej alla!

Jag och min sambo står i valet och kvalet om vi ska adoptera en 4 årig hund eller inte.

Hundens bakgrund:  Hund som blev övergiven på Irland och nu har blivit skeppad till Sverige och bor på ett jourhem. Den kan enkla kommandon som tex sitt och ligg, men sen vet jag inte om det är så mycket mer än så.

Till min fråga, hur svårt är det att träna lydnad på en så pass gammal hund? Förstår att det beror på ras och individ, men i helhet är det en stor hund en boxerblandning som är väldigt snäll och glad.

Annons:
Lussan20
2019-11-28 08:34
#1

Visst går det- att lära gamla hundar att sitta-. Viktigast är att kolla hunden, gå ut med den och se hur den är i möte med andra hundar, hur pass trygg den är. Sedan rejäla papper på hälsa, vaccineringar mm.

Det är svårt med dessa importerade hundar, man vet inte varken vad de varit  med om eller deras föräldrars status. Ta reda på så mycket som går.

Jag hade en boxerblandning omplacering, mycket familjekär, men jätteknepig mot andra. Tog henne då hon var 7 månader, vet att hon inte hade det bra första tiden i sitt liv. Hon blev 13 år. Mvh/WL🌺

Namiko
2019-11-28 11:19
#2

Jag tog över min hund när han var 1½-2 år och helt otränad (också övergiven). Han var inte rumsren, kunde inga kommandon eller ens sitt namn. Det tog lite tid att få honom att förstå vad träning innebar i början. Han var inte intresserad av att ta godis från mig, kopplade inte ihop klickern med godis och verkade inte förstå för fem öre vad jag ville. 

Det tog en månad av dagliga försök innan det gick in ordentligt och han hade lärt sig att sitta på kommando både inne och ute och förstod vad klickern betydde. Efter det var det som att träna vilken hund som helst. Han är 13 år nu och lär sig fortfarande nya saker utan problem.

Hundar slutar aldrig att lära sig nya saker, men det kan vara lite trögt i början om den inte har lärt sig hur man lär sig trick/kommandon tidigare och att jobba tillsammans med en människa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tiger tok
2019-11-28 15:01
#3

Tänker du vardagslydnad eller tävlingslydnad?

Sunflower_
2019-11-28 15:11
#4

Som jag ser det är det inte svårare att lära en äldre hund nya saker som kommandon, men en äldre hund kan ha en del problembeteenden som kan vara svåra att jobba bort.

Lona
2019-11-28 18:00
#5

Jag tycker att det har varit stor skillnad på mina omplaceringar, beroende på vad de gjort tidigare. Två av dem var grundtränade, både vad gäller vardagslydnad och mer riktad jaktlydnad.
Även om vi hade en viss inkörningsperiod så var de snabbt med på noterna när det gällde träningen.
Den tredje hunden däremot hade hyfsad vardagslydnad, inte mer än så. Det tog rätt lång tid innan vi ens kunde träna specifika moment och kommandon, han behövde liksom lära sig att träna först. 
Att jobba ihop, att förstå att det lönade sig att lyssna, samarbeta och så småningom även anstränga sig lite och inte bara göra som han själv ville. Då kommer han ändå från ett bra hem, det enda är att de inte tränat med honom eller ställt några som helst krav. Han hade helt enkelt tillbringat tiden med att vara en liten glad skit som struntade i andra.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maja2
2019-11-29 05:20
#6

Jag har haft  flera omplaceringar, 2 från spanien, 1 från Portugal och 3 från Sverige, samtliga har varit några år när de kom. Jag upplevde inga problem alls att träna dem. Det gäller att hitta vad hunden ser som belöning, men ffa att skapa en bra relation där hunden ser dig som en positiv resurs. De tre fd gatuhundarna som kom till mig 2010 gick över regnbågsbron förra året och nu har jag två omplacerade staffar med stamtavla. Den ena kom till mig för snart 3 år sedan, han var 3 år, och den andra kom i januari i år, hon var 7. Samma sak gällde med dem - skapa en bra relation, hitta vad hundarna ser som belöning, för att kunna belöna optimalt :)

Annons:
Juwel34
2019-11-29 09:20
#7

Hunden har nu blivit adopterad av en annan familj, men tack för alla svar!!

Lussan20
2019-11-29 15:06
#8

Ge inte upp er hund finns där ute! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: