Annons:
Etikettvalpar
Läst 1727 ggr
Retriever456
2019-11-25 23:10

Valp!!

Hej! På torsdag får jag och min familj hem en valp. En blandning mellan jaktgolden och flatcoated retriever. Längtar ihjäl mig.

Det är vår första valp men inte första hund (jag och min bror har en omplaceringspudel hos våran pappa). Såklart har vi läst på massa i böcker och pratat med folk men man vet aldrig ju vad man kan förvänta sig. Vi har förberett oss så gott det går.

Vad är era bästa tips eller "lifehacks" till första tiden med en valp? Alltså små tips o tricks. Saker man inte riktigt tänker på när man skaffar sig sin första valp.  Han kommer vara närmare 9 veckor när vi hämtar honom.

Tack på förhand!

Annons:
Hornslandet
2019-11-25 23:31
#1

Mina kortfattade bästa tips är att försöka ha kul, inte oroa sig så mycket. 

Fokusera på att bygga en god relation, miljöträna mycket (ha med valpen även om det potentiellt kan störa med ljud, kisserier, whatever - man kan ursäkta+torka upp). Träna på aktivitet-passivitet (on/off).

Låta ensamhetsträning ta tid om det krävs, men inte göra en grej alls av det. Bara gå, komma tillbaka, agera som det är lika naturligt som att gå på toa, typ.

En valp är jobbig och agerar konstigt ibland - vilket är naturligt då den inte kan göra rätt på alla sätt från början. Man får lotsa den rätt men också inse att man inte kan begära vad som helst. Ta det lugnt.

Skulle börja med spår TIDIGT och metodiskt (köp en bok).  Sån jäkla bra aktivitet som man kan ha med sig hela hundens liv oavsett nivå. Superaktivitet som hunden blir nöjd av, och rätt så aktiv för en själv med.

Tricks och sånt visst, det är kul..och har man tiden för en massa där så fine. Men även om man vill bra på lydnad eller tricks sen, så är det absolut, enda, viktigaste enligt mig KONTAKT. Har man byggt upp en bra grund för kontakt med sin valp/hund, dvs att den lyssnar, söker kontakt, "frågar" dig.. då kan du nog lära den vad som helst inom lydnad sen. Med min nästa hund kommer jag bara köra kontaktövningar osv det första året eller så, och bara träna in lydnadsmoment/tricks om jag ändå skulle få tid över. Det är för mig jättekonstigt att valpkurser innehåller så mycket tricks, lydnadsmoment, osv..

Apportering är bra att belöna, jättebra grej att ha med sig till en rad olika aktiviteter.. men nu är det ju en retriever nu skaffar så det bör va lugnt :)

Lona
2019-11-25 23:38
#2

Retrievervalp -> förvara alla skor utom räckhåll!😃
Ni lär hitta dem utspridda över hela hemmet annars. Retrievers älskar att bära på saker och ting, i synnerhet när de är glada och uppspelta. Se därför till att det finns lämpliga föremål annars tar de vad som finns närmast. Visserligen brukar de snällt lämna tillbaks det när man ber dem, men man hittar sina prylar på de mest udda ställen!

Mitt främsta tips när det gäller nyblivna valpägare är annars att ta det lugnt! Det är så mycket man vill göra och lära in, man vill inte missa något eller göra några fel och "alla andra" verkar minsann ha valpar som är rumsrena när de är 9 veckor, går exemplariskt i koppel efter ytterligare någon vecka och är färdiga för elitklass i valfri hundsport när de fyller ett år.
Släpp det! Det är ingen tävling, låt valpen vara valp!
Valpar är underbara, söta, ljuvliga, kissar överallt, bits, tuggar sönder saker och är stundtals små monster - det är något som i princip varenda valpköpare får stå ut med.😉

Gå gärna en valpkurs, det ger en bra grund att stå på och ni får in en fot i "hundträningsvärlden" - för det finns massor med kul saker att göra med sin hund! Retrievers brukar vara suveräna på att använda näsan så spår- och sökövningar är ett rätt säkert kort på aktivering när hunden börjar bli lagom gammal.
Men speciellt retrievers gäller det också att se upp med när det gäller apportering och att bära på saker. Det är absolut något som de bör få syssla med - men under rätt förhållanden. Hos både flatte och jaktlabbe kan stressen ligga nära ytan, trigga den inte med att stå och kasta pinnar/bollar/dummys.
Var supernoga med stadgan och lägg ut eventuella föremål som ska hämtas in - men apportera helst inte alls de första månaderna! 
En bra bok om man vill träna apportering (vilket är skitkul, det är otroligt mycket mer än att "hämta ett föremål"!) är Elsa Blomsters Apportering till vardag och fest.

Har man däremot tänkt ha hunden till praktisk jakt (eller jaktprov på högre nivå) så finns det annan litteratur som passar bättre för det.

Lycka till med valpen och så måste ni förstås posta massa bilder!!!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lexie82
2019-11-26 01:26
#3

Många och korta promenader, för att hjälpa hunden att bli rumsren så snabbt som möjligt. Gå ut med hunden varje gång den har ätit, sovit eller lekt. Jag hade en schäfervalp var rumsren vid typ 12-13 veckors ålder tack vare den metoden. Jag gav den liksom aldrig tillfälle att kissa inne. 
Och skulle den kissa inne (och ni ser det) låt den inte kissa klart, utan lyft genast upp hunden och bär ut den. Vanligtvis så slutar de kissa när de blir upplyfta, och sen beröm när de kissar klart ute.

Sen är det naturligtvis olika från hund till hund hur lång tid det tar att bli rumsren.

Fisherling
2019-11-26 09:13
#4

Rent hälsomässigt skulle jag även boka in röntgen för höfterna efter 12 månader, då båda raserna har problem med sånt. Bra att veta hundens förutsättningar så tidigt som möjligt. Själv skulle jag även röntga armbågar, 80% av vikten läggs ju ändå där, armbågarna tar alla stopp, landningar, svängar etc.

Retriever456
2019-11-26 19:40
#5

#1 Hur tidigt bör man börja med spår? Innan han har blivit 1 år? 

#2 Vad menar du med att dom blir stressade? Blir dom stressade av att man kastar och dom på något sätt känner sig "pressade"  att dom måste hämta? Såklart ska jag posta bilder när vi hämtat honom! 

#3 Vi ska göra så! Vi vill få honom rumsren så snabbt som möjligt eftersom min mamma och bonuspappa ska ta med honom till jobbet sen. Såklart kommer det hända olyckor ändå ibland men det får man ju förvänta sig.

#4 Ja det hade vi tänkt göra eftersom hans pappa inte är röntgad  så vi vill veta så vi inte råkar överanstränga honom liksom. 

Tack för alla svar!

 Hon som födde upp valparna berättade att valparna tyvärr är åksjuka, när dom åkte till veterinären så hade alla valpar kräkts i bilen! Vi ska köpa åksjukemedicin till honom när vi åker ner till mormor o morfar vid jul men just nu har vi ju det inte. Har ni några tips mot åksjuka hundar? Bilresan är dock bara ca 1h men mycket kan hända under den tiden.

Sunflower_
2019-11-26 20:20
#6

#5 Du kanske har gjort det men rådfråga absolut en veterinär innan du ger åksjuketabletter till valpen. Jag skulle inte ge mat innan bilresa och hålla det ganska svalt i bilen. Även försöka göra det till en positiv upplevelse och inta hålla på att tycka synd om valpen, då kommer du förstärka att det är läskigt/obehagligt att åka bil och bilåkning kan bli ett problem. Det är ju ganska vanligt med åksjuka valpar men det är även vid ung ålder hjärnan är mest anpassningsbar, så träna mycket på att åka bil! Andra grejer att träna skulle jag säga är hundmöten och miljö! Så mycket lättare att förhindra problemet än att träna bort när det väl blivit ett problem. Lär valpen att fokus ska ligga på dig när den ser en annan hund. Valpen ska inte få eller behöva hälsa på alla hundar. Lär valpen att åka buss, vara i stan osv.

Annons:
Jojaton
2019-11-26 21:37
#7

Håller med om att ni bör prata med veterinär innan ni ger åksjuketablett till valpen! Hade inte heller gett mat precis innan resan - och om ni har möjlighet så kanske stanna ett par gånger under resan så han får hämta andan lite. Nu innan jul så kan ni träna lite genom att åka kooorta turer ofta med honom, i början kanske bara ett par meter, sen runt kvarteret (eller liknande om ni bor mer lantligt) och sakta utöka. Hitta på något roligt när ni kliver ut, lite lek och bus eller att han får sin mat i bilen när ni stannat.

Johanna - Instagram

Maghan70
2019-11-26 22:44
#8

Valpar kan vara åksjuka och det brukar gå över, men vissa raser, dock inte dom raser din hund har, brukar ibland få bestående problem med  åksjuka.  Mest mindre raser. 

Att få  hunden rumsren kan ju ta sin tid.  Jag har själv en valp hemma och hon är inte rumsren ännu och det blir värre om jag stressar, för hon är lite orolig i sig och gör bara sina behov på en viss sträcka ute.  Om hon är orolig så gör hon inget. Jag kan vara ute med henne hur ofta som helst och hur länge som helst, men om hon är orolig så gör hon inget ute, utan hon gör det när hon kommer hem.  Jag har bara haft min i tre veckor.   Men ha en hörna med tidningspapper eller riktiga bäddunderlägg som man kan beställa på nätet.  Och sen minskar du ner ytan och flyttar platsen näramre dörren (vid hallmattan) och så får man gå ut ofta.. typ varannan timme till att börja med och sen  så lär ni er säkert vad hunden har för kiss och bajs rutiner så ni vet mera hur lång tid emellan det ska gå.  Har du en orolig hund, så kan man ta med tidningspapper ut och lägga på gräsmattan. 

 I övrigt,  uppmuntra valpen att leka, lukta på saker, saker den är rädd för, mycket beröm. Ingen träning, bara lek.  Man kan börja "träna" lekfullt lite senare när valpen slappnat av och fått in rutiner. 

Lycka till!

Retriever456
2019-11-27 09:49
#9

#6 Tack för tipsen! Jo vi ska åka till veterinären och fråga lite och se vad dom rekommenderar, men såklart får vi hoppas att lillkillen klarar av att åka bil bättre snart. #7 Ja vi får se hur han är lite, han verkade stabil när vi träffade honom. (sen kan ju det ändras) Vi har bara träffat honom 1 gång i ca 1 timme och då va det på hemmaplan för honom så vi får se. Menar du då att hon känner av att du blir stressad o orolig och då blir hon oxå det? Vi tänkte att vi ska ha en speciell plats för hans behov ute sen så att när vi kommer dit så vet han vad han ska göra. När började ni miljöträna era valpar? Och ensamhetsträna? Känns som att jag hör olika hela tiden, vill inte råka överanstränga honom så han blir stressad.

Jojaton
2019-11-27 11:10
#10

#9 Min valp skrek så fort vi åkte bil de första dagarna hemma hos mig, han tyckte det var obehagligt att sitta själv i buren. 4-5 dagar senare somnade han efter ca 400m och han älskar än idag att åka bil! Ta det lugnt så kommer det säkert bli bra :)

Ang. miljöträning så lever jag lite efter att de bara får hänga med. Såklart får man ta det i deras takt, Sam var väldigt trygg och frimodig redan från början så han fick redan första dagen (vi kom hem sen kväll, så på dagen efter) hänga med ner till stan för att jag var tvungen att hämta ett paket. Men sen var det det enda som hände den dagen, och dagen efter tog vi det lugnare med bara lite promenader och så. Ensamhetsträning i form av att jag gick på toa själv började jag med tidigt - men jag lämnade inte lägenheten förrens han var lite äldre. Jag tror att det viktigaste är att de får chans att pausa emellan alla nya saker.

Johanna - Instagram

Hornslandet
2019-11-27 21:47
#11

Angående åksjuka.. äsh, en timmes bilfärd är väl inget? Valpar kan kräkas ibland precis som människovalpar. Jag skulle inte göra nån grej av det, skulle inte ge nån medicin för den resan och skulle bara torka upp om det hände en olycka. Det rår inte valpen för, och det är inget som säger att den kommer fortsätta vara åksjuk sen för den delen.

Men med min valp märkte jag fort att han kunde kräkas ibland när vi åkte bil om jag gett honom mat för nära inpå. Började därefter ge mat senast 2h, i värsta fall 1 timme innan bilfärd. Då slutade det faktiskt, förutom en enda olycka senare som jag inte vet varför den hände :)

Alltså, du kommer märka sen att detta med "ta det lugnt" verkligen är ledord för valptiden.. Det kommer hända massa, olika faser, jobbiga saker som försvinner och blir lätta och vice versa. Du kommer "råka överanstränga" honom nån gång säkert också, men sånt händer :) Bara försök lyssna till hur din valp är!

Personligen gick jag ju på toa och duschade direkt från början. Men jag hade ingen dörr till toaletten då (fråga mig inte varför) så hade satt upp ett kompostgaller. Så han såg mig ju, men gillade det inte iaf och stog där och skällde ibland. Men det kom han över av sig själv efter ett tag. Hade absolut kunnat stänga dörren direkt lika bra. 

Men för mig är detta inte ensamhetsträning alls, det är snarare att hunden ska kunna liksom vara begränsad och inte kunna nå dig. Ensamhetsträning för mig är när hunden är ensam hemma och du är borta från hemmet - när du är på toa kan hunden mycket väl känna doften av dig och höra dig. Det var stor skillnad för min valp att vara ensam mot att vara begränsad till ett rum tex. Senare i ensamhetsträningen när han blev lite mer unghund insåg jag att han absolut kunde vara ensam hemma utan problem - men inte om jag spärrade av så han inte nådde ytterdörren där han ville ligga. Såna saker kan spela stor roll, haha.

Med nästa valp hade jag börjat ensamhetsträningen typ dag 2, i form av att gå ut och hämta posten och slänga sopor, dvs tider under minuten i princip. När jag hade gjort det en massa gånger hade jag börjat jogga över till närmaste affären och köpt mjölk. Sånt hade jag då bara gjort precis som alltid, tror valpen fort kan vänja sig att det är så livet är. Självklart får man fundera mer om det verkar balla ur, men så tänker jag iaf göra.

Retriever456
2019-11-27 22:19
#12

#10 Jo jag tänker lite att han bara ska få hänga med, om inte så långt tid ska han följa med min mamma eller bonuspappa till jobbet liksom så det är bra att han vänjer sig.

#11 Ja asså det känns bra det där med att hämta posten osv o att han bara får vänja sig, dock är vi ganska många i familjen så alla får väl gå ut o hämta posten haha. Läser en bok Fredrik Steen har skrivit och i den finns ett helt kapitel om ensamhetsträning. Han skriver att man kan börja med att bara valpen får vara ensam i ett rum och hitta lugn i det, liksom hitta lugn o ro i att roa sig själv och inte springa efter husse o matte hela tiden. Och sen efter det börja ensamhetsträna på riktigt så han inte är stressad när man lämnar och så.  Jag tycker det låter ganska bra faktist, börja lite smått liksom.

Hornslandet
2019-11-27 23:45
#13

#12 Japp det är ju en ganska vanlig metod att göra så. Dvs att man börjar med att separera valpen från en inomhus, den ska klara att vara i ett annat rum osv. Jag kan bara säga att min erfarenhet från min valp var inte att detta gjorde nån skillnad för ensamhetsträningen. För honom var det inte alls samma sak att sitta bakom ett galler i ett annat rum och att bli lämnad hemma när jag gick ut.

Det skadar ju dock inte, det är värt att hunden är OK med att inte alltid kunna nå dig.

Annons:
Retriever456
2019-11-29 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej! Vi hämtade honom igårkväll och allt gick super bra! Ingen åksjuka. När vi kom hem fick han utforska lite och sen träffa katten, hon är inte jätte förtjust men det går bra ändå. Hon lappade till honom lite imorse för han va lite för jobbig så vi hoppas att han lär sig snart att ta avstånd. Ingen olycka har skett inomhus, natten gick bra oxå förutom att han kräktes klockan 1 (tror det kan vart för alla intryck) och så grät han lite men såfort jag tröstade honom så slutade han. Världens gladaste lilla kille. Här på bilden har han lagt sig i soffan efter allt bus igårkväll.

Hornslandet
2019-11-29 13:49
#15

Vad kul! :D

Upp till toppen
Annons: