Annons:
Etikettraser
Läst 3927 ggr
swapp
11/26/19, 11:38 PM

Pudelkorsningar hos Malou

Har ni sett detta ? Vad tycker ni? 
https://www.youtube.com/watch?v=Z3CvVuPy-X4

Jag hade ingen aning om att det fanns 3 storlekar på labradoodle? Den hunden till höger ska tydligen vara en mellan-labradoodle. 
 
Dom säger att pudelkorsningar är så trevliga hundar för att just pudlar är kloka och friska osv, men då undrar jag varför man inte bara köper en pudel, varför måste man blanda hejvilt? Dessa pudelmixar verkar ju vara hutlöst dyra också, konstigt att man vill betala så mycket pengar för en blandras….

Annons:
Lussan20
11/27/19, 6:41 AM
#1

Det ska handla om allergivänliga blandningar, vet inte ens om det stämmer med tanke på epitet och annat man kan reagera på. Men Pudel-Labrador används till mycket. Bla servicehundar. Säkert en trevlig blandning. En annan blandning jag uppskattar är Labrdor-chäfer- Golden.  Alla jag träffat har så härliga hundar, men inte allergivänliga. Mvh/WL🌺(har en själv och träffat alla hennes kullsyskon, helt underbara)

Wilola
11/27/19, 7:56 AM
#2

Alla renrasiga hundar har ju dock varit blandraser från början.

kinjelooo
11/27/19, 8:00 AM
#3

Jag tycker inte själva korsningen är något dumt eller fel, men att folk tar betalt upp emot 40 000 kr för dem - det är helt åt helvete. Varför ska en blandras kosta nästan det tredubbla av vad en renrasig hund från en seriös uppfödare? Vad är det som är annorlunda? Det borde snarare vara billigare med tanke på att de inte har några krav på hälsotester innan avel. I övrigt äter dem väl samma typ av mat, får samma vaccinationer, chippas och besiktigas som alla andra valpar.

Lona
11/27/19, 8:02 AM
#4

Pudelkorsningarna är inte mindre allergena än vilken hund som helst. Däremot blir deras päls ofta svårskött och tovar något vansinnigt. Det är långt ifrån den perfekta mixen som uppfödarna gärna vill få oss att tro. Tyvärr är det dessutom ganska undermåliga hundar som används i aveln, som inte är hälsokollade trots att det finns ärftliga sjukdomar i båda raserna. Det finns definitivt ingen anledning att betala de hutlösa priser som förekommer!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
11/27/19, 8:03 AM
#5

#2, Nja, snarare lokala hundtyper som så småningom fått en stambok och rasstandard varvid man har utvecklat rasen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
11/27/19, 8:19 AM
#6

Allt går med mördande reklam… Undrar om folk som köper dessa även skulle köpa en dubbelt eller tredubbelt så dyr bil bara för att säljaren lovade guld och gröna skogar.

Annons:
Semlalatte
11/27/19, 8:53 AM
#7

#2 Fast att ”utveckla” rasen går väl ofta ut på att just blanda in andra raser? Labradoren exempelvis är ju en blandning mellan St John’s dog, setter och blodhund.

Fisherling
11/27/19, 9:08 AM
#8

#7 Du tänker på det från fel håll.

Det handlar inte om att "om vi korsar olika raser får vi en ny ras". Det handlar om att välja ut specifika egenskaper man vill åt och kunna stadigt få fram. Det är så hundraser alltid skapats. Olika hundar med liknande egenskaper som människan velat kunna få fram fler av på ett förutsägbart sätt för specifika arbetsområden.

Så om man tar Labradoren. De ville ha en köldtålig vattenhund som kan följa bytet med blicken men även spåra upp det vid behov. Då parade de hundar som hade de åtråvärda egenskaperna och sket antagligen fullständigt i vilka raser eller icke-raser de var. Tvivlar starkt på att det enbart var de tre raserna, eller ens bara renrasiga hundar, som ingick i formandet av Labradoren som den är idag.

Semlalatte
11/27/19, 10:09 AM
#9

#8 Jag tror att du eventuellt missförstod mig. Planlösa parningar hit och dit är för mig ett problem som skaver rejält men tittar man på labradoodeln verkar det ju faktiskt ha funnits/finnas en rimlig vision som sträcker sig bortom att “ta fram en gullig vovve” som tyvärr verkar vara fallet hos de många kombinationer som trendar.

Jojaton
11/27/19, 11:04 AM
#10

#9 Oavsett intention så ser inte labradoodleaveln ut så idag. Kolla bara på Hööks - de har REKLAMFILMER om hur man köper valp från dom, man ska sätta upp sig på nyhetsbrev och ha tur. Skaparen av labradoodle har ju ångrat att han gjorde de här korsningarna - för han står inte bakom dagens labradoodle-avel.

Johanna - Instagram

Hornslandet
11/27/19, 11:14 AM
#11

#9 Det är nog det folk inte håller med om. Den visionen som verkar finnas är att kunna ta ut dubbelt, nästan trippelt betalt per valp - med löften om allergivänlighet osv som inte baseras på någonting särskilt..

Jag googlade lite snabbt för att se vad några uppfödare skriver själva. Hittade direkt en som har en "seriös" och snygg sida, som ger ett visst intryck så att säga. 

Ett axplock :
"En valp från oss kostar mellan 35 000 kr  – 52 500kr inkl 25% moms.Priset för valparna i en valpkull varierar. Precis som med mycket annat så beror det på tillgång och efterfrågan. Labradoodlarna med röd päls är de dyraste."

Vem lägger till "inkl moms" ? Många företag som köper valpar vanligtvis?
Men seriöst, 52500 för en valp? Jag tycker iofs att folk ska få ta betalt vad de vill för tjänster eller varor, men jag tycker detta är synd då det bygger en del på att sälja nått till okunniga personer som tror sig få en "bättre produkt" så att säga.

Varningsklockan ringer när jag läser detta dock:
_"Ibland får vi frågan om hur en labradoodle kan kosta så mycket? Vi får aldrig den frågan från våra hundköpare, utan den kommer från uppfödare av andra hundraser."
_Och:
"När bara det bästa är gott nog så är vi redo att betala för det."

Semlalatte
11/27/19, 11:52 AM
#12

#10 och #11 Jag skulle kollat upp det bättre för jag hade ingen aning om att ”grundaren” hade tagit avstånd. Då började det med andra ord som en god tanke som sedan kom att eventuellt övergå till något annat (jag skriver ” eventuellt” då jag inte fullständigt vill rata något jag är dåligt insatt i). Tack för att ni tog er tid att förklara! Kanske är det dock bättre att dessa hundar ligger så högt i pris då marknaden begränsas på det viset? Fast visst, då kan ju grannen para sin pudel med byns labbe och på så sätt sälja dem till ett ”kanonpris” som många säkert nappar på. Äsch, jag vet inte..

ipopuma
11/27/19, 5:13 PM
#13

#10 var finns den reklamfilm?

Annons:
Jojaton
11/27/19, 5:23 PM
#14

#13 https://www.labradoodle.se/valpar/kopa-labradoodlevalp/ Reklamfilm är kanske lite fel ord, men det känns jävligt opersonligt och inte passande för ett hundköp oavsett 🙄🙈

Johanna - Instagram

Semlalatte
11/27/19, 6:34 PM
#15

Nu har jag spånat igenom deras hemsida, inklusive hälsodelen för avelsdjuren och de recensioner jag kunde hitta. Stämmer detta så ser jag nödvändigtvis inte ett större problem med deras avel. Ingenstans beskrevs den vara allergivänlig utan det var snarare mentalitet och hälsa som lyftes fram. Priset är absurt(!) men om det nu ska bedrivas blandrasavel så verkar denna inte lika ”smutsig”. Kanske det kan bli något i framtiden. Kanske inte. Men ja, jag vet inte riktigt var jag står i detta. Ett intressant ämne är det i alla fall.

ipopuma
11/27/19, 8:56 PM
#16

#15 trodde först det var företaget Hööks 😂. Men håller med, vääääääldigt märkligt

Jojaton
11/27/19, 9:31 PM
#17

#16 Jaha hahaha 😂😂 Jag hade kanske kunnat vara tydligare med att det var Hööks Labradoodle 🙈😂

Johanna - Instagram

Hornslandet
11/27/19, 9:36 PM
#18

#15 Nej, jag såg först inte heller sidan om hälsoaspekterna i aveln. Den biten ser ändå bra ut. Men jag tycker en dålig sak är att de inte skriver ut HD/mentalstatus/såna grejer för sina avelsdjur. De dokumenterar inte kullarna heller, släktträd osv som alla seriösa uppfödare jag känner till gör.

Sen gillar jag inte alls detta (för mig struntsnacket) att  "de enda som frågar varför valparna är så dyra är andra uppfödare", osv. Det ger ett jätteoseriöst intryck. Självklart kommer potentiella valpköpare fråga varför en valp hos dem kostar 50k när normala renrasvalpar från seriösa uppfödare kostar ca 14-15k. Men detta snack är lite som att "är du bra nog själv frågar du inte om priset", jag känner liksom igen taktiken direkt.

Men jag ska inte heller snacka skit. Tycker ändå de ser ut som de bedriver en seriös verksamhet. Hur de väljer att presentera saker på hemsidan är ändå deras grej, vill de köra en infovideo (som verkar beställd från nått reklamföretag) så visst! Kan egentligen tänka mig att om all uppfödning av labradoodle var så pass seriöst som detta till synes är så vore det kanske inte så stora problem med de här designerraserna? För ärligt talat, det är inte som alla uppfödare av renrasiga hundar, även brukshundar, är såpass tokseriösa med mentalitet och hälsa för den delen.

Gillar det de skriver här också:
https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/fragor-och-svar/ar-labradoodle-en-renrasig-hund/

hemul
11/28/19, 1:20 AM
#19

Jazzyjeff skrev:_
För ärligt talat, det är inte som alla uppfödare av renrasiga hundar, även brukshundar, är såpass tokseriösa med mentalitet och hälsa för den delen._

Nej. För vore de det skulle inte våra hundar vara så sjukdomsbelastade och t.o.m. handikappade som många raser faktiskt är.

Vet inte heller var jag tycker om den här uppfödningen. Jag tycker inte det är fel i sig, men bl.a. överpriserna gör ju att man blir misstänksam, luktar lurendrejeri.

Ska man döma efter den handfull labradoodles jag träffat  så har det ivf varit trevliga och frimodiga hunar som ägarna varit väldigt nöjda med. Man kan ju hoppas att det gäller generellt, att det produceras bra hundar även om till överpris.

CayKantos
11/28/19, 8:09 AM
#20

Jag har däremot bara träffat lömska labradoodles.. Och folk som fick en hund som såg ut annorlunda än vad uopfödaren hade lovat. För det är juat det. Man kan inte veta vilka egenskaper eller utseende den tar från vilka raser. Detta var dock några år sen när "rasen" var lite nyare.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Jojaton
11/28/19, 10:19 AM
#21

Har inte superstor erfarenhet av labradoodles i verkligheten, inte träffat jättemånga. De jag har träffat tycker jag dock är riktiga mellanmjölkshundar, ingenting som sticker ut åt något håll (även om ägarna är nöjda) mer än att de kanske har lite tradiga rädslor. Just det gör det lite svårt för mig att se varför man inte kunnat skaffa en SKK-registrerad sällskapsras till ett vettigare pris.

Sen med just Hööks Labradoodles tycker jag det känns så fruktansvärt opersonligt och snudd på valpfabriksaktigt. Uppfödningen ligger som ett aktiebolag med en helt galen omsättning med tanke på att det är hundar som säljs.

Johanna - Instagram

Hornslandet
11/28/19, 12:07 PM
#22

Tja, alltså. Tycker det är bra ändå att vi har en viss balanserad syn här. Ibland ser jag folk bara gå i taket och kasta skit på allt annat än "renras", ungefär som att allt inom det samlingsnamnet är bra.

#19 Ja, jag tänker som du ungefär. Det finns ren förkastlig avel inom många registrerade raser - som är väldigt mycket sämre än vad Hööks gör (nu dömer jag från allt jag läser från dem förstås).

#21 Det känns lite opersonligt ja, det håller jag också med om. Men samtidigt tycker jag att man kanske dömer dem lite väl hårt då, vet själv om ett gäng uppfödare som är jättefina och bra, men har kassa hemsidor. Folk gör olika med hur de presenterar saker online osv. En valpfabrik är ju någonting HELT annorlunda. Men ja. Jag undrar väl varför man inte skaffar typ en bra lagotto eller spansk vattenhund om man vill ha en hund i liknande storlek och utseende som är för sällskap och olika typer av träning (utan att för den skull vara som en extrem brukshund).

Jag har själv bara träffat en labradoodle… Den är lite väl rädd och dan av sig samt yvig, men där skyller jag faktiskt på ägarna. Barnfamilj som släpper ut den i trädgården vind för våg, tränar inte, barnen har kutat runt hit och dit med den sen den var valp utan att det någonsin blev nån struktur eller uppfostran. Ingen katastrof, men hundrackaren smiter ut ur trädgården då och då och in i andras trädgårdar osv.. står och skäller hejvilt utomhus utan att nån gör nått. Sånt.

Jojaton
11/28/19, 1:03 PM
#23

#22 Jag håller med om att det finns värre avel än just Hööks, även inom renrasvärlden (och det är riktigt tragiskt att inte SKK tar det på större allvar) och jag är inte den som håller käft om kass renrasavel heller :)

Kan tycka att det ibland spyrs galla bara labradoodle nämns, samtidigt tycker jag det är viktigt att sticka hål på myten om att det är den (enda) ultimata sällskapshunden och att inga andra raser håller måttet - för det stämmer inte.

Johanna - Instagram

flocken
11/28/19, 1:32 PM
#24

De pudel blandisar jag mött, en del/ olika storlekar har alla varit lömska o lätt för att bita. Biter först, frågar sen mentalitet. Jag avråder alla som frågar mig om råd ang hund att köpa pudel mixar. Har alldeles för dålig erfarenhet utav dessa för att råda någon ett sånt köp.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Godisautomaten
11/28/19, 1:50 PM
#25

Min mammas kompis har en pudelmix (Cockerspaniel och toypudel) och den är väldigt snäll och hängiven till mig och främlingar. Men jag har för mig att hunden var ganska dyr men som någon har skrivit så är den liksom inget extra. Den skulle aldrig bitas men den har svårt att komma ihåg kommandon och så.

Hornslandet
11/28/19, 2:11 PM
#26

#23 Det håller jag med dig om.  Självklart ska man inte hålla tyst om det, och det stämmer inte som du säger :) Jag försöker nog bara peka ut problemet som kan uppstå när man granskar/kritiserar tex en som föder upp blandisar genom att jämföra det med renrasavel generellt sett - som den också kan vara lika dålig eller sämre som vi vet.

Lona
11/28/19, 5:36 PM
#27

Det är ju för all del inte bara labradoodle som är ohemult dyra, det gäller många pudelkorsningar som tex cockerpoo (som jag tror är en av de vanligaste?).
Det lite lustiga är att många av ägarna aldrig hade kunnat tänka sig att köpa en renrasig pudel men det kan ju lika gärna vara en väldigt "pudlig" hund de får. 
Första generationen kan slå hur som helst vad gäller egenskaperna även om det rent genetiskt är 50/50.
Vad jag mest har emot det är det geschäft som bedrivs inom aveln. Uppfödarna lovar guld och gröna skogar vilket de inte har täckning för. Blandningarnas nackdelar talas det tyst om vilket inte precis ökar trovärdigheten.
Jag tror i och för sig att det finns ganska seriösa doodle-poouppfödare också, men de är försvinnande få. Stötte bland annat på en kvinna på Facebook som jag uppfattade som seriös med sparsamt med kullar från väl utvalda avelsdjur, engagemang i sin avel med hälsokontroller och dessutom noga med vem hon sålde till. Inte "noga" i betydelsen "Vem kan jag få ut mest pengar och kräva de mest konstiga reservationer angående hundarna från?" utan "Ger du verkligen mina valpar ett gott hem?".

Sen är som sagt SKK-reggad avel inte mycket bättre på sina håll och inte gör SKK något för att förbättra saken heller! De seglar i motvind för tillfället men de har så att säga bränt sina skepp på egen hand - dags att börja ösa båten och rädda det som fortfarande är sjödugligt? 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: