Annons:
Etikettbeteende
Läst 851 ggr
Agoran
2019-11-24 23:16

Skäller

Nu på hösten när det blivit mörkt ute har min hund (1år) börjat skälla så fort mörkret fallit. Jag pratar lugnande med honom, går ut i trädgården med honom och visar att det inte finns någon där ute. Han blir lugn för tillfället men sätter snart igång igen. Jag kollar kamerorna och det finns ingen utanför. Det här börjar stressa mig oerhört, det blir ju mörkt tidigare och tidigare. Snart mörkt när vi går upp också. Han är lugn när han är instängd med mig i sovrummet om natten, så tack och lov får vi lite ro båda två. Vad kan jag göra för att få bort det här beteendet?

Annons:
taxarärbäst
2019-11-25 01:42
#1

Har du funderat på att pröva antiskäll halsband? Vet inte riktigt vad som skulle hjälpa men hoppas du hittar någon lösning

hemul
2019-11-25 05:08
#2

Märligt. Att hundar blir skärrade ute när det är mörkt, det har man ju hört om. Men inne, bara för att det är mörkt ute? Har provat att tända all belysning, så det blir så ljust som möjligt inomhus?

Herveaux
2019-11-25 07:46
#3

Kan det vara spökåldern som…spökar? 
Under såna perioder kan hundar få alla möjliga knasiga idéer om vad som helt plötsligt är superläskigt och kan se monster lite varstans. 

Jag hade försökt att inte göra någon större affär av vad han skäller på; "är det inte värt min uppmärksamhet är det inte värt din uppmärksamhet heller vovven".
Om det finns tid och möjlighet hade jag gett honom någon enkel mental aktivering fram emot eftermiddagen så han får annat att tänka på och blir lite trött i knoppen. 

Vad är det för ras förresten?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Agoran
2019-11-25 08:38
#4

#1 Det kan jag testa som en sista utväg. Vill hellre komma på orsaken till att han skäller och jobba med honom utifrån det. 2# Det visste jag inte, han visar ingen rädsla för mörkret ute… Jag har inte tänkt på belysningen inomhus, gillar mys och släcker gärna ner mycket. Har utomhusbelysning under takutsprånget runt hela huset som ger en myspysbelysning inne. Får testa tända inne, släcka ute osv. Så får vi se vad som händer.

Agoran
2019-11-25 08:50
#5

#3 En Cavalier King Charles Spaniel, han skäller ju i princip aldrig annars. Ska ju vara en "oskällig" ras. Det är lite så jag jobbat, gömmer godis inne så han får söka. Tagit fram något av spelen han har och lagt i godis. Bollar med godis i. Maten (Mush) i kong. Rädd att han ska bli tjock :D Men han löser snabbt uppgifterna, behöver något som räcker mer än någon minut :) Kongen tar väl 15 minuter… och inte verkar han bli trött av det :) Får fundera vidare i de banorna. Tack för tipset!

oh-la
2019-11-25 10:03
#6

Vår tik var likadan när hon spökade. Hon kunde morra och skälla inomhus när det va mörkt. Vi kom på att servar för att hon såg reflektioner i fönstret när det va mörkt från sig själv eller andra (typ oss) och inte fattade att det var just reflektioner. Hon såg ju konturer av människor och en annan hund som gick precis utanför 😂 Vi bekräftade att hon sett något och sa ”tack, nu räcker det”. Tog några gånger så fattade hon att det räckte att larma en gång.

Annons:
Hornslandet
2019-11-25 12:52
#7

Jag skulle fundera på vad som är skillnaden mellan dag/kväll/natt osv. Tror inte hunden skäller just pga mörkret - men vad skiljer sig när det är mörkt och ljust? 

Kan hunden se ut genom fönster? Isåfall går det ju lätt att tänka sig att saker och ting ser annorlunda ut i mörkret / ljuset. Plus att det kan vara andra saker där ute då jämfört med på dagen, som även gör hunden lite osäker.

Det kan vara andra ljud utomhus på kvällen jmf med dagen som hunden reagerar på.

Oavsett skulle jag fortsätta göra ungefär som du gör (fast kanske inte gå ut hela tiden) när han sätter igång. Lugnt säga att "det är lugnt, jag har redan märkt det där" och sen totalt ignorera det hela. Min hund hade en period när han (i den åldern, lite yngre kanske) gick i taket på att det kom ljud från trapphuset. Han larmade som om vi fick besök. Jag körde enligt ovan nämnda metod och ignorerade honom sen. Efter en tid, några månader så hade han slutat med det där och kanske även vuxit från just det beteendet.

Skulle även fundera på HUR han skäller. Står han bara och gapar mot nånting utomhus oavbrutet? Eller kan han först skälla till, sen komma till dig och skälla, sen tillbaka mot "världen utomhus" ? Jag tycker man kan märka om hunden försöker larma för dig och tala om nått för dig eller inte.

Elsis matte
2019-11-25 14:18
#8

Jag skulle skaffa Adaptil-adapter och sätta i ett uttag i det rum detta sker. Sedan dra för gardinerna/persienner i någon vecka för att ge er lite andrum. Gör inte så stor sak av det, jag tycker det brukar fungera bra att säga något lugnt, "äsch det är ju bara grannen", och sedan be hunden göra något annat, till exempel gå och lägga sig på sin plats, beröm och belöna för att han gör det.

Agoran
2019-11-26 08:53
#9

#6 Tack, det är i hallen han står och skäller. Iom belysningen utanför blir det inga reflektioner i fönstret. Det blir det i köket/vardagsrummet däremot och de reagerade han på när han var yngre… #7 Många kloka ord där 🤔 han kan ju höra rådjur tex. De hör inte jag inomhus, men på kvällspromenaden kan man höra de skälla ibland. Har bara en granne längre in på vägen så det är rätt lugnt utanför mitt hus. Han skäller och viftar på svansen, kroppsspråket signalerar att han vill att jag ska komma. Han vill visa mig något. Fortsätter som tidigare då. #8 Har en sån till katter, använde den när jag flyttade in i huset. Tyckte inte den hade någon effekt, men hundar är ju inte katter så det kanske funkar bättre. Ska kolla upp det till hund.

Upp till toppen
Annons: