Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 863 ggr
Hornslandet
2019-11-25 11:30

Konkreta förslag för inkallning/jakt

Jag efterlyser om nån har några nya/annorlunda/whatever idéer för detta med inkallning/stopp/antijakt. Dvs att få till inkallning eller åtminstone ett stoppkommando som håller för en jakt/viltgalen hund i situationer i skogen där hunden får upp en (för hunden) väldigt intressant viltvittring eller ännu värre, en synretning från tex ett plötsligt ivägspringande djur.

Förslag såsom "gör vad som krävs" eller "visa för hunden vad som inte är acceptabelt" har jag redan hört, men det är varken konkret eller konstruktivt då det bara blir en gissningslek vad som avses.

Vad jag har märkt finns det absolut inget godare godis än springande rådjur. Min hund blir helt låst i såna situationer och skiter totalt i det han annars tycker är megagott. Samma med alla leksaker vi testat.

Ju mer jag ryter i åt min hund, desto mer uppvarvad och triggad blir han, vilket endast verkar förvärra situationen när jaktlusten gått igång.. Det verkar nästan spä på det hela bara. 

Det jag märkte senast nu när han fått upp nån slags extra-intressant vittring/spår (måste varit färskt och fint.. annars brukar han inte vilja sticka på spår på det sättet) var att jag fick temporärt stopp på honom med rösten när jag gav ett rejält HÖRRÖ. Däremot inte så att han vände och tog kontakt med mig eller ville komma på inkallning, och inte så stadigt stopp att jag kunde ha pålitligt gått fram och kopplat honom (om han varit lös och inte i lina som han nu var, dvs).

Det är ju förstås lite krångligt eftersom sånt här är svårt att massträna på egna premisser, svårt att simulera liksom. Det enda man kan kontrollera vad gäller förutsättningar är väl nästan att gå med hunden där man vet att det finns relativt mycket vilt, så man kan skapa träningsmöjligheter. Att träna inkallning med olika störningar är förstås superbra, men jag upplever det som att oavsett hur starka andra störningar kan vara så är ett springande vilt tex en betydligt starkare dragkraft. Så jag kunde träna upp min hund att fungera med inkallning i alla andra situationer utan att känna mig säker på att han skulle vända från vilt.

Finns det nått annat ni kan komma på eller tänka er? Öppen för alla möjliga förslag, förutom att jag inte tänker fullkomligt misshandla min hund in i submission ("korrigering" med allsköns puttar och duttar, ryck i koppel, ljud eller vattensprayande skulle ge absolut 0 effekt).

Annons:
JoannaLi
2019-11-25 11:53
#1

Jag körde lite Premack med Arrak ett tag, och tyckte att det gav lite effekt! Dvs att du stoppar honom när han vill jaga, går fram och kopplar (eller låtsas koppla om han redan är kopplad), och ger sedan varsågod att följa efter. Troligtvis har då viltet gett sig av såpass långt bort att det inte blir för stressat av att förföljas av hund, och hunden slipper synretningen av djuret. Låt det följa spåret tills du börjar känna att den är kontaktbar, jackpotbelöna då med allt du har (typ var förberedd med hela middagen och sula den i en låda framför hunden i spåret om det är vad som krävs). Stanna i spåret och mys en stund, riktigt beröm hunden för vilket förbannat fint jobb den gjort. Om hunden inte stannar, självmant eller på kommando, så plockade jag bara barskt med mig honom genom linan. Målet är inte att hunden ska spåra så fort sen ser ett djur, utan att hunden ska invänta att ni TILLSAMMANS ska jaga. Med Arrak tyckte jag att det gjorde att han i alla fall låste sig lite mindre. Han öppnade sig lite, och gjorde att jag i alla fall fanns kvar i världsbilden någonstans, och då kunde jag vråla fast honom (vilket inte var aktuellt innan). Sen var det inte perfekt, men för oss gav det oss en "fot in" liksom.

Hornslandet
2019-11-25 12:40
#2

#1 Bra idé, tack för tipset. Förstår principen - antar att tanken är att komma till punkten där hunden går att stoppa när han vill jaga, och man då ska kunna besluta om man låter honom "jaga" (tillsammans) eller att bryta och gå därifrån?

Jag undrar lite om detta: 

" Låt det följa spåret tills du börjar känna att den är kontaktbar, jackpotbelöna då med allt du har (typ var förberedd med hela middagen och sula den i en låda framför hunden i spåret om det är vad som krävs)."
Du menar belöna att hunden då byter fokus när du kallar och tar kontakt med dig?

"Om hunden inte stannar, självmant eller på kommando, så plockade jag bara barskt med mig honom genom linan. "

Menar du här vid själva retningen när han vill sticka, eller efter ni "jagat" tillsammans och du vill avsluta det hela? Jag antar att du hade lina när du tränade detta så du var säker på att han aldrig kunde sticka direkt när retningen kommer?

kinjelooo
2019-11-25 15:51
#3

Rekommenderar Kickan Nicolics antijaktskolan. Finns som online kurs och den är bokstavligen fullspäckad med konkreta tips. Det är ett steg för steg träningsprogram där varje övning bygger på dem tidigare övningarna. Jag gick hennes inkallningsskolan och är mycket nöjd!

CayKantos
2019-11-25 16:00
#4

Jag gjirde det på ett enligt mig supertråkigt sätt.. Jeg tog han som valp och visade med alla signaler att det fär var fan inte okay. Jag kan därför stoppa han i jakt. Men ryter man inte hårt nog blir dom mer "tåliga" och stressar bara mer så det är som sagt en svår grej att få eätt balans och jag mådde iaf akitsåligt efteråt…. Till nästa hund kommer jag ha lina på och se till att förenygga låsningar och inte låta den vara lös förran jag vet det funkar. En möjlighet till jakt sedan är det kört.. Men som sagt det hjälper inte mckt nu. Önksar er stort lycka till då jag vet hur in i helvete jobbigt der är

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2019-11-25 16:48
#5

#2 ja, i förlängning är tanken att det blir som ett skvaller, att hunden ska stanna automatiskt vid rening. Men ett bra första steg är ju att alltid kunna stanna den! Nej, jag menar: 1. Hunden identifierar retning 2. Du kommenderar stopp 3. Hunden stannar 4. Du går fram och kopplar/"kopplar", förslagsvis i lina 5. Du ger frikommando på att spåra/gå efter viltet 6. När hunden börjar tappa intresse och börjar bli kontaktbar (längre fram vill du att hunden spontant tar kontakt här, men i början får du bestämma själv) 7. Belöna och tokberöm Ja, om hunden inte stannar vid "steg 2" enl ovan, så går jag barskt och hämtar. När hunden väl stannat så kan den inte göra fel, utan då ska allt bara vara positivt 9ch ni ska vara ett team. Och ja, självklart hade jag lina på.

Hornslandet
2019-11-25 21:24
#6

#4
Köper det, kan väl bara säga att min hund har aldrig gått att ryta i "hårt nog" åt sen jag fick honom som 3-månaders. Kanske om man hade skaffat sig en megafon eller nått då och kört med det, men inte med en mänsklig röst iaf. 

Men visst, jag hade säkert kunnat gjort nått då direkt vid valpstadiet som hade hjälpt. Men hur lätt är det att göra alla rätt med sin första valp ? :)

Och ja, han fick ju sin möjlighet till jakt som ettåring. Jag gjorde lite som du säger. Körde långlina och jobbade mot hans jakt-tendenser jag ändå såg. Men en gång hade jag släppt linan och lät den släpa så att jag lätt kunde ta den om nått hände, ute längs en kant av ett stort åkerområde. Tittade bort 3-4 sekunder, tittade tillbaka så var han helt väck. Tittar höger, ser två rådjur en bit bort på åkern i FULL FART med min ettåriga hund en bit bakom. Jag har aldrig sett honom springa så fort. Hade tagit i typ 15kg extra vikter i ryggan för träning på just denna promenad också… insåg snabbt att han inte hörde/brydde sig om nått av mina rop längre (var säkert 50 meter bort när jag såg att han stack).

Jag fick springa efter helt enkelt. Halvvägs över åkrarna slängde jag väskan, detta var alltså frysta åkrar på vintern… och jag mätte sen på google, det var 900-1000m fågelvägen över åkrarna han stack, med sen mig efter. In i ett villaområde..ut igen..leta leta.. fick till slut syn på honom och fatt i linan. Då var jag riktigt jävla förbannad kan jag lova. Men han hade väl haft sitt livs bästa dag. 

En annan gång har han lyckats "sticka", då på vittring/spår eller om djuret var nära framför..jag såg det inte iaf. Men thats it..verkar dock räcka för att det är rätt så jävla befäst.

#3 Tack! Ska kollas upp.

#5 Då fattar jag, tack för förklaringen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: